به گزارش ایرنا، انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 نقطه عطفی در تاریخ گردشگری ایران بود تا با استفاده از ظرفیت صنعت گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای جهان، اقتصاد استانی و ملی را توسعه دهد.
اما حالا ظرفیت های همدان باعث شده تا چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) نیز به میزبانی این شهر برگزار شود؛ اجلاسی که پس از گذشت 40 سال از تاسیس آن، برای نخستین بار است که به میزبانی ایران برگزار می شود.
ویژگی های تاریخی، طبیعی، تمدنی و گردشگری همدان باعث شد تا سال گذشته هیات رئیسه این اجلاس تصمیم بگیرد نشست سالانه خود را در این استان کهن برگزار کند.
این اجلاس از چهار بخش شامل نشست کارشناسان ارشد، برگزاری پنل های آموزشی، تور بازدیدهای فنی و نیز سمینار بین المللی بهره گیری گردشگری فرهنگی از نوآوری و فناوری تشکیل شده که متناسب با موضوع، نمایندگانی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رویداد شرکت می کنند.
توسعه محصولات و تقویت همکاری های قاره ‌ای در صنعت گردشگری و نیز راهکارهای تبادل اطلاعات حوزه گردشگری کشورهای جهان از جمله رهاوردهای این میزبانی است.
معرفی بیشتر همدان به گردشگران یکی از اهداف انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا محسوب می شود و مسئولان دولت در کنار شرکت سیاحتی علیصدر گام های استواری برای تحقق این اهداف برداشته اند.
همدان که شهری صنعتی محسوب نمی شود، می تواند با میزبانی اینچنین رویدادی و با توسعه صنعت توریسم موفق باشد، چرا که کمتر شهری در کشور وجود دارد که از لحاظ جاذبه تاریخی، تمدنی و طبیعی (همچون غار علیصدر) ویژگی های همدان را داشته باشد.

** همدان میزبان مهمانان خارجی از 30 کشور جهان
عضو هیات رئیسه اجلاس جهانی گردشگری در این ارتباط به ایرنا گفت: 80 تن از اعضای اجلاس جهانی گردشگری از 30 کشور جهان برای حضور در چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) وارد همدان شدند.
حمیدرضا یاری افزود: «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز به همراه علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همدان آمدند.
وی اظهار داشت: اجلاس جهانی گردشگری از ساعت هشت صبح امروز 21 آبان در سالن شهدای استانداری همدان آغاز شده است و سه سخنران اصلی خواهد داشت.
یاری ادامه داد: محمدناصر نیکبخت استاندار همدان به عنوان سخنران نخست این مراسم است و پس از آن علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و «زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این آیین سخنرانی می کنند.
وی اضافه کرد: بلافاصله پس از این اجلاس، نشست خبری دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و معاون رئیس جمهور با خبرنگاران برگزار می شود.
عضو هیات رئیسه اجلاس جهانی گردشگری عنوان کرد: در حاشیه این اجلاس کارگاه های آموزشی با حضور علاقه مندان حوزه گردشگری برگزار می شود.


**همدان نخستین شهرداری اجلاس
شهردار همدان گفت: این شهر به عنوان نخستین شهر جهان به عضویت اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) در آمده است.
عباس صوفی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در یکصد و نهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری که در کشور بحرین برگزار شد، شهرداری همدان به عنوان نخستین شهرداری در جهان در این اجلاس عضو شد.
وی گفت: ریاست این نشست را «زوراب پولولیکاسویل» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری به عهده داشت و با موافقت شورای اجرایی این سازمان، عضویت شهرداری همدان پذیرفته شد.
صوفی اظهار داشت: پیش از این «شرکت سیاحتی علیصدر» و «دهکده تفریحی، گردشگری گنجنامه» نیز از همدان در این اجلاس عضو بودند که با عضویت شهرداری، تعداد نمایندگان این شهر در اجلاس جهانی گردشگری به عدد سه رسید.
وی عنوان کرد: در این نشست دبیر کل سازمان جهانی گردشگری اعضای وابسته به این سازمان را برای شرکت در چهلمین نشست اعضای سازمان جهانی گردشگری در شهر تاریخی و زیبای همدان دعوت کرد.
شهردار همدان تاکید کرد: صحبت های دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در خصوص حضور در چهلمین نشست این سازمان در همدان نشان از اهمیت حوزه گردشگری در این شهر دارد.
وی ادامه داد: باید بتوانیم با استفاده از این فرصت، ظرفیت های حوزه گردشگری همدان را به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران به جهانیان معرفی کنیم؛ چراکه توسعه صنعت گردشگری موجب توسعه دیگر صنایع و همچنین رونق اقتصادی در همدان می شود.
شهردار همدان توسعه صنعت گردشگری را یکی از مهمترین اهداف این نهاد برشمرد و افزود: شهرداری همدان به صورت تخصصی در حوزه گردشگری برنامه دارد و تلاش داریم این حوزه را در همدان فعال تر کنیم.
وی گفت: اجلاس جهانی گردشگری به عنوان دروازه بین المللی می تواند ظرفیت های ناشناخته گردشگری همدان را برای جهانیان معرفی کند.

**همدان در میزبانی بین المللی صاحب نام است
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این ارتباط گفت: همدان به لحاظ میزبانی برنامه های فرهنگی و هنری ملی و بین المللی شهری لوکس و صاحب نام در سطح کشور محسوب می شود.
مهرداد نادری فر اظهار داشت: همدان در سال جاری میزبان سه رویداد ملی و یک رویداد بین المللی در زمینه فرهنگی و هنری است.
وی افزود: برگزاری جشنواره پویا نمایی، اجلاس گردشگری کشورهای آسیایی (ACD)، اجلاس اعضای سازمان گردشگری جهانی (UNWTO) و جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان نشان از توانمندی و آماده بودن زیرساخت ها در این استان است.
نادری فر خاطرنشان کرد: این رویدادها در سطح کشور بی نظیر است و در کمتر استانی تجمیع رویدادهای فرهنگی و هنری به این گونه رخ می دهد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان گفت: با همکاری و مشارکت تمام دستگاه های اجرایی شهر همدان برای یک میزبانی خوب و شایسته از چهلمین اجلاس جهانی گردشگری آماده شده است.

** هتل باباطاهر میزبان مهمانان خارجی اجلاس
مسئول کمیته اطلاع رسانی اجلاس جهانی گردشگری گفت: هتل بین المللی و پنج ستاره باباطاهر همدان در طول برگزاری اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) میزبان مهمان های خارجی حاضر در این اجلاس است.
مریم مقدم در گفت و گو با ایرنا افزود: هتل بین المللی بابا طاهر حامی ویژه چهلمین اجلاس جهانی گردشگری، هتلی پنج ستاره با امکانات مدرن و تجهیزاتی ویژه است و می تواند میزبان شایسته ای از مسئولان اجلاس جهانی گردشگری باشد.
وی اظهار داشت: این هتل همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بی شماری است و جلب رضایت مهمانان هتل همواره سر لوحه‌ فعالیت های پرسنل و مدیریت آن قرار دارد.
مقدم عنوان کرد: با توجه به اینکه این هتل فاصله‌ کوتاهی با آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه، آرامگاه «استرو مردخای» و آرامگاه بوعلی سینا دارد میهمانان با طی مسیری کوتاه می توانند از این آثار تاریخی دیدن کنند.
وی ادامه داد: این هتل دارای رستوران های سنتی و بین المللی با فضایی دل انگیز و تنوع غذایی بی نظیر است که رضایت خاطر میهمانان را با هر سلیقه‌ ای فراهم می کند.
مسئول کمیته اطلاع رسانی اجلاس جهانی گردشگری افزود: از امکانات ویژه دیگر هتل می توان به مجموعه‌ی آبی، ورزشی با فضایی مفرح اشاره کرد.

** حضور اساتید برجسته گردشگری جهان در همدان
عضو هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری گفت: 9 استاد برجسته گردشگری در جهان به عنوان سخنران برای حضور در چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) وارد ایران شده اند.
حمیدرضا یاری افزود: این اساتید در حاشیه اجلاس جهانی گردشگری(UNWTO) در پنل ها و کارگاه های این اجلاس تدریس می کنند.
وی اظهار داشت: پرفسور «لورنزوکانتونی» از دانشگاه سوئیس، «تامسلانیمی» مدیر مرکز طبیعت فنلاند، «مایکل دیجیواین» استادیار دانشگاه وست چستر و «الفوتسوس آدیتیا» مدیر ارشد مالی سازمان توانمند سازی اجتماعی و تکنولوژیک گردشگری اندونزی از جمله این اساتید هستند.
یاری ادامه داد: «کاظم وفاداری» استاد دانشگاه ریستومیگو ژاپن، جعفر جعفری پروفسور دانشگاه وینسکانتین آمریکا، «آگوستین رودریگز» حسابرس شرکت آمادوس اسپانیا، «کایسراخان» موزه دار مستقل موزه بریتانیا و «یانگ گیل کیم» مسئول بخش تبلیغات سازمان جهانی گردشگری از جمله چهره های شاخص جهانی در حوزه گردشگری هستند.
عضو هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری عنوان کرد: در طول برگزاری این پنل ها، انتقال تجربیات در گسترش سطح گردشگری تاثیر دارد و می تواند ظرفیت های گردشگری همدان و ایران را شکوفا کند.

**دستاوردهای همدان 2018 ادامه دارد
مدیرکل روابط عمومی و امور بین المللی استانداری همدان گفت: رویداد همدان 2018 و اهداف آن پس از پایان اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) به پایان نمی رسد و دستاوردهای آن پس از سال 2018 نیز ادامه دارد.
اسدالله ربانی مهر افزود: در سال 2018 و از سه رویداد بین المللی که به کشور جمهوری اسلامی ایران داده شد، دو رویداد آسیایی و بین المللی در همدان و یک رویداد در شهر تبریز برگزار می شود و یا برگزار شده است که به نظر می رسد این رویداد در شرایط فعلی فرصت بسیار ارزشمندی برای معرفی ایران اسلامی و در مرحله بعد ظرفیت های فرهنگی و گردشگری شهرها است.
وی با اشاره به اینکه همدان از گذشته تا امروز مهد فرهنگ و تمدن بوده و دارای آثار باستانی و تاریخی است، اظهار داشت: متاسفانه شاید به دلایلی تاکنون این ظرفیت ها به خوبی معرفی نشده است و رویداد 2018 و برنامه های متعدد آن فرصت خوبی شد تا شاهد معرفی همدان و ظرفیت ها آن در داخل و خارج از کشور باشیم.
ربانی مهر با بیان اینکه اجلاس جهانی گردشگری گامی دیگر برای معرفی همدان و ایران عنوان کرد: استان همدان با شایستگی های فراوانی که دارد این اجلاس را به بهترین شکل ممکن میزبانی می کند.
وی تاکید کرد: در طول برگزاری رویداد همدان 2018 سمینارها و همایش های مختلف برگزار و تبلیغات همدان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی، در صدا و سیما و بیلبوردهای آزادراه ها و بزرگراه های کلان شهرها نمایش داده شد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین المللی استانداری همدان ادامه داد: برگزاری همایش های بزرگی چون نشست سفیران فرهنگی و چند رویداد بزرگ دیگر از برنامه های رویداد همدان 2018 است که باعث شد همدان در سال 2018 به خوبی معرفی شود.
وی اضافه کرد: رویداد همدان 2018 به این برنامه های اجرا شده بسنده نمی کند و برنامه های مختلف دیگری به همین مناسبت در همدان برگزار می شود که مهمترین آن برگزاری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) در همدان است.
ربانی مهر افزود: شرکت سیاحتی علیصدر نقش موثری در میزبانی از این اجلاس دارد که در آن دیگر تنها نام یک استان یا شرکت مطرح نیست و ایران اسلامی نماینده این اجلاس بزرگ است که می تواند یک فرصت اساسی برای معرفی حوزه گردشگری کشور و همدان است.

**25 مترجم اجلاس را پوشش می دهند
مسئول کمیته گشت و تور دبیرخانه اجلاس جهانی گردشگری گفت: 25 راهنمای مترجم از سوی بنیاد توسعه گردشگری آسیا برای حضور در اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) معرفی شده اند.
بهنام افتخاریان افزود: این راهنمایان به زبان انگلیسی مسلط هستند و آموزش های لازم برای راهنمایی مهمان های خارجی حاضر در این اجلاس را فرا گرفته اند.
وی اظهار داشت: این اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار است و تلاش شده تا بهترین راهنمایان مترجم برای آن انتخاب شوند.
افتخاریان گفت: راهنمایان به عنوان پیشانی گردشگری همواره در رویدادهای بین المللی نقش کلیدی را ایفا می کنند.
وی تاکید کرد: راهنمایان گردشگری سفیران فرهنگی هستند که امیدواریم با نقشی متمایز در چهلمین اجلاس جهانی گردشگری در همدان، خاطره ای از یک میزبانی باشکوه را در عرصه بین المللی رقم بزنند.

** اختصاص90 میلیار ریال برای اجلاس جهانی گردشگری
معاون عمرانی استاندار همدان نیز در این زمینه گفت: 90 میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) اختصاص یافته و تا کنون 45 میلیارد آن به همدان پرداخت شده است.
محمود رضا عراقی اظهار داشت: مشکل مالی برای برگزاری این اجلاس نداریم اما سازمان میراث فرهنگی قول هایی در خصوص تخصیص اعتباری جداگانه به این رویداد داده است.
وی اظهار داشت: شهرداری همدان گام های بلندی در برگزاری این اجلاس و همچنین رویداد همدان 2018 برداشته است و با این حال تاکنون هیچگونه اعتباری برای آن دریافت نکرده است.
عراقی تاکید کرد: شرکت های خصوصی تخصصی می توانند موجب توسعه و بیانگر اقتدار حوزه های مختلف باشند که حضور شرکت سیاحتی علیصدر و دهکده تفریحی گنجنامه در این اجلاس می تواند حوزه گردشگری استان را قوی کند.

** ارایه 80 فرصت سرمایه گذاری
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی همدان نیز در این ارتباط گفت: 80 فرصت سرمایه گذاری استان در حاشیه اجلاس جهانی گردشگری برای اعضای شرکت کننده ارایه می شود.
سید ناصر محمودی افزود: اپلیکیشن اندرویدی معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است و در اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) بین اعضای شرکت کننده توزیع می شود.
وی اظهار داشت: در این اپلیکیشن با معرفی 80 فرصت سرمایه گذاری استان همدان، آیین نامه، قوانین، مقررات و مشوق های سرمایه گذاری و همچنین قانون رفع موانع تولید در استان نیز قرار داده شده است.
محمودی تاکید کرد: اجلاس جهانی گردشگری بهترین فرصت برای تهیه فرصت های سرمایه گذاری و ناب در استان است و باید بهترین بهره برداری اقتصادی را از این اجلاس داشته باشیم تا منجر به سرمایه گذاری در طرح های اشتغالزا شود.
وی با اشاره به میزبانی همدان از دو رویداد گردشگری آسیایی و جهانی در سال2018 میلادی عنوان کرد: امروز همدان در جایگاهی قرار گرفته که می تواند به واسطه این رویدادها در عرصه بین المللی توانمندی هایش را معرفی کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اضافه کرد: تمامی دستگاه های اجرایی استان در راستای اهمیت اجلاس جهانی گردشگری در همدان و اجرای برنامه های آن بسیج شده اند و باید هرکس به سهم خود از این فرصت برای معرفی و شناساندن ظرفیت های مهم استان استفاده کند.
محمودی با اشاره به اینکه این رویداد بزرگترین فرصت افزایش سرمایه گذاری خارجی برای توسعه و رونق اقتصادی استان است، ادامه داد: کمیته اقتصادی و سرمایه گذاری، که هم راستا با رویداد همدان 2018 تشکیل شده است باید در تمامی زمینه ها بهره برداری خود را از این رویداد داشته باشد.

** UNWTO سکوی جهش صنعت گردشگری
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز گفت: اجلاس جهانی گردشگری سکویی برای جهش صنعت گردشگری استان همدان و ایران است.
حسین قراباغی افزود: نقش شورا و شهرداری همدان در برگزاری رویداد مهم اجلاس جهانی گردشگری همدان 2018 پر رنگ است.
وی لازمه رونق صنعت گردشگری و اقتصادی را ایجاد بسترهای مناسب برشمرد و افزود: ایجاد پیاده راه های اکباتان، بوعلی و میدان امام(ره) از بسترهای گردشگری است که انتظار می رفت پس از گذشت چندین ماه از بهره برداری از آن، مدیریت شهری از این ظرفیت در راستای توسعه گردشگری و فرهنگی قوی تر استفاده و نقش پررنگ تری را ایفا کند.
قراباغی با تاکید بر احصای موانع و مشکلات سرمایه گذاری به ویژه حوزه گردشگری افزود: در صورتی که حداقل بخشی از این موانع را حل کنیم، حرکت خوبی را در مسیر تحقق اهداف ایجاد خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اعلام آمادگی بیش از 70 کشور معتبر جهانی برای حضور در اجلاس جهانی گردشگری فرصتی است تا همدان در فهرست لیست مقاصد گردشگری جهان قرار گیرد.
وی تاکید کرد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان با همکاری مجموعه‌های مرتبط بسته سرمایه گذاری را در جهت معرفی زمینه ها و ظرفیت های سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه گردشگری همدان تهیه و آماده کرده است و در زمان برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در اختیار مهمانان و سرمایه‌گذاران قرار می دهد.
به گزارش ایرنا، چهلمین نشست سالانه اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با حضور 80 تن از اعضای این اجلاس از 30 کشور جهان از امروز 21 تا 24 آبان به میزبانی همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران برگزار می شود.
سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) مستقر در شهر مادرید اسپانیا، از نمایندگی‌های سازمان ملل متحد در بخش گردشگری است که در رابطه با امور جهانگردی سیاستگذاری می کند و امروزه پیشتازترین و شناخته شده ترین سازمان بین المللی مرتبط با سفر و گردشگری در جهان است.
در حال‌ حاضر اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری 557 عضو هستند که جمهوری اسلامی ایران نیز 16 عضو دارد و شهرداری همدان، شرکت سیاحتی علیصدر و دهکده گردشگری گنجنامه سه عضو همدانی این اجلاس جهانی هستند.
همدان با بیش از یکهزار و 800 جاذبه گردشگری به عنوان یکی از پنج شهر گردشگر پذیر کشور به حساب می آید. آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه باستانی هگمتانه، گنبد علویان، کتیبه های گنجنامه، غارعلیصدر، برج قربان، سرابها و حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و گردشگری این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.