به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز دوشنبه در نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات انجمن تولید و صادر کنندگان کشمش ملایر حیات تمامی فعالان این حوزه از بخش تولید و باغداری تا فرآوری و صادرات را با یکدیگر پیوسته دانست و افزود: بروز اخلال در هر یک از این بخش ها، دیگر قسمت ها را نیز دچار اشکال می کند.
وی با اشاره به سفر اخیر نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد «فائو» به ملایر بیان کرد: پنج کمیته زیر نظر یک دبیرخانه مشترک اجرایی با مسئولیت معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر تشکیل و یک برنامه ریزی فشرده 2 ماهه اجرا شد.
فرماندار ویژه ملایر با تقدیر از تمامی فعالان این صنعت، دستگاه های اجرایی مرتبط و تلاش ویژه خبرنگاران در فرآیند اطلاع رسانی این رویداد مهم گفت: امیدواریم بزودی شاهد برگزاری جشن ثبت جهانی انگور ملایر باشیم.
فتحی حمایت از تولید و کمک به واحدهای کوچک صنعتی را از سیاست های مورد توجه دولت در راستای حفظ و افزایش اشتغال و تولید عنوان کرد و افزود: واحدهای فرآوری کشمش ملایر نقش مهمی در ایجاد اشتغال این شهرستان ایفا می کنند که شایسته توجه و حمایت ویژه است.
وی با اشاره به مشکلات پیش روی اقتصاد کشور ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا، حمایت دوسویه دولت و تولید کنندگان از یکدیگر را برای گذر از این شرایط دشورا ضروری دانست و بیان کرد: اعتماد به بخش خصوصی به رفع موانع و عبور از مشکلات کنونی کمک قابل توجهی می کند.
معاون استاندار همدان درباره دیدگاه ها و مشکلاتی که از سوی فعالان حوزه فرآوری کشمش در ملایر مطرح شد نیز اظهار داشت: افزایش تعامل دولت، واحدهای صنعتی فرآوری کشمش و کشاورزان و باغداران به طور قطع کلید حل مسایل و مشکلات این حوزه است.
فتحی همچنین نگاه بلند مدت باغداران و واحدهای فرآوری کشمش به این حوزه را از ضرورت های ارتقاء و تداوم این فعالیت اقتصادی در شهرستان عنوان کرد و افزود: با همراهی مدیران با دیگر بخش های فعال در این صنعت می توانیم با ترسیم چشم اندازهای بلند مدت، در راستای رفع مسایل و مشکلات موجود گام برداریم.

**نهضت نخریدن کشمش بی کیفیت راه اندازی شود
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز به نقش مهم تولید و صادرکنندگان کشمش در رونق اقتصادی این شهرستان اشاره و بیان کرد: در تلاش برای حل مشکلات فعالان این صنعت هستیم.
محمد کاظمی با بیان اینکه پس از گذشت سال ها هنوز تمامی فرآیند تولید و فرآوری انگور و کشمش در ملایر سنتی است افزود: از وضعیت تولید، فرآوری و صادرات محصولات باغی راضی نیستیم.
وی ادامه داد: با وجود اینکه حدود یک سوم جمعیت ملایر درگیر این صنعت هستند، اما تمامی فرآیند این صنعت سنتی است و این روند باید تغییر پیدا کند.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم به سیستم های نوین باغداری در دنیا اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی پس از 40 سال هنوز نتوانسته باغدار و کشاورز ما را با فناوری روز فرآوری باغداری و تولید انگور آشنا کند و باغداران همچنان همانند اجداد و پدرانشان انگور را تولید می کنند.
کاظمی با بیان اینکه مقصر اصلی تنها دولت نیست، بلکه باید از خودمان نیز گلایه کنیم ادامه داد: با شرایط کنونی نباید انتظار داشته باشیم دولت تمامی امکانات را در اختیار باغداران قرار دهد، بلکه تحول در این صنعت نیازمند ورود جدی فعالان و کارخانه داران انگور و کشمش است.
وی خطاب به کارخانه داران و واحدهای فرآوری کشمش تاکید کرد: در این زمینه پیشقدم شوید و نهضت نخریدن کشمش بی کیفیت و محصولی که مطابق با فناوری روز تولید و فرآوری نشده باشد را راه بیندازید.
کاظمی این اقدام را در راستای تشویق باغداران برای تولید محصول با کیفیت و مطابق با فناوری روز دانست و اظهار داشت: حالا که به سمت ثبت جهانی انگور ملایر نزدیک شده ایم، زحمات و تلاش ها نباید هدر برود و این صنعت را باید خودمان متحول کنیم.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی همچنین به فعالیت پژوهشکده انگور و کشمش و موسسه ای در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: هنوز به صورت عملی آثار عملیاتی این موسسه ها را ندیده ایم و این یک نقص است.
کاظمی با بیان اینکه در تنوع و تازه خوری محصول نیز ضعف داریم بیان کرد: فعالان این صنعت در بخش خرید و صادرات، وزارت جهاد کشاورزی، موسسه ها و کارخانه داران باید در این زمینه به باغداران کمک کنند تا به سمت باغداری نوین حرکت کنیم.
وی همچنین به مشکلات سامانه نیما و ورود ارز حاصل از صادرات به کشور بویژه برای صادرکنندگان کشمش اشاره کرد و گفت: این مشکل را از طریق مسئولان ارشد کشوری همچون معاون اول ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه های مختلفی به رئیس کل بانک مرکزی پیگیری کردیم تا مشکل حل شود.

**لزوم اصلاح فرآیند مهندسی محصول انگور و کشمش ملایر
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز بر لزوم اصلاح فرآیند مهندسی محصول انگور و کشمش در این شهرستان تاکید کرد و افزود: هنوز شیوه و مدل کاشت، داشت، برداشت، فرآوری و بسته بندی این محصول در ملایر با مشکل مواجه است.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با تاکید بر اینکه باید به سمت صادرات در تازه خوری انگور حرکت کنیم بیان کرد: در تنوع محصول انگور مشکل داریم و در صادرات تازه خوری انگور هنوز هیچ نقشی در بازارهای جهانی نداریم.
وی تغییر در نوع کشت و آبیاری تاکستان های انگور را ضروری دانست و گفت: این فرهنگ باید در بین باغداران و کشاورزان به وجود آید که باید در باغداری از روش های نوین استفاده کنند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم خطاب به کارخانه داران و واحدهای فرآوری کشمش در این شهرستان تاکید کرد: از لاک کارخانه کشمش بیرون بیایید و به سمت ایجاد صنایع تبدیلی انگور گام بردارید.
حجت الاسلام آزادیخواه با تاکید بر اینکه در آستانه ثبت جهانی انگور ملایر صادرات را باید توسعه دهیم و تنوع در محصول ایجاد کنیم ادامه داد: ما در تمامی مراحل برای حل مشکلات این صنعت همراه و همگام فعالان، کارخانه داران و باغداران هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات صادرکنندگان کشمش در زمینه تعهد ارزی و سامانه نیما نیز اقدامات و پیگیری های لازم در سطح کشوری انجام شده است و کمیته ویژه ای در حال بررسی مشکلات صادرکنندگان کشمش ملایر است تا بتوانیم در این زمینه گام مثبتی برداریم.

**انبارداری کشمش یک بار برای همیشه حل شود
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر نیز تاکید کرد: انبارداری کشمش باید یک بار برای همیشه در این شهرستان حل شود تا دیگر کشمش وارد گونی نشود.
منوچهر رضایی خواستار تقویت و توسعه دانش نرم افزاری و سخت افزاری باغداران در تولید محصول شد و افزود: برای ارتقای وضعیت تولید محصول باید فاصله زمین و انگور را در روستا از بین ببریم.
وی با تاکید بر اینکه باغداران نیاز به کمک بلاعوض برای توسعه و بهبود محصول و تاکستان های خود دارند بیان کرد: چنانچه این اتفاق رخ داد شاهد ارتقای 50 تا 60 درصدی کیفیت محصول و کاهش مصرف آب هستیم و آلایندگی آب در فرآوری محصول نیز از بین می رود.
رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان کشمش ملایر صادرات غیرنفتی را در شرایط کنونی مزیتی عمده دانست و گفت: بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور بر اساس نرخ سامانه نیما مشکلی عمده بر سر راه صادرکنندگان کوچک همچون کشمش است که باید این مشکل حل شود.
رضایی ادامه داد: صنعت کشمش ملایر بیش از نیمی از صادرات استان همدان را به خود اختصاص داده است که برای حفظ و توسعه این میزان صادرات نیاز است مطالبات و مشکلات فعالان این صنعت پیگیری و حل شود.
به گزارش ایرنا، در این نشست شماری از فعالان حوزه فرآوری و صادرات کشمش مهمترین مسایل و دیدگاه های خود در این حوزه را مطرح کردند و همچنین از پیشکسوتان صنعت کشمش ملایر نیز تجلیل به عمل آمد.
سالانه بیش از 240 هزار انگور و بیش از 40 هزار تن کشمش در شهرستان ملایر تولید می شود.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.