ابراهیم فرامرزی روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در استان سه حوزه آبریز اصلی وجود دارد افزود: حجم آب رودخانه های استان 530 میلیون متر مکعب بوده و سالانه 250 متر مکعب با کسری مخزن در استان مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: استان همدان در زمینه آب به بلوغ خاصی رسیده و با شاخصه های موجود، دشت های بحرانی، کاهش نزولات جوی، نبود پراکنش مناسب به خصوص در سنوات اخیر، افزایش دما و تبخیر و هدر رفت که شاخص هستند برنامه های مدونی را تدوین کرده است.
فرامرزی افزود: لازمه جلوگیری از بحران آب، بالا بردن میزان بهره وری از این محصول است که موجب می شود مصرف آب کاهش یابد.
وی اظهار داشت: این مهم زمانی می تواند محقق شود که برنامه ریزان با استفاده از دانش مدیریتی، استفاده از فناوری و کمک به کشاورز برنامه های خود را تدوین کنند.
فرامرزی افزود: همچنین برای کم کردن میزان مصرف آب لازم است افزون بر بالا بردن بازدهی آب، روش های نوینی برای آبیاری در دستور کار قرار گیرد و شیوه انتقال آب نیز اصلاح شود.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی همدان اظهار داشت: مجموعه مطالعاتی و امکان سنجی سامانه های آبیاری در استان همدان در سال 83 تا سال 85 انجام گرفته و مشخص شده که حدود 160 هزار هکتار از اراضی استان همدان مستعد اجرای سامانه آبیاری نوین هستند و براساس نوع خاک، منابع آبی، پراکندگی و اشکال مختلف کشت و کار و کاربری ها مستعد تشخیص داده شده است.
فرامرزی ادامه داد: از گذشته نیز مسئولان استان و روسای جهاد کشاورزی در زمینه آبیاری حساسیت داشتند و همدان جزو استان های اول تا سوم کشور در اجرای طرح های نوین آبیاری بوده است.
وی افزود: به لحاظ سطح اجرا، همدان استان سوم کشور و در زمینه میزان اراضی مستعد اجرای سامانه نوین استان همدان اول کشور است.
وی با بیان اینکه استان همدان یک استان نیمه خشک است گفت: میزان تبخیر آب در این استان 67 درصد است و منابع تجدید پذیر استان نیز محدود هستند.
وی عنوان کرد: منابع تجدید پذیر آبی کشور از هفت هزار مورد به هزار و 500 منبع رسیده است و این نشان از ورود کشور ما به مرحله تنش آبی است.
فرامرزی گفت: در چنین شرایطی یکی از راهکارهای موثر و عملی استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب است.
وی تاکید کرد: در این میان، مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، می تواند بسیار موثر و راهگشا باشد که برای دستیابی به این مهم، شناسایی شاخص های اصلی مدیریت مصرف آب و تعیین این شاخص به روش های مناسب صورت گرفته است.
فرامرزی ادامه داد: بازدهی آبیاری، بهره وری مصرف آب کشاورزی، مقدار آب مصرفی در بخش کشاورزی و توسعه پایدار روش های نوین آبیاری از مهم ترین شاخص های کلیدی و رویکردهای اساسی در برنامه ریزی های کلان مربوط به تامین، تخصیص و مصرف اصولی از آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی افزود: اولین و مهم ترین گام، تعیین بازدهی سامانه های آبیاری موجود و ارزیابی نحوه کار آنها برای تصمیم گیری و تصمیم سازی های مرتبط با مصرف بهینه آب، الگوی کشت و کاهش تلفات آب آبیاری است.
فرامرزی اظهار داشت: با توجه به کمبود نزولات آسمانی در کشورمان و نبود توزیع مناسب ‌زمانی و مکانی بارش ها، همچنین بروز خشکسالی‌های متعدد در 20 سال اخیر، ضرورت تبدیل روش های آبیاری سنتی به روش های نوین آبیاری از جمله آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای بیش از پیش احساس می شود.
وی افزود: یکی از اقدامات ارزنده ای که در سالهای اخیر در راستای بهبود بهره وری مصرف آب و سازگاری با اقلیم خشک ایران صورت گرفته توجه خاص به توسعه روش های آبیاری تحت فشار است.
وی بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم منطقه و کاهش نزولات آسمانی و ضرورت تبدیل آبیاری سنتی و غرقابی به روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری تحت فشار و کم‌ فشار، برگزاری کارگاه های آموزشی برای آشنایی بیشتر کشاورزان ضروری است.
این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: مزایای فراوانی در آبیاری نوین و تحت فشار و قطره ای وجود دارد و صرفه‌ جویی در مصرف آب و هزینه ‌ها، افزایش بازدهی آبیاری، کنترل فرسایش خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و سهولت در انجام عملیات زراعی از جمله مزایای آبیاری به روش نوین است.
فرامرزی با بیان اینکه از سال ٨٠ در استان همدان آبیاری تحت فشار انجام شده است اظهار داشت: تغییر وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی جز طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود به طوریکه استان همدان جز استان‌های نخست در اجرای آبیاری تحت فشار بوده که همین امر استان را با مشکل فرسودگی بیش از 4٠ هزار هکتار سیستم آبیاری اراضی تحت فشار مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه فرسودگی سیستم آبیاری تحت فشار این اراضی موجب شده تا بازدهی لازم را نسبت به آبیاری قطره‌ای نداشته باشند افزود: ٧٧ درصد از اراضی کشاورزی مستعد استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده به طوریکه از این حیث در سطح کشور رتبه نخست را داریم.
وی عنوان کرد: در حال حاضر در تلاش هستیم تا اراضی آبیاری کلاسیک تحت فشار فرسوده را به آبیاری نوین قطره‌ای مبدل سازیم که در این زمینه متاسفانه به این اراضی یارانه تخصیص نمی‌گیرد.
فرامرزی بیان کرد: به علت آماده بودن زیرساخت‌های اولیه در اراضی آبیاری تحت فشار می‌توان با ٣٠ تا ٣5 درصد هزینه آبیاری این اراضی را به آبیاری قطره‌ای تغییر داده و ١٨٠ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی آب داشته باشیم.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: در این راستا می‌توان نسبت به تعادل‌ بخشی و حفظ آب‌های زیرزمینی و صرفه‌جویی در آب و مدیریت بهینه آن اقدام کرد.
فرامرزی با بیان اینکه هم اکنون حدود 150 هزار هکتار از اراضی مستعد کشاورزی همدان با سیستم های آبیاری نوین مجهز شده است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: هر ساله باید طبق اقتصاد مقاومتی هشت هزار و 487 هکتار سامانه اجرا شود که همه ساله بیش از این انجام شده است و سال گذشته 12 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری اجرا شد.
وی اظهار داشت: در سال 97 نیز از میزان سهمیه تاکنون پنج هزار هکتار طرح در حال اجرا و یا تمام شده و امیدواریم با تجدید نظر در سقف یارانه ها کارهای بزرگی انجام دهیم.
فرامرزی یادآوری کرد: بر اساس مطالعات جامع مرکز تحقیقات میانگین صرفه جویی در مصرف آب به ازای اجرای یک هکتار سامانه آبیاری چهار هزار و 400 مترمکعب است و با اجرای عملیات آب و خاک از سال 71 و 72 تاکنون افزون بر 700 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی همدان همچنین با اشاره تهدید چاه های غیرمجاز بر منابع آبی افزود: بخش عمده منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود به همین دلیل چاه های زیادی برای آبیاری زمین های کشاورزی در استان حفاری شده که بخشی از آن ها به صورت غیر مجاز است.
فرامرزی افزود: وضعیت چاه های غیر مجاز در استان با توجه به کشاورزی بودن استان وضعیت نگران کننده ای دارد و با توجه به آمارها از 16 هزار حلقه چاه در استان نزدیک به چهار هزار حلقه از آن ها غیر مجاز است.
وی اضافه کرد: طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی یکی از راهکارهای مسئولان و متولیان منابع آب برای کنترل برداشت‌ها از منابع آب‌های زیرزمینی است و پُر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز نیز در دل این طرح گنجانده شده است‌.
فرامرزی با بیان اینکه برنامه بعدی انسداد چاه های غیرمجاز است تا در 20 سال به سقف اولیه برسیم گفت: تاکنون از حدود سه هزار رشته قناتی که در استان وجود دارد روی یک هزار و 200 رشته کار شده است.
وی اضافه کرد: همچنین در 15 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی اقدامات تجهیز و نوسازی، در یک هزار و 77 کیلومتر عملیات احداث کانال و بهسازی آبیاری عمومی، در یک هزار و 851 هکتار طرح افزایش بهره وری انجام شده و در 20 کیلومتر دیگر نیز این طرح در حال اجرا است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.