در این یادداشت آمده است، گردشگری نه تنها از نظر اقتصادی به عنوان یک صنعت رو به رشد جایگاه خود را تثبیت کرده، بلکه از جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز به عنوان ابزاری قوی دراختیار دیپلماسی عمومی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا جایی که دولتمردان بسیاری از جوامع مترصد ایجاد جاذبه های مصنوعی برای پیوستن به این صنعت پرسود هستند.
در این میان کشور ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بی بدیل فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مردم شناختی، در فهرست 10 کشور برتر جهان قرار دارد.
از سویی با توجه به گسترش سریع صنعت گردشگری و به منظور کسب جایگاهی بالاتر، دولت ها تنها به داشته های خود اتکا نکرده، بلکه پا را فراتر نهاده و درصدد تنوع بخشی به رویکردهای توسعه ای خود برای جذب گردشگران برآمده اند و در این زمینه تعریف رویدادها می تواند محملی برای رونق بیشتر گردشگری باشد.
خوشبختانه ظرفیت ها و قابلیت های سرزمین ایران و سیاست ها و رویکردهای گردشگری در کشور ما به گونه ای است که می توانیم از رویداد ها برای معرفی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی و میراثی مان به نحوی مناسب استفاده کنیم.
بر این اساس انتخاب شهرهای ایران در سطح بین المللی با توجه به برخورداری از شاخص های مقبول در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و هم چنین تعریف رویدادهای فراملی، فرصت هایی طلایی برای صنعت گردشگری ایران محسوب می شود.
یکی از این رویدادهای مهم و ارزنده انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و میزبان چهلمین اجلاس جهانی گردشگری در سال 2018 است.
سال گذشته هیات اعزامی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری به ‌ریاست علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، با هدف شرکت در بیست ‌و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در شهر چنگدوی چین ، پس از ملاقات‌های دوجانبه، رایزنی‌ها و حضور در نشست رسمی مجمع عمومی شرکت کردند.
شرکت علیصدر در سال 93 درخواست میزبانی اجلاس جهانی گردشگری را به سازمان توریسم جهانی داد ودر سال 94 این میزبانی پذیرفته شد.
بر این اساس، درخواست میزبان بودن همدان در اجلاس گردشگری همراه با امضای استاندار، به سازمان میراث فرهنگی ارایه شد تا این سازمان با مشارکت سازمان جهانی توریسم، میزبانی ایران را محقق سازند که در همین راستا از 130 کشور جهان، میزبانی این اجلاس به همدان واگذار شد و این مهم موجب شد به دلیل میزبانی سیمای گردشگری همدان متحول شود.
ایجاد زیرساخت های گردشگری، زیبا سازی محیط های شهری و تامین اماکن اقامتی به اندازه کافی برای میزبانی از گردشگران و رویداد های فرهنگی و اجتماعی متعدد از جمله مهم ترین مصوبات بود که در حال اجرا است.
در 2 سال تلاش همدلانه دستگاه های متعدد ملی و استانی در کنار همراهی خوب و قابل تقدیر مردم همدان ، امروز شاهد تغییر محسوس چهره این شهر برای میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی به ویژه گردشگران مسلمان هستیم.
در خصوص اقدامات انجام شده در راستای تحقق اهداف همدان 2018 می توان به تبلیغات جاذبه‌های گردشگری استان همدان در فضاهای مجازی سایت های گردشگری ، فضاهای رسانه ای ، اعطای مجوز جهت تبدیل کاربری خانه های قدیمی استان به واحدهای بوم گردی و هتل سنتی، آماده سازی مبلمان و المانهای شهری جهت تبدیل همدان به شهر جهانی و به روز رسانی و استاندارد سازی هتلهای شهر همدان اشاره کرد.
بی شک با همکاری دستگاه های متولی و همراهی صمیمانه مردم مهمان نواز همدان ، رویداد فراملی همدان 2018 تبدیل به تجربه ای ارزشمند و الگویی مفید و قابل استفاده برای سایر شهرهای کشورمان خواهد شد وامیدواریم به زودی شاهد اجرای ایده خلاقانه 'شهر گردشگر' به عنوان نمونه ای مطلوب در پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی، در اقصی نقاط استان باشیم.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.