صفی الله صفی خانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: این نهاد همه ساله پیش از آغاز فصل های سرد و گرم سال پیش بینی های لازم برای تامین آب و علوفه مورد نیاز گونه های جانوری را می کند.
وی اضافه کرد: بسیاری از گونه ها به ویژه علفخواران برای مهاجرت یا ماندگاری وابستگی شدید به شرایط اقلیمی و طبیعی منطقه دارند و در صورت بی توجهی به این موضوع منطقه را ترک می کنند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: در صورت سرمای شدید و بارش برف احتمال کمیاب شدن غذا برای گونه های مختلف جانوری وجود دارد.
صفی خانی ادامه داد: بنابراین علوفه مورد نیاز گونه های جانوری تامین و در صورت نیاز تغذیه به صورت دستی و مصنوعی انجام می شود.
وی یادآوری کرد: پیش از آغاز فصل گرم سال نیز تمامی چشمه هایی که گونه های جانوری برای رفع تشنگی به آن مراجعه می کنند، رصد شد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: چشمه هایی که احتمال خشک شدن آنها وجود داشت شناسایی شدند تا در صورت نیاز جایگزینی مناسب برای عبور از بحران در نظر گرفته شود.
صفی خانی گفت: دو برنامه بلند و کوتاه مدت توسط محیط زیست برای تامین نیاز گونه های جانوری نوشته شده و با توجه به وابستگی اجرای طرح های بلند مدت به اختصاص اعتبار، طرح کوتاه مدت با در پیش گرفتن رویکرد مدیریتی اجرایی می شوند.
وی یادآوری کرد: تابستان امسال با توجه به رصد مستمر چشمه ها و بارش باران در اردیبهشت، با بحران کم آبی وحوش مواجه نشدیم.
همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده و 11منطقه شکار ممنوع است؛ همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، 40 گونه پستاندار، 181گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39 گونه ماهی و چهارگونه 2 زیست در این استان شناسایی شده است.
7526/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.