به گزارش ایرنا با اجرای این طرح (بهره ‌مندی از بذرهای هیبرید) در مصرف آب، کود، بذر و سایر نهاده‌ها صرفه‌جویی می‌شود و در همین راستا و با هدف خودکفایی در تولید دانه های روغنی سال گذشته طرح 10 ساله کشت کلزا در کشور تدوین شد.
در این طرح برای کاهش نیاز ایران به واردات روغن، کشت محصول کلزا انجام می شود که با اجرای آن نزدیک به 70 درصد نیاز کشور به کلزا در داخل تولید خواهد شد.
از سوی دیگر به گفته محققان و کارشناسان رشته کشاورزی ریشه گیاه کلزا خاک را احیا می کند و باید از کشت این گونه محصولاتی که کشاورزی را پایدار، خاک را غنی و به تولید استاندارد مناسب کمک می کند، حمایت شود.
یکی از کارشناسان کشاورزی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای تولید پایدار گندم، کشت دانه روغنی کلزا ضروری است زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می شود.
کامران بهاری افزود: کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می شود که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت که بررسی های علمی نشان می دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است.
وی ادامه داد: کلزا یکی از گیاهان روغنی است که دانه آن حاوی 40 تا 45 درصد روغن و 25 تا 35 درصد پروتئین است که به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد اندک اسیدهای چرب اشباع شده همانند زیتون جزو با ارزش ترین روغن ‌های خوراکی است و پروتئین موجود در کنجاله کلزا نیز در تغذیه دام و طیور استفاده می‌ شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز گفت: امسال طبق برنامه ریزی های انجام شده باید بیش از هشت هزار هکتار از اراضی همدان زیر کشت کلزا قرار گیرد تا 15 هزار تن بهره وری دانه روغنی داشته باشیم.
منصور رضوانی جلال افزود: کشت کلزا یکی از محصولات راهبردی و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای افزایش ضریب خوداتکایی است و در سال گذشته در کل کشور 180 هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته در استان همدان پنج هزار و 690 تن کلزا تولید و خریداری شد افزود: هشت هزار و 131 تن کلزا در سال جاری در این استان خریداری شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: در حوزه تولیدات گیاهی میزان تولیدات چهار میلیون تن است که بیش از سه میلیون و 500 هزار تن از تولیدات گیاهی استان به گیاهان زراعی اختصاص دارد.
رضوانی جلال ادامه داد: 630 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات زراعی آبی و دیم است و تا 3.5 میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی را داریم.
وی اظهار داشت: سال گذشته بیش از 100 درصد اهداف بخش گندم و دانه های روغنی و حوزه های زیرساختی آب محقق شد و امسال سطح زیرکشت دانه های روغنی در سطح استان افزایش می یابد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: بیش از 80 درصد اراضی مستعد کشاورزی همدان به آبیاری نوین مجهز شده است و اجرای این طرح برای 20 درصد مابقی، دشوار است و در این زمین ها باید با ایجاد زیرساخت ها، یکپارچه سازی اراضی انجام شود.
استان همدان یک هزار و 950 هکتار وسعت دارد که 46 درصد آن منابع طبیعی ، 33 درصد اراضی زراعی ، 3.7 درصد باغ ها و حدود 13.1 درصد آن نیز آیش است.
استان همدان در بخش کشاورزی 117 هزار بهره بردار دارد که با داشتن 26 درصد اشتغال استان، 29 درصد ارزش افزوده ، سالانه حدود 4.55 میلیون تن محصول کشاورزی را تولید می کند.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.