به گزارش ایرنا، همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است که از بین آنها یکهزار اثر ثبت ملی شده اند.
همچنین به واسطه وجود شمار زیادی آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری، این دیار به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
با در نظر گرفتن این ظرفیت ها و توجه به اینکه شوراهای اسلامی به عنوان یکی از منابع مهم سرمایه اجتماعی بستر گسترده حضور مردمی هستند، می توان از این شوراها به عنوان بستری برای توسعه ملی به ویژه گردشگری یاد کرد.
در حقیقت شورا و شهرداری ها به عنوان یک نهاد تصمیم گیر و اجرایی نه تنها قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در این زمینه هستند، بلکه قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقا و توسعه شهر شوند.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در همین ارتباط گفت: برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در آبان ماه فرصتی بزرگ برای معرفی ظرفیت های تاریخی و گردشگری همدان به مسافران خارجی است.
کامران گردان با بیان اینکه این اجلاس میزان توانمندی همدان در رونق گردشگری خارجی محسوب می شود افزود: همدان در فهرست شهرهای گردشگری در جهان بشمار نمی رود اما میزبانی رویداد بزرگ همدان 2018 فرصتی فراهم کرد که دیار هگمتانه در فهرست شهرهای هدف گردشگری جهان قرار گیرد.
وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس جهانی گردشگری عظم جدی مسئولان دستگاه های مختلف اجرایی همدان را می طلبد تا در اجرای این آزمون مهم سربلند باشند افزود: این رویداد بین المللی زمینه افزایش شمار گردشگران خارجی را مهیا می کند.
گردان افزود: این فرصت طلایی را نباید به راحتی از دست داد چرا که می تواند زیبایی های تاریخی و گردشگری همدان را به جهانیان به خوبی معرفی کند.
رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر همدان نیز گفت: مدیریت شهری یکی از محوری ترین حوزه ها در پیگیری و اجرای مطلوب اجلاس جهانی گردشگری است و برهمین اساس باید توجه جدی به این حوزه داشت.
حسین قراباغی افزود: شهر همدان با وجود اینکه از ظرفیت های بسیار بالقوه در گردشگری برخوردار است اما تاکنون نتوانسته ایم آنطور که انتظار می رود در جذب گردشگر موفق باشیم.
وی بیان کرد: میزبانی اجلاس جهانی گردشگری در همدان فرصت لازم برای جبران کاستی های قبل و ارتقا صنعت گردشگری همدان به جایگاه واقعی و شایسته را فراهم ساخته است.
قراباغی افزود: در همین چارچوب تبلیغات مطلوب ظرفیت های گردشگری همدان از طریق رسانه ها، نوآوری در زیباسازی محیط شهری و پاکسازی و تمیزی معابر و سایر ملزومات دسترسی عمومی در سطح شهر از جمله نورپردازی معابر و خیابان ها مورد تاکید است.
وی خاطرنشان کرد: باید از تمامی ظرفیت های موجود در شهرداری برای آماده سازی شهر در میزبانی این اجلاس بزرگ استفاده شود.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر نیز گفت: میزبانی از یک اجلاس بزرگ بین المللی پس از 40 سال برای اولین بار به ایران داده شد که میزبانی همدان در این دوره از برگزاری اجلاس، افتخاری برای این استان محسوب می شود.
حمیدرضا یاری افزود: نام استان همدان در این رویداد بین المللی در سایت های جهانی و در سطح بین المللی مطرح می شود و با برگزاری شایسته و مطلوب این اجلاس می توان به ارتقای سطح همه تاسیسات و واحدهای گردشگری استان کمک کرد.
وی با بیان اینکه در این اجلاس اعضای وابسته به عالی ترین مرجع حوزه گردشگری بین المللی به همدان می آیند افزود: با این ظرفیت ایجاد شده نام همدان دوباره در صنعت گردشگری احیا می شود.
یاری با تاکید بر اینکه اجلاس جهانی گردشگری 2018 یک رویداد ملی است بیان کرد: مردم استان همدان باید برای برگزاری مطلوب این مراسم متعهد باشند تا سطح میزبانی استان ارتقا و تعداد گردشگران خارجی آن افزایش یابد.
وی با بیان اینکه این اجلاس به مدت سه روز برگزار می شود گفت: برای این رویداد بین المللی پیش تور و پس تور نیز در نظر گرفته شده است.
یاری با بیان اینکه زیر ساخت های همدان برای میزبانی این رویداد بین المللی مهیا است تصریح کرد: استان همدان با یکهزار و 500 تخت هتلی زیرساخت های لازم برای برگزاری این رویداد بین المللی را دارد و پیش بینی می شود حدود 400 شرکت خصوصی عضو این اجلاس به ایران سفر کنند.
وی اظهار داشت: پیشنهاد ایران برای محوریت اجلاس جهانی گردشگری 2018، «توسعه دیپلماسی گردشگری» است و اگر چه انتخاب موضوع محوری اجلاس جهانی گردشگری بر عهده هیات رئیسه آن است اما با پذیرش موضوع پیشنهادی ایران، آمار گردشگران خارجی افزایش چشمگیری خواهد داشت.
یاری تصریح کرد: تبلیغات گردشگری و معرفی جاذبه های توریستی از مهمترین اهداف همدان در این میزبانی است.
به گزارش ایرنا، سازمان جهانی گردشگری مستقر در شهر مادرید اسپانیا، از نمایندگی‌های سازمان ملل در بخش گردشگری است که در رابطه با امور جهانگردی سیاستگذاری می کند و امروزه پیشتازترین و شناخته شده ترین سازمان بین المللی مرتبط با سفر و گردشگری در جهان است.
اعضای هیات رئیسه این سازمان متشکل از 12 عضو است که در اوایل مردادماه سال جاری برای نخستین بار شرکت سیاحتی علیصدر همدان به عنوان یکی از اعضای هیات رئیسه این سازمان انتخاب شد.
شرکت سیاحتی علیصدر که از سال 1370 با همکاری سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان همیاری شهرداری های استان و شهرداری همدان و با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای ارائه خدمات بهتر برای جذب گردشگران داخلی و خارجی در منطقه علیصدر ایجاد شد اکنون یک کرسی از 12 کرسی هیات رئیسه سازمان جهانی توریسم را به خود اختصاص داده است.
7523/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.