سرهنگ رضا عزیزی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: عبور از عرض جاده بسیار سخت تر از عبور از عرض معابر درون شهری است.
وی اضافه کرد: سرعت خودروها در جاده های برون شهری در بهترین حالت به 100 کیلومتر در ساعت می رسد بنابراین کنترل خودرو هنگام مواجهه با عابر پیاده بسیار دشوار است.
رئیس پلیس راه همدان بیان کرد: چنانچه خودرویی با 100 کیلومتر سرعت در جاده ای تردد کند در صورت دیدن به موقع عابر و ترمز به هنگام بعد از پیمودن 30 متر متوقف می شود که این میزان برای کامیون ها 150 متر است.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: با توجه به اینکه خودروها همواره با 120 تا 130 کیلومتر در ساعت تردد دارند نباید انتظار داشت که ترمز آنها به موقع عمل کند.
وی گفت: برخی مواقع هم استفاده از سیستم ترمز برای پیشگیری از برخورد با عابر پیاده موجب واژگونی وسیله نقلیه و مرگ سرنشینان خودرو می شود.
رئیس پلیس راه همدان اظهار داشت: بنابراین در بیشتر مواقع شاهد مرگ عابران زیر چرخ های خودرو در جاده های برون شهری هستیم.
سرهنگ عزیزی گفت: برخی بر این باورند همانند مسیرهای درون شهری در صورت بی توجهی به خودرو و پیمودن عرض جاده، راننده اتوماتیک وسیله نقلیه را متوقف می کند در حالیکه شرایط جاده با خیابان های درون شهری متفاوت است.
وی با بیان آماری در این باره گفت: شمار عابران متوفی در جاده های برون شهری هفت ماهه امسال به 25 تن رسیده است در حالیکه این آمار سال گذشته 15 تن بود.
رئیس پلیس راه همدان افزود: عابران پیاده چهار درصد متوفیان و مجروحان سوانح برون شهری را به خود اختصاص می دادند که امسال این رقم با رشد چند برابری به 12 درصد رسیده است.
سرهنگ عزیزی با عنوان اینکه سن بیشتر متوفیان زیر 40 سال است اضافه کرد: 75 درصد جان باختگان مرد و مابقی بانوان هستند همچنین کودکان سهمی در این آمار ندارند.
وی گفت: چندی پیش چوپانی ساعت 2 بامداد اقدام به جابجایی گله گوسفندان از عرض جاده قدیم همدان - تهران می کند که خودرو به چوپان برخورد کرده و متواری می شود.
رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه تنها آمار عابران متوفی امسال افزایش داشته است بیان کرد: در سایر مولفه ها نظیر مرگ موتور سواران، راننده و سرنشین خودروهای باری و سواری روند نزولی را شاهد هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد بتوان با فرهنگسازی و اطلاع رسانی در این زمینه آمار متوفیان و مجروحان سوانح جاده ای را تا پایان سال کاهش داد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.