محمد کاظمی روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مراتب اعتراض خود را به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون صنایع دستی این سازمان اعلام کردم.
وی ادامه داد: علی اصفر مونسان در پاسخ به این اعتراض اعلام کرد که ثبت ملی مبل و منبت ملایر با منبت سنتی آباده دو موضوع کاملا متفاوت است.
کاظمی اضافه کرد: طبق اظهارات رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آنچه در مورد آباده شیراز مطرح شده، این است که منبت سنتی این شهر چیزی غیر از مبل است که از گذشته های دور در این شهرستان رواج داشته و این موضوع با ثبت ملی مبل و منبت ملایر متمایز است.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با بیان اینکه صنعت مبل و منبت ملایر در کشور پیشرو و پیشگام است، بیان کرد: پس از ثبت ملی این هنر صنعت، پرونده جهانی شدن مبل و منبت ملایر نیز در حال پیگیری است.
کاظمی ادامه داد: در این راستا بخشی از زیرساخت ها و کارهای مقدماتی در حوزه مبل و منبت ملایر باید انجام و بستر برای جهانی شدن این صنعت آماده شود.
وی خاطرنشان کرد: طبق زمان بندی انجام شده، پرونده جهانی مبل و منبت ملایر اواخر امسال و در نهایت اوایل سال 98 در حوزه کارشناسی و تصمیم گیری در نوبت رسیدگی است.
کاظمی یادآور شد: برای ثبت جهانی مبل و منبت ملایر نمایندگان این شهرستان به جد پیگیری موضوع هستند تا به نتیجه نهایی برسد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه سال گذشته ملایر به عنوان شهر ملی مبل و منبت به ثبت رسید؛ در حالیکه به تازگی آباده یکی از شهرستان های استان فارس به عنوان شهر ملی منبت سنتی به ثبت رسیده است که اعتراض هایی را از سوی مسئولان و نمایندگان ملایر به دنبال داشت.
ملایر بیش از 70 درصد از تولیدات مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده و در حال حاضر دارای بیش از چهار هزار کارگاه فعال است و بیش از هشت هزار هنرمند به صورت مستقیم و بیش از 25 هزار هنرمند به صورت غیرمستقیم در این صنعت فعالیت می کنند.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.