به گزارش ایرنا کسانی که به این شهر سبز سفر کرده اند و یا با محصول آن آشنایی دارند می دانند که تویسرکان قطب تولید گردو در کشور است، گردویی که حلاوت طعم بی نظیر و کیفیت مرغوب آن را با وجود خود چشیده و احساس می کنند.
گردو از درختان ارزشمندی است که ارتفاع آن می تواند به 20 متر هم برسد و به عنوان یک محصول صادراتی دارای جایگاه خاصی بوده و توجه بیش از پیش مسئولان را در شهر تویسرکان(همدان) به عنوان بهشت گردوهای ایران می طلبد.
همگان گردو را به نام «غذای مغز» نیز می شناسند اما این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن است به طوریکه مصرف چهارعدد گردو در روز موجب افزایش اسید چرب ضروری امگا 3 می شود.
به گفته کارشناسان تغذیه مغز گردو دارای پروتئین، قند، آب و ویتامین، املاح معدنی و فسفر است و مقدار فسفر موجود در گردو با ماهی، برنج و حتی تخم مرغ برابری می کند و اسیدهای چرب موجود در گردو، از اسیدهای چرب مفید است که می تواند در تنظیم کلسترول خون نقش اساسی داشته باشد و قابلیت پایین آوردن سطح کلسترول خون را دارد.
امروزه گردو یکی از با ارزش ترین محصولات از نظر تولید میوه به عنوان درخت باغی و تولید چوب به عنوان جنگلی یا غیر جنگلی است و درخت گردو در شرایط مناسب رشد زیادی دارد و بین 200 تا 300 سال عمر می کند.
منطقه تویسرکان با توجه به شرایط آب و هوایی، یکی از مناسب ترین مناطق برای کاشت گردو است، زیرا گردو از درختانی است که طالب آب و هوای کوهستانی و دره ای است البته درخت گردو در مناطقی دیگر از ایران و حتی در چین، فرانسه، ژاپن و آمریکا کشت می شود، اما هیچ یک کیفیت گردوی تویسرکان را ندارند.
درختان گردو باید طوری کاشته شوند که فاصله بین آنها کمتر از 10 متر نباشد، چون بعد از چند سال که از رشد آن می گذرد شاخه ها مزاحم یکدیگر شده و شاخ و برگهای آنان درهم می پیچد.
علاوه بر مغز گردو، چوب و حتی برگ های درخت آن از مصارف خوراکی، صنعتی و دارویی برخوردارند و پوست سبز رنگ آن با توجه به وجود مواد طبیعی رنگی در تولید رنگدانه های طبیعی و مواد پروتئینی به کار گرفته می شوند.
پوست چوبی گردو به عنوان ماده ای اولیه برای ˈپولیش و تمیز کردن فلزات نرم، پلاستیک ها، چوب و سنگ کاربرد دارد و در تصفیه فاضلاب و جدا سازی فلزات سنگین از آب به صورت مستقیم قابل استفاده است.
اکنون استان همدان به تنهایی 15 درصد از مجموع تولید محصول گردوی کشور را به خود اختصاص داده و در این میان شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و 500 هکتار باغ های گردو بیش از 20 درصد از تولیدات گردوی استان همدان را در اختیار دارد.
بر اساس اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی متوسط تولید گردو در هر هکتار از باغ های گردوی کشور 2هزار و 379 کیلوگرم است در حالی که این میزان در حالت عادی در شهرستان تویسرکان به ازای هر هکتار به چهار هزار کیلوگرم می رسد.
همچنین بر اساس آمار رسمی و معتبر این وزارتخانه گرچه استان همدان پس از استان کرمان بیشترین میزان باغ های گردوی کشور را به خود اختصاص داده اما گردوی تویسرکان به لحاظ مرغوبیت نه تنها در کشور بلکه در سطح اول جهانی با حضور رقبایی مانند آمریکا، فرانسه، چین و ژاپن قرار دارد و در بازارهای فروش بین المللی به عنوان یکی از مرغوبترین محصولات شناخته می شود.
فرماندار تویسرکان در این باره به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این شهرستان ۱۶ تا ۲۰ مهرماه امسال میزبان همایش ملی گردو و صنایع مبل و منبت است افزود: برگزاری همایش گردو زمینه ساز توسعه صنعت گردشگری و توریسم در این شهرستان است.
حبیب مومیوند ادامه داد: اکنون توسعه گردشگری یکی از بهترین، کم هزینه ترین و روز آمدترین راه های توسعه تویسرکان به حساب می آید در شرایطی که این شهرستان از اقلیم، آب و هوا، طبیعت و جاذبه های متنوع گردشگری و ابنیه متعدد تاریخی و فرهنگی برخوردار است، توجه ویژه به محصول راهبردی گردو می تواند به روند توسعه شهرستان شتاب بخشد.
به گفته وی برگزاری کارشناسانه و هدفمند چنین همایش هایی موجب پویایی اقتصاد و بازار شهرستان می شود.
فرماندار تویسرکان با بیان اینکه اکنون نهالستان و باغ مادری گردو در شهرستان تویسرکان بزرگترین و مهمترین مرکز تولید نهال های گواهی شده گردو در کشور است افزود: زنجیره کامل تولید نهال گواهی شده در کشور مختص به شهرستان تویسرکان است.
مومیوند گفت: تویسرکان به عنوان شهرستان آزمونه برای اجرای طرح اصلاح باغ های گردو از سوی وزارت جهاد کشاورزی در کشور انتخاب شده و اکنون طرح اصلاح، سرشاخه کاری و پیوند زنی درختان گردو به خوبی در باغ های شهرستان پیش می رود.
فرماندار تویسرکان افزود: تا کنون 21 هزار پیوند زنی درختان گردو از سوی دولت و 20 هزار پیوند زنی نیز از سوی مردم و باغداران صورت گرفته که نشان دهنده نهادینه سازی گفتمان اصلاح باغ های گردو با هدف بازدهی بیشتر تولید محصول و مقاومت در برابر آسیب هایی مانند سرمازدگی در شهرستان است.
مومیوند اظهار داشت: شهرستان تویسرکان همچنین چهار هزار و 747 کارگاه صنایع مبل و منبت و نزدیک به هشت هزار شاغل در این بخش برخوردار است و از این حیث رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: همایش صنایع مبل و منبت در کنار همایش ملی گردو، زمینه را برای حضور بیشتر گردشگران و رشد و توسعه هدفمند زنجیره کامل تولید این هنر- صنعت در تویسرکان فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: تویسرکان بیش از پنج هزار و 500 هکتار باغ های گردو دارد که در شرایط عادی سالانه 16 هزار تن گردو تولید می کنند و این شهرستان به دلیل برخورداری از گردویی با کیفیت بی نظیر جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.
وی یادآور شد: 16 مهرماه سال جاری تویسرکان میزبان همایش گردو و مبل و منبت است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.