به گزارش ایرنا، حبیب الله موسوی بهار روز چهارشنبه در همایش بزرگداشت هفته سلامت بیان کرد: تجویز غیراصولی تنها راهی برای تقدیم پول به شرکت های داروسازی و ساخت تجهیزات پزشکی است و هیچ عایدی برای پزشک و بیمارستان ندارد.
وی اضافه کرد: هر میزان پول مردم به جیب داروسازها و شرکت ساخت تجهیزات روانه شود پول کمتری عاید پزشک و حوزه پزشکی می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: عامل و دستور دهنده هزینه کرد پول، پزشک است بنابراین نباید با تجویز بیش از حد دارو باری به دوش دولت بگذارد.
موسوی بهار ادامه داد: در صورت تجویزهای غیرضروری و مراجعه بیش از حد مردم به مراکز درمانی و آزمایشگاهی، شاهد از بین رفتن تجهیزات پزشکی و افزایش ضرورت خرید و تجهیز مجدد قطعات تجهیزات معیوب هستیم.
وی تاکید کرد: شرکت ساخت تجهیزات پزشکی با اعمال فشار و تحویل ندادن قطعه براحتی می تواند طلب خود را وصول کنند.
موسوی بهار ادامه داد: اما در پیش گرفتن این رویه نادرست، اعتبار مالی برای پرداخت به موقع حقوق و کارانه پزشکان و پرستاران باقی نمی گذارد بنابراین پرداخت این وجوه با تاخیر مواجه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برخی از مراجعه کنندگان به پزشک وی را مجبور به تجویز دارو و آزمایش کرده و با اصرار به خواسته خود می رسند.
موسوی بهار تاکید کرد: سطح خدمات پزشکی و تعهدات بیمه باید به گونه ای باشد تا دفترچه بیمه برای مراجعه کننده به مثابه چک سفید امضا نشود.
وی نقش پزشکان را در کنترل هزینه‌ها کلیدی دانست و افزود: دستور هزینه در نظام سلامت توسط پزشکان صادر می شود بنابراین امید می رود فرهنگ تجویز با خساست دارو نهادینه شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: بسیاری از پزشکان شمار زیادی دارو برای بیمار تجویز می کنند در حالیکه هیچیک از بیماران تمام داروی تجویز شده را مصرف نمی کنند به گونه ای که همه افراد در منزل کشویی مملو از داروهای مختلف دارند.
موسوی بهار یکی از علل تجویز بیش از اندازه دارو را ارزانی آن دانست و افزود: دارو باید به اندازه نیاز آن هم برای بیماران با شرایط خاص تجویز شود.
وی گفت: کمیته مصرف منطقی دارو در دانشگاه علوم پزشکی شکل گرفته است هر چند با وجود موفقیت های به دست آمده، این کمیته بر تعداد دارو نظارت ندارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بهترین نمونه همکاری سازمان بیمه سلامت با دانشگاه علوم پزشکی در اجرای بیمه سطح یک روستائیان بود که نظام ارجاع به خوبی عملی شد.
موسوی بهار افزود: الکترونیکی‌ کردن سیستم اساس کار جامعه سلامت است چراکه در غیر اینصورت کنترل بسیار سخت و دشوار است.
وی ابراز امیدواری کرد: برای الکترونیکی کردن مشوق هایی پیش بینی شود تا با پرداخت زودتر از موعد پزشکان به این سمت هدایت شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بخشی از هزینه های حوزه بیمه و بیمارستان، بستری طولانی مدت بیماران در مراکز درمانی است که با اجرای طرح «هومکر» و حمایت بیمه از این طرح، جهت کاهش هزینه ها اقدام شد.
موسوی بهار از سازمان های بیمه گر خواست نظارت و پایش قوی و مستمر بر نحوه هزینه ‌کرد داشته باشند و آمار و اطلاعات را در اختیار رئیسان مراکز درمانی و بیمارستان ها قرار دهند.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.