به گزارش ایرنا، این آوردگاه حاصل زحمات شبانه روزی باغدارانی بود که با پیمودن راه روستا تا تاکستان، با آبیاری، کود و تغذیه باغ، تلاش می کنند تا خوشه های زرینی را به میدان مسابقه بیاورند و تندیس خوشه برتر در دستان پینه بسته آنان رخ نمایی کند.
هر یک از خوشه های زرین انگور شکوه و عظمت خداوندگاری را نشان می دهد که نعمتی این چنینی عطا کرده است؛ نعمتی که مردمان زیادی از وجود آن نان می خورند و خود را ملزم به شکر این لطف بی کران خدادادی می دانند و ملایر نیز از این نعمت بیکران بی نصیب نیست.
شهری که با داشتن حدود 11 هزار هکتار باغ انگور، قادر است سالانه بیش از 240 هزار تن انگور تولید و بیش از 40 هزار تن کشمش را به نقاط مختلف دنیا صادر کند.
به منظور قدردانی و تشویق از باغداران ملایری و البته باغداران سایر شهرهای انگور خیز کشور، بخش خصوصی برای ششمین سال است که نسبت به برگزاری جشنواره ملی خوشه برتر انگور اقدام می کند؛ ابداعی نو که هر سال صف تاکداران را برای شرکت در این آیین طولانی می کند تا برای پرورش خوشه های برتر انگور از یکدیگر پیشی بگیرند.
جشنواره خوشه برتر انگور ۶ سال پیش با هدف معرفی قابلیت‌های باغداری ملایر توسط شرکت تعاونی کشاورزی پیمان گستر و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط و بخش خصوصی در سطح ملی کلید زده شد که برگزاری آن همواره شور و نشاط شغلی در جامعه باغداری و ارتقای راندمان تولید کشاورزی را در بین باغداران ایجاد کرده است.
امسال 240 خوشه برتر انگور به همایش ملی ششمین خوشه برتر انگور ملایر رسید که باغداران از شهرستان های ملایر، خنداب، بروجرد، تاکستان و بیجار در این آیین شرکت کردند و خوشه های برتر انگور توسط هیات داوران و شاخص های تعیین شده مورد داوری قرار گرفتند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر پنجشنبه شب در ششمین آیین ملی خوشه برتر انگور اظهار داشت: ملایر یکی از قطب‌های اصلی تولید انگور کشور است که 60 تا 70 درصد صادرات استان همدان را به خود اختصاص می دهد.
سعید کتابی با اشاره به انجام اقدامات راهبردی برای توسعه و ارتقای سطح زیر کشت انگور ملایر طی سال های اخیر افزود: نیاز است پژوهشکده انگور و کشمش ملایر در زمینه‌ های اقتصادی، مطالعات به‌ نژادی و اصلاح گونه‌ های متنوع انگور، تعامل خوب و سازنده‌ ای با سازمان جهاد کشاورزی و باغداران داشته باشد.
وی به کاربرد مهم انگور در صنایع غذایی، دارویی و پزشکی به عنوان با ارزش‌ ترین محصولات باغی و دارای ارزش غذایی بسیار بالا اشاره کرد و گفت: باید برای ارتقای جایگاه انگور ملایر و رسیدن به نتیجه نهایی برای ثبت جهانی این محصول تلاش کنیم.
معاون فرماندار ویژه ملایر برگزاری جشنواره خوشه برتر انگور را موجب فراهم شدن یک محیط رقابتی سالم بین باغداران، معرفی دستاورد باغداران و تاکداران و در عین حال تشویق و ترغیب فعالان این عرصه برای تولید محصول بهتر دانست.
کتابی ادامه داد: علاوه بر تبادل تجربه های باغداران و محققان حوزه انگور در برگزاری این آیین، سایر مؤلفه‌ های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی نیز لحاظ شود و از سال‌ های بعد به سمت معرفی روستای برتر و باغ برتر پیش برویم.

**ملایر نیازمند ایجاد مراکز باغ یاری
دبیر ششمین آیین ملی خوشه برتر انگور در ملایر نیز ایجاد مراکز باغ یاری در این شهرستان را یک ضرورت برشمرد و افزود: اگر از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گیریم، می‌ توانیم در دهستان‌ ها و روستاهای بزرگ ملایر مراکز باغ یاری که موجب افزایش بهره وری تاکستان ها می شود، دایر کنیم.
اکبر رحیمی بیان کرد: با جذب و آموزش دانش آموختگان کشاورزی در مراکز باغ یاری قبل از ورود خسارت به باغ های انگور، می ‌توانیم از میزان خسارت های وارد شده جلوگیری کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: پس از ثبت جهانی انگور دره‌ جوزان ملایر در سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، از سال‌ های آتی شاهد برگزاری آیین بین‌ المللی خوشه برتر در ملایر باشیم.
مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی پیمان گستر با تشریح نوع فعالیت این شرکت و تاسیس آن از سال 83 ادامه داد: در این راستا بررسی و شناسایی نیازهای عمده باغداران و ارایه راهکارهای عملیاتی برای افزایش بازدهی تولید و بهره‌ وری باغ های انگور، طرح ملی «باغدار نمونه» را ثبت کردیم.
رحیمی همچنین بیکاری دانش آموختگان این حوزه و پایین بودن میزان بهره‌ وری در باغ ها را از جمله مهمترین مشکلات موجود برشمرد و افزود: در حال حاضر انتقال یافته‌ های علمی به باغ های انگور برای حل مشکلات، حلقه مفقوده این حوزه است.
وی یادآور شد: نماد انگور باید در سطح شهر نمود‌ و برو‌ز داشته باشد و در ورودی‌های شهرو پیاده‌ روها درختان و داربست‌ های انگور کاشته شود.
رحیمی همچنین سلامت خوشه‌ ها، درصد قند و رسیدگی میوه، یکنواختی حبه‌ ها، قابلیت حمل و نقل و وزن خوشه‌ ها را از جمله مهمترین مولفه های انتخاب خوشه برتر عنوان کرد و گفت: واحد تولید سوپرکودهای ارگانیک را در دستور کار داریم که آماده افتتاح است.

**لزوم ایجاد باغ مادری انگور در ملایر
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز با بیان اینکه آمادگی ایجاد یک باغ مادری انگور در ملایر را داریم گفت: در این راستا پیگیری‌ هایی در سطح وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.
حجت الله شهباری بیان کرد: برای شناسایی مشکلات موجود و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نیاز است یک باغ انگور در ملایر به عنوان «باغ مادر» انتخاب شود تا با همکاری متخصصان و اساتید دانشگاهی اقدامات علمی روی آن انجام و به عنوان یک الگو در کشور مطرح شود.
وی کشمش را مهمترین محصول فرآوری شده انگور دانست و افزود: سالانه 40 هزار تن تولید کشمش در این استان تولید که 30 درصد کشمش کشور از ملایر به سایر کشورهای جهان صادر می‌ شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان بیان کرد: 60 واحد کشمش پاک‌ کنی در ملایر با ظرفیت 80 هزار تن مشغول فعالیت هستند.
شهبازی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید محصولات باغبانی در جهان از جمله ایران به انگور اختصاص دارد، ادامه داد: به طور میانگین سالانه 77 میلیون تن در جهان و در ایران سه میلیون و 800 هزار تن، در استان همدان سالانه 400 هزار تن و در شهرستان ملایر سالانه 240 هزار تن انگور تولید می‌ شود.
وی ملایر را بزرگترین تولیدکننده انگور با 60 درصد میزان تولید استان همدان دانست و گفت: در ایران متوسط تولید انگور در هکتار 13 تن، در همدان 18 تن و در ملایر 23 تن است.
شهبازی افزود: این در حالیست که متوسط تولید انگور در هکتار در دره‌ جوزان ملایر حدود 35 تن است که همین امر یکی از دلایل انتخاب این منطقه برای ثبت جهانی انگور است.
وی کشت و کار سنتی، خشکسالی و کمبود آب، سرمازدگی‌ های بهاره و زمستانه و نبود ارقام تازه‌ خوری را از جمله مشکلات حوزه انگور و کشمش استان همدان برشمرد و یادآور شد: باید بخشی از باغ های انگور ملایر به سمت تولید ارقام بازارپسند برای صادارت حرکت کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان بر لزوم ارتقای دانش فنی باغداران و کارخانجات فرآوری تاکید کرد و اظهار داشت: اصلاح سیستم کشت از سنتی و خوابیده به داربستی و تغذیه اصولی و صحیح باغ های انگور در اولویت سازمان جهاد کشاورزی است.
شهبازی با اشاره به اینکه 85 درصد هزینه‌ های آبیاری نوین قطره‌ ای به صورت بلاعوض توسط دولت پرداخت می‌شود، گفت: باتوجه به ظرفیت بالای ملایر هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات در این زمینه نداریم.
وی بر لزوم ایجاد بارگاه‌ های جدید برای خشک کردن انگور در ملایر تاکید کرد و ادامه داد: پیوند سرشاخه‌ ها برای تعویض تاج درختان انگور به منظور ارتقای محصولات ضروری است.
به گزارش ایرنا، ششمین همایش ملی خوشه برتر انگور همزمان با دومین روز از کنفرانس ملی صنعت انگور و کشمش ایران در دانشگاه ملایر برگزار شد که طبق نظر هیات داروان، «علی‌ صادق می‌آبادی» از روستای می‌آباد، «علی ‌محمد کلهر» از روستای حسین‌آباد ناظم و «سید صمد موسوی» از حصار خنداب به ترتیب رتبه های اول تا سوم خوشه برتر انگور را کسب کردند که لوح تقدیر، تندیس جشنواره و مبالغی به عنوان بُن خرید کود توسط شرکت خضراء به این باغداران اهدا شد.
همچنین سالم ‌ترین خوشه انگور سال مربوط به «حسین عباس ‌آبادی» از روستای افسریه جوکار بود و «محمد غفاری» از روستای افسریه به عنوان برترین باغدار نمونه و «جواد شاه ‌محمدی» نیز به عنوان برترین همکار در امر باغ یاری معرفی و تقدیر شدند.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.