منصور رضوانی جلال روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سرانه تولید انگور در ایران به ازای هر نفر 45 کیلوگرم و در استان همدان 235 کیلوگرم است.
وی با اشاره به سرانه بالای تولید انگور در ملایر به ویژه منطقه دره جوزان افزود: این در حالیست که سرانه تولید انگور به ازای هر یک نفر در منطقه دره جوزان ملایر 11 تن و 660 کیلوگرم است.
رضوانی جلال ادامه داد: این میزان سرانه تولید انگور در دره جوزان ملایر یک هزارو 166 برابر میانگین جهانی است.
وی استان همدان را یکی از قطب های تولید انگور در کشور دانست و افزود: انگور 54 درصد از محصولات باغی استان را به خود اختصاص داده است که سالانه حدود 404 هزار تن انگور در این استان تولید می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: شهرستان ملایر با تولید سالانه بیش از 241 هزار تن انگور، 65 درصد از تولید استان همدان را به خود اختصاص داده است.
رضوانی جلال گفت: از این میزان تولید 105 هزار تن در منطقه دره جوزان تولید می شود که 44 درصد تولید انگور این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
وی دره جوزان را یکی از مناطق بسیار مهم در تولید انگور از نظر کمی و کیفی در سطح استان و کشور برشمرد و بیان کرد: این میزان تولید نشان می دهد که انگور دره جوزان از گذشته های دور تا چه اندازه در اشتغال، درآمدزایی، معیشت، اقتصاد، فرهنگ، آداب و رسوم این منطقه تاثیرگذار بوده است.
رضوانی جلال ضمن ابراز امیدواری از ثبت جهانی انگور دره جوزان ملایر در سازمان فائو گفت: در راستای ارسال پرونده ثبت جهانی انگور ملایر به فائو و بررسی آن برای ثبت نهایی، 25 و 26مهرماه نماینده فائو در حال بازدید از سایت دره جوزان و سایر ظرفیت های مرتبط با آن است.
وی اظهار داشت: استان همدان از نظر سطح باغ های انگور کشور 6.3 و از نظر تولید 10.6 درصد سهم دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان رتبه این استان را از نظر تولید در جایگاه دوم و از نظر مساحت در جایگاه پنجم کشوری دانست و افزود: میزان بهره وری انگور در ملایر به ویژه دره جوزان بسیار قابل توجه و مورد قبول است.
رضوانی جلال استان همدان را یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی دانست و اضافه کرد: از این نظر همدان 1.2 مساحت کشور و 4.5 درصد تولید محصولات کشاورزی را در کشور دارد.
وی یادآور شد: سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود که از این میزان 750 هزار تن محصولات باغی و 404 هزار تن محصول انگور است.
به گزارش ایرنا، از 404 هزار انگور تولید شده سالانه در استان همدان، بیش از 240 هزار تن آن در شهرستان ملایر تولید می شود.
حدود 11 هزار هکتار باغ انگور در ملایر وجود دارد که از این میزان سه هزار هکتار آن در منطقه دره جوزان واقع شده است.
7528/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.