به گزارش ایرنا باب الله فتحی روز سه شنبه در نشست مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان ملایر اظهار داشت: در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه ای در ملایر پنج هزار و 500 مترمربع است که با افزایش 6 هزار و 500 مترمربع فضای کتابخانه ای، باید این کمبود سرانه را جبران کنیم.
وی با بیان اینکه کتاب همانند دین و فرهنگ مرز نمی شناسد، خواستار استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی، خیران و مردم برای افزایش سرانه فضای کتابخانه ای ملایر شد و افزود: شاخص های کتاب و کتابخوانی در ملایر باید ارتقا یابد.
فرماندار ویژه ملایر گفت: با پیگیری یکی از نمایندگان ملایر قرار است با همکاری بانک پاسارگاد 6 باب کتابخانه در روستاهای پر جمعیت این شهرستان ایجاد شود که نیازمند پیگیری مجدانه است.
فتحی خواستار تکمیل و راه اندازی هر چه سریعتر کتابخانه شهر زنگنه شد و افزود: با بهره برداری از طرح های کتابخانه ای در دست احداث، بیش از سه هزار مترمربع به ظرفیت و فضای کتابخانه های این شهرستان اضافه می شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز کتاب و کتابخوانی را 2 اصل مهم توسعه دانست و افزود: این شهرستان با وجود 20 باب کتابخانه شهری و روستایی، وضعیت قابل قبولی در استان و در مقایسه با سایر شهرستان ها دارد.
سعید کتابی بر لزوم افزایش تعداد اعضای کتابخانه ها، به روز رسانی و تجهیز هر چه بیشتر کتابخانه های عمومی این شهرستان تاکید کرد و گفت: کتابخانه های عمومی باید به روز و مجهز شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز مراجعان باشند.
وی با تاکید بر اینکه فرهنگ مطالعه باید در بین مردم نهادینه و جاذبه کتابخوانی باید تقویت شود بیان کرد: برای افزایش سرانه فضای کتابخانه ای ملایر نیازمند ورود جدی خیران هستیم.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر خواستار تکمیل هر چه سریعتر کتابخانه شهر زنگنه شد و تاکید کرد: باید به این عنوان که زنگنه تنها شهر بدون کتابخانه استان همدان است، پایان دهیم.
کتابی افزود: حدود 10 سال است که از شروع عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی و هنری شهر زنگنه که قرار بود یک طبقه آن به کتابخانه تبدیل شود، می گذرد و هم اکنون یکی از اولویت های مهم برای تکمیل و بهره برداری است.
وی همچنین خواستار حل مشکل کتابخانه روستای توچغاز و همکاری دستگاه های اجرایی مرتبط برای دادن انشعابات به کتابخانه های در دست احداث در شهر ملایر و سایر نقاط شهرستان شد.

** احداث 10 باب کتابخانه در ملایر
رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر نیز افزایش فضای کتابخانه ای را یکی از اولویت های این نهاد برشمرد و گفت: در همین راستا در حال حاضر احداث 10 باب کتابخانه شهری و روستایی در این شهرستان در دست اجرا است.
سید مهدی آخشیک بیان کرد: از این تعداد 6 باب کتابخانه با کمک بانک پاسارگاد و پیگیری های مجدانه محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس در روستاهای پرجمعیت حسین آباد شاملو، ینگی کند، ازناو، علوی، کهکدان و کمری، هر کدام با تیپ 120 مترمربع احداث می شود.
وی ادامه داد: در روستای توچغاز هم خیران با کمک اهالی روستا زمین را تهیه کرده اند و نیازمند رایزنی دیگری است که این کتابخانه با پیشرفت 95 درصد هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.
آخشیک اظهار داشت: 2 باب کتابخانه شهری نیز در انتهای خیابان سعدی و قلعه میرفتاح شهر ملایر هر کدام با تیپ 260 مترمربع در دست اجرا است که امیدواریم زودتر تکمیل و راه اندازی شود.
وی درباره کتابخانه شهر زنگنه نیز اظهار داشت: انشعابات برق و تکمیل موتور خانه این مجتمع باقی مانده است که با تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار همدان، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و پیگیری نماینده ملایر، دستور تکمیل گرفته و این کتابخانه در اسرع وقت راه اندازی خواهد شد.
رئیس اداره کتابخانه های عمومی ملایر گفت: با تکمیل 10 باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی در این شهرستان بیش از سه هزار مترمربع به سرانه زیربنای کتابخانه های عمومی ملایر اضافه می شود.
آخشیک تاکید کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید 6 هزار و 500 مترمربع به سرانه زیربنایی کتابخانه های عمومی این شهرستان اضافه شود.
وی همچنین درباره جشنواره کتابخوانی رضوی نیز گفت: امسال این جشنواره با شرکت بیش از چهار هزار و 300 تن انجام شد که نسبت به سال 96 حدود 63 درصد افزایش شرکت کنندگان را داشتیم.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر زیربنای کتابخانه های عمومی ملایر پنج هزار و 500 مترمربع است که باید تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان به بیش از 11 هزار مترمربع افزایش یابد.
ملایر دارای 20 باب کتابخانه با 220 هزار نسخه کتاب است که از این تعداد 11 باب روستایی و 9 باب شهری است و بیش از 11 هزار عضو فعال دارند.
7528
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.