به گزارش ایرنا اسفندیار خزائی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید مدیران ستادی و کارشناسان ارشد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ایستگاه تحقیقاتی پژوهشی معرف زوجی گنبد همدان در جمع خبرنگاران هدف از راه اندازی این حوزه‌ را بهره گیری از داده های طبیعی به منظور شناخت دقیق و کافی از برخی از عارضه های طبیعی عنوان کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی معرف - زوجی در حوزه شناسایی وضعیت منابع آب، ‌خاک و تغییرات اقلیمی فعال است و می توان نتایج به دست آمده در این منطقه را با سایر مناطق فاقد ایستگاه مقایسه کرد.
خزائی افزود: اطلاعات به دست آمده در این ایستگاه پژوهشی در بخش آبخیزداری در مجموعه معرف زوجی پس از آنالیز به عدد و رقم تبدیل می شود.
وی اظهار داشت: داده ها به دست آمده در حوزه معرف - زوجی گنبد مجدد در سازمان جنگل ها مطالعه و با 12 حوزه دیگر معرف - زوجی واقع در کشور مقایسه می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: وجود ایستگاه معرف - زوجی گنبد علاوه بر کارکردهای یاد شده زمینه ای برای بهره گیری دانشجویان حوزه زمین شناسی، خاک شناسی، ژئومورفولوژی و آبخیزداری از این ظرفیت شده است.
خزائی اضافه کرد: علاوه بر منابع طبیعی نهادهایی نظیر هواشناسی، امورآب ، آب و خاک جهاد کشاورزی و مراکز دانشگاهی نیز از اطلاعات این ایستگاه استفاده می کنند.
13 حوزه «معرف – زوجی» در کشور فعال است که طرح های آزمایشگاهی - تحقیقاتی و پژوهشی در آن انجام می شود همچنین بررسی فیزیوگرافی، هیدرولوژی، زمین شناسی، خاک شناسی، ژئومورفولوژی و پوشش گیاهی یک منطقه را عهده دار هستند.
ایستگاه تحقیقاتی «معرف- زوجی» گنبد همدان در فاصله 35 کیلومتری جنوب شهرستان همدان در روستای گنبد واقع شده است و مساحت این حوزه حدود 445 هکتار است که 152 هکتار از آن حوزه نمونه و 143 هکتار منطقه شاهد است.
مطالعه اجرایی این طرح از سال 75 آغاز و طرح توجیهی حوزه در سال 77 تهیه شد همچنین در سال 84 به بهره برداری رسید.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.