به گزارش ایرنا ویژگی های منحصر به فرد این ورزش قدرتی – استقامتی سبب شده تا آن دسته از ورزشکارانی که خود را در بالاترین سطح آمادگی بدنی می دانند، روش های تمرینی کراس فیت را دنبال کنند.
این ورزش در واقع آمیخته از روش های تمرینی ژیمناستیک، آمادگی جسمانی، دو ومیدانی و حتی وزنه برداری است که معدود ورزشکاری می تواند مسیرهای تمرینی آن را با موفقیت سپری کند.
کراس فیت در سال 2000 میلادی توسط شخصی بنام «گریگ گلسمن» نوجوان ژیمناستیک کار اهل کالیفرنیای آمریکا ابداع شد و در این چند سال بیش از پنج هزار باشگاه در سراسر جهان این ورزش را به صورت اختصاصی تمرین می دهند.

** فعالیتی فراتر از یک ورزش
کراس فیت در واقع به معنای دستیابی مناسب به آمادگی جسمانی در تمامی زمینه ها است و تمرینات آن به صورت کلی برای ارتقای 10 ویژگی فیزیکی فرد انجام می شود که شامل استقامت قلبی- عروقی و تنفس، استقامت بدنی، قدرت، انعطاف پذیری، توان تعادل، سرعت، تناسب اندام، چابکی، دقت و تمرکز است.
این ورزش در حقیقت فراتر از یک ورزش و مملو از روش های سنگین و سبک تمرینی است.
فعالان ورزش کراس فیت در قدرت، استقامت و سرعت از سایر ورزشکاران پیشی گرفته و اکنون این ورزش در کشورمان نه تنها از استقبال عمومی برخوردار است بلکه دارای مسابقات رسمی است.
در استان همدان نیز کراس فیت زیر نظر هیات ورزش های همگانی استان همدان و زیر نظر مربیان متخصص و باتجربه پیگیری می شود.

** مرجع بدنسازی تمامی ورزش ها
مربی کراس فیت استان همدان در این باره می گوید: کراس فیت مرجع بدنسازی تمامی رشته های ورزشی محسوب می شود و در این ورزش پرهیجان در یک زمان تمرینی، پایین و بالا تنه فرد ورزشکار درگیر فعالیت شده و در نتیجه باعث افزایش شدید سوخت و ساز بدن و چربی سوزی بالای او خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برنامه های کراس فیت نیز همه روزه در حال تغییر است و بدن به یک نوع سیستم تمرینی عادت نمی کند، اظهار داشت: تنوع بالای برنامه های کراس فیت باعث می شود ورزشکار هر روز با یک چالش جدید رو به رو شود.
این مدرس علوم تربیت بدنی دانشگاه خاطرنشان کرد: در واقع فرد ورزشکار با کراس فیت از برنامه های تکراری و کسل کننده که در بدنسازی رشته های ورزشی است، خارج شده و هیجان و تنوع تمرینی را جایگزین فعالیت خود می کند.
وی یادآور شد: در کراس فیت 70 درصد از تمامی بدنسازی ورزش ها به فرد ورزشکار آموزش داده می شود که در زندگی روزانه و هم در ورزشکارانی که به صورت حرفه ای رشته ورزشی را دنبال می کنند نقش موثری را ایفا می کند.

** اوج آمادگی بدنی با کراس فیت
رئیس کمیته آمادگی جسمانی استان همدان بیان کرد: کراس فیت این امکان را به همه اقشار جامعه می دهد که با هر توان بدنی بتوانند آمادگی جسمانی خود را بالا ببرند.
حصاری افزود: خاصیت و ویژگی های این رشته به گونه ای است که نیروهای پلیس تمرین کراس فیت را مانند تعقیب و گریز و درگیری با یک مجرم می دانند و ورزشکاران رشته بوکس خود را در فضای مبارزه در رینگ مشاهده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروزه این ورزش در سطح دنیا از استقبال بی نظیر برخوردار بوده و علاوه بر محبوبت و مقبولیت ایجاد شده در بین آحاد جامعه، تعریف نوینی از آمادگی جسمانی را ارایه می دهد.
این مدرس روش های تمرینی آمادگی جسمانی اظهار داشت: کراس فیت با تمرین فشرده، هدف دار و محبوبیت روز افزون خود می تواند سال ها تحت عنوان سلطان ورزش های آمادگی جسمانی باقی بماند.

** از قدرت تا استقامت
مربی ورزش های آمادگی جسمانی همدان پیرامون ویژگی های تمرینی کراس فیت می گوید: این ورزش اوج قدرت و استقامت است.
حصاری افزود: کراس فیت ترکیبی از تمرین مقاومت، پلایومتریک انفجاری، تمرین سرعت، وزنه برداری به سبک قدرتی و المپیک، کتل بلز، تمرین وزن بدن، ژیمناستیک و تمرین های استقامتی است.
وی بیان کرد: ورزشکار با انجام این تمرین ها، اجزای اصلی تناسب اندام را هدف قرار می دهد و تناسب ریوی و قلبی، استقامت، قدرت و استحکام عضلانی، انعطاف، نیرو، سرعت، چالاکی، تعادل، هماهنگی و دقت در شخص ورزشکار تقویت می شود.
حصاری یادآور شد: آموزش کراس فیت در هفته بین سه تا پنج روز و در هر تمرین بین 5 تا 15 دقیقه انجام می شود و استراحت بین تمرین بسیار کوتاه است.
وی افزود: این ورزش تمامی اجزای بدن را درگیر فعالیت نظیر فشار، کشیدن، دویدن، پاروزدن و چمباتمه زدن زیر وزنه می کند و کسانی که حجم عضلانی زیادی دارند مناسب این رشته نیستند.

** کراس فیت همدان در مسیر قهرمانی
رئیس کمیته آمادگی جسمانی همدان با اشاره به فعالیت روزمره ورزشکاران رشته کراس فیت استان همدان گفت: هم اینک تیم منتخب را شکل داده ایم که زیر نظر مربیان مجرب تمرین می کنند.
حصاری بیان کرد: حمایت های لازم نیز از سوی هیات ورزش های همگانی استان همدان برای رشد و موفقیت ورزشکاران کراس فیت همدان انجام شده و می خواهیم در دوره جدید مسابقات کشوری روی سکوی قهرمانی قرار گیریم.
وی خاطرنشان کرد: همدان در آمادگی جسمانی حرف اول را در کشور می زند و می خواهیم در کراس فیت نیز به این موفقیت مهم دست یابیم.
این مدرس دانشگاه پیشنهاد داد ارگان های نظامی و انتظامی روش های تمرینی کراس فیت را تجربه کنند چرا که کمک شایانی به توان قدرتی و استقامتی آنها می کند.
وی افزود: این آمادگی را داریم که دوره های تمرینی و آموزشی را برای این ارگان ها ارایه دهیم و بدون تردید در روند آماده سازی آنها بسیار موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: کراس فیت هم اکنون از رشته های زیر مجموعه آمادگی جسمانی است و مسئولیت این رشته را به مسلم زرمنش از مربیان باتجربه همدانی سپرده ایم.
7520/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.