به گزارش ایرنا، حمیدرضا یاری روز شنبه در نشست خبری چهلمین اجلاس جهانی گردشگری در همدان اظهار داشت: تیم اجرایی این اجلاس از 17 آبان در همدان مستقر می شود و دبیرکل اجلاس جهانی و معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نیز پیش از این اجلاس در همدان حضور می یابند.
وی افزود: آیین گشایش این اجلاس روز 21 آبان در استانداری همدان به مدت 45 دقیقه با سه سخنران برگزار می شود و پس از آن نیز «ژوراب» دبیر کل سازمان جهانی گردشکری در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور می یابد.
یاری با اشاره به اینکه در همین روز نخستین کارگاه آموزشی برگزار می شود، عنوان کرد: بعد از ظهر 21 آبان کارگاه آموزشی با موضوع نوآوری و فناوری در حوزه گردشگری در هتل باباطاهر برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه از سراسر کشور در این کارگاه های آموزشی شرکت می کنند، گفت: 10 تن از اساتید برجسته حوزه گردشگری در دنیا وظیفه تدریس در این کارگاه های آموزشی را به عهده دارند.
عضو هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری افزود: ظرفیت این کارگاه های آموزشی 200 تن است که در همان آغاز ثبت نام، ظرفیت تکمیل شد و پس از پایان این کارگاه ها گواهینامه بین المللی برای شرکت کنندگان در این کارگاه ها صادر می شود.
وی با بیان اینکه در روز 22 آبان نیز دو کارگاه، هرکدام با ظرفیت 30 نفر برگزار می شود، ادامه داد: در روز 23 آبان تور گردشگری غارعلیصدر، لالجین، گنجنامه و باغ موزه دفاع مقدس برای اعضای اجلاس جهانی گردشگری برپا می شود.
یاری تاکید کرد: این اجلاس بزرگترین رویداد گردشگری در چهل سال اخیر و حتی قبل از آن است که در کشور برگزار می شود و باید از این فرصت برای معرفی ظرفیت های گردشگری استان استفاده کنیم.
وی عنوان کرد: کمیته های برگزاری و کار لوجستیکی این اجلاس تکمیل شده است و تمامی شرایط برای میزبانی و مهمان نوازی از اعضای شرکت کننده در این اجلاس فراهم است.
عضو هیات رئیسه سازمان جهانی گردشگری با بیان اینکه اطلاع رسانی این اجلاس به بهترین شکل صورت گرفته است، افزود: حضور مسئولان در همدان می تواند هرکدام پوشش خبری ویژه ای داشته باشد و در اطلاع رسانی بیشتر این رویداد کمک کند.

*90 میلیار ریال اعتبار برای برگزاری این اجلاس
معاون عمرانی استاندار نیز گفت: 90 میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری این اجلاس اختصاص یافته است که تا کنون 45 میلیارد آن به همدان پرداخت شده است.
محمود رضا عراقی افزود: مشکل مالی برای برگزاری این اجلاس نداریم اما سازمان میراث فرهنگی قول هایی در خصوص تخصیص اعتباری جداگانه به این رویداد داده است.
وی اظهار داشت: شهرداری همدان گام های بلندی در برگزاری این اجلاس و همچنین رویداد همدان 2018 برداشته است و با این حال تاکنون هیچگونه اعتباری برای آن دریافت نکرده است.
عراقی تاکید کرد: شرکت های خصوصی تخصصی می توانند موجب توسعه و بیانگر اقتدار حوزه های مختلف باشند که حضور شرکت سیاحتی علیصدر و دهکده تفریحی گنجنامه در این اجلاس می تواند حوزه گردشگری استان را قوی کند.

* افزایش گردشگران در همدان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه گفت: همدان با سه عضو در اجلاس جهانی گردشگری 20 درصد از سهمیه اعضای ایرانی این اجلاس را سهیم است.
علی مالمیر افزود: با وجود افزایش نرخ ارز و وضعیت اقتصاد کشور 30 درصد افزایش گردشگران داخلی و 52 درصد افزایش گردشگران خارجی را از اماکن گردشگری همدان داشتیم که این نخستین تاثیرات این اجلاس و رویداد همدان 2018 را در توسعه گردشگری نشان می دهد.
وی انعکاس خبری این اجلاس را یکی از مهمترین دستاوردهای میزبانی از اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) دانست و افزود: اطلاع رسانی و معرفی همدان مهمترین هدف از برگزاری اینچنین رویدادهایی هست که به بهترین شکل صورت گرفت.
مالمیر عنوان کرد: برخی از کشور ها تا 100 نماینده در اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO)عضو دارند که در این چهلمین نشست این اجلاس از هر کشور یک یا دو نماینده در همدان حضور می یابند.

*راه اندازی مرکز توسعه همکاری های بین المللی در همدان
شهردار همدان نیز در این جلسه گفت: این اجلاس بهترین موقعیت برای معرفی جاذبه های گردشگری همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران به دنیا است.
عباس صوفی افزود: متاسفانه تا کنون در حوزه گردشگری نتوانستیم همدان را به دنیا معرفی کنیم و ظرفیت های بی نظیر همدان همچون آرامگاه بوعلی و غار علیصدر می تواند همدان را در حوزه گردشگری جهانی کند.
وی اظهار داشت: در این مدت جلساتی با سفرای اتریش، بلژیک، سوییس، یونان، برزیل و ژاپن برگزار کردیم و مذاکراتی در خصوص توسعه صنعت گردشگری استان با آنها انجام دادیم.
صوفی تاکید کرد: هفته گذشته همدان به عنوان نخستین شهر جهان در اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) عضو شد که این می تواند در توسعه صنعت گردشگری این شهر موثر باشد.
وی گفت: با توجه به عضویت همدان در چندین نهاد بین المللی، در آینده ای نزدیک مرکز توسعه همکاری های بین المللی شهر همدان راه اندازی می شود که این مرکز هدایت و مدیریت این نهادهای بین المللی را به عهده می گیرد.
شهردار همدان ادامه داد: این مرکز می تواند برای توسعه حوزه گردشگری کشور مفید باشد و یک گام بلندی در صنعت گردشگری همدان بردارد.
وی اضافه کرد: با تبلیغات و اطلاع رسانی این اجلاس همدان برای گردشگران سایر کشور ها بیشتر شناخته می شود.

* تاسیس شهر جهانی ابن سینا
صوفی همچنین از تاسیس کرسی شهر جهانی ابن سینا در اکو خبر داد و افزود: چندی پیش درخواست این کرسی به مقر اکو واقع در وین پایتخت اتریش ارسال و امروز با این درخواست موافقت شد.
شهردار همدان اضافه کرد: این می تواند همدان را به عنوان یکی از شهر های فرهنگی دنیا معرفی کند.
وی با اشاره به اینکه اکو زیر مجموعه ای از سازمان ملل متحد است اظهار داشت: این چنین اتفاقات بین المللی می تواند در توسعه و معرفی همدان موثر باشد.

*پخش زنده اجلاس
مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان نیز در این جلسه گفت: در چند ماه اخیر که همدان به عنوان میزبان چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) معرفی شد تیزرهای متفاوتی از چند شبکه تلویزیونی در رابطه با این موضوع پخش شد.
مهدی دهقان نیری افزود: 20 آبان برنامه ای زنده در رابطه با این اجلاس از شبکه استانی همدان و شبکه جهانی جام جم پخش می شود.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آیین گشایش این اجلاس به زبان انگلیسی برگزار می شود، از شبکه استانی و بخش هایی از آن از شبکه خبر به صورت زنده پخش می شود.
دهقان نیری عنوان کرد: در طول برگزاری این اجلاس برنامه های مختلف اجتماعی همچون «حالا خورشید» از شبکه های مختلف سیما، مستقیم از شهر همدان روی آنتن می رود.
وی ادامه داد: واحد مرکزی خبر پوشش خبری این اجلاس را به صورت کامل انجام می دهد و برنامه های تولیدی دیگر نیز از این اجلاس پوشش داده می شود.
در پایان این نشست از تمبر یادبود این اجلاس و همچنین پوستر جشنواره پاییزه همدان رونمایی شد.
چهلمین اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) از 21 تا 23 آبان با حضور اعضای کشورهای متفاوت به میزبانی همدان برگزار می شود.
2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.