به گزارش ایرنا، در فاصله 70 کیلومتری شهر همدان غاری وجود دارد که نامش برای بیشتر مردم ایران شناخته شده است؛ علیصدر، بزرگترین غار آبی جهان به عنوان یکی از شگفتی های جهان هستی برای گردشگران خارجی نیز عجیب است.
در این غار که پا می گذاری انگار همچون فیلم های تخیلی وارد دنیای دیگری شده ای؛ استلاکتیت ها (قندیل های آویزان از سقف) و استلاگمیت هایش (ستون های مخروطی شکل در کف غار) چنان می درخشد که دلت نمی خواهد از غار بیرون بیایی؛ گویا اینجا قطعه ای از بهشت است که در جهان نمونه دیگری ندارد.
وقتی در سال 2009 میلادی نام علیصدر در لیست نظرسنجی انتخاب عجایب هفتگانه طبیعی جهان دیده شد، با کمی مدیریت می شد در انتخابش به عنوان یکی از هفتگانه عجیب جهان تلاش کرد. البته دستکاری دهانه غار، سنگفرش کردن کف و کندن قندیل ها باعث شد تا هیچگاه یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی ثبت نکند.
اما این غار در تاریخ 15 دی 1387 به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت و در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت. دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعدد این غار آن را منحصر به فرد کرده است.
در حالی که بیش از 50 سال از کشف این غار می گذرد، هنوز تمام زوایا و گوشه های این غار کشف نشده است و کسی از طول و عمق آن اطلاع دقیقی ندارد. برخی پژوهشگران نیز اعلام کرده اند که این غار با غار کتله خور در زنجان ارتباط دارد.
تا به اینجای کاوش ها مشخص شده برخی حفره های زیرزمینی آن تا 40 متر درازا دارند و عمق دریاچه غار بین نیم تا 14 متر در نوسان است. دریاچه بزرگ در میانه غار، بخش زیادی از غار را به هم متصل می کند به همین جهت باید برای رسیدن به قسمت های مختلف آن از قایق استفاده کرد؛ موضوعی که علیصدر را به بزرگترین غار آبی قابل قایقرانی در جهان تبدیل می کند.
زمین شناسان قدمت غار علیصدر را به 190 میلیون سال پیش تخمین می زنند و آن را در زمره غارهای زنده قرار می دهند. وجود آهک باعث شده تا آب داخل غار خاصیتی قلیایی داشته باشد و به همین دلیل هیچگونه موجود زنده ای در داخل غار زندگی نمی کند.
اما آن گونه که علم زمین شناسی بیان می کند تا زمانی که صدای چکه های آب در غار به گوش می رسد و تا هنگامی که ترک های دیواره غار با لایه های آهک پوشیده می شود غار زنده است و تغییر می کند؛ هر چند ممکن است دیدن این تغییرات به عمر کوتاه آدمی قد ندهد.
به گفته کارشناسان غار در سه طبقه تشکیل و ورودی اصلی آن 110 متر زیر سنگ های سطح زمین قرار دارد. نبود هیچ گونه گاز سمی و همچنین وجود دریچه های سلولی باعث شده تا هوای این غار آلوده نشود و بازدیدکنندگان به راحتی تنفس کنند.

*** غاری برای تمام فصل ها
دمای غار زیبا و شگفت انگیز علیصدر همواره روی 14 درجه سانتی گراد ثابت است و در فصل تابستان و زمستان هیچگونه تغییری نمی کند.
بیشترین ارتفاع غار، از عمق آب تا سقف به 54 متر می رسد که این به اندازه ارتفاع یک برج 18 طبقه است. وجود قندیل های رنگی یکی از زیبایی های غار است.
وجود املاح مختلف مانند آهن، منیزیم، روی، سرب و مس زیر پوست زمین، به آب رنگ های مختلف زرد، قرمز، ارغوانی، قهوه ای، سبز و آبی می دهد. این رنگ ها با چکیده ها و چکانده ها ترکیب می شود و قندیل ها را رنگارنگ می کنند.
ارتفاع غار از سطح دریا 2 هزار و 100 متر است و 440 کیلومتر از مسیرهای مختلف غار نقشه برداری شده و گردشگران از مسافت آبی 2 کیلومتری آن دیدن می کنند.

*** بازدید سالانه 600 هزار گردشگر از غار علیصدر
معاون گردشگری شرکت سیاحتی علیصدر می گوید سالانه به صورت میانگین حدود 600 هزار گردشگر از غار علیصدر بازدید می کنند.
مسعود ملکی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه هرساله در فصل تابستان آمار بازدید از غار افزایش می یابد، گفت: با توجه به تعطیلی مدارس و همچنین آب و هوای مناسب همدان در این فصل، تعداد بازدیدکنندگان از غار علیصدر در این ایام بیشتر می شود.
وی با اشاره به اینکه آمار بازدید کنندگان خارجی نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است، افزود: کمبود تبلیغات خارجی و برخی عوامل دیپلماتیک تاثیر به سزایی در کاهش این آمار داشته است.
ملکی عنوان کرد: مساحت کل غار 11 هزار و 200 متر است که 2 هزار و 100 متر از مسیر غار کشف شده و در دو مسیر گردشگران از آن بازدید می کنند.
وی تاکید کرد: در کنار محوطه غار بازارچه، مراکز اقامتی، رستوران ها، شهربازی و چهار نمازخانه موقت برای رفاه حال مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است.
ملکی با شاره به نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در همدان، گفت: مهمترین هدف این اجلاس معرفی و تبلیغات است، چرا که همدان ظرفیت های ویژه ای از لحاظ گردشگری دارد و با برگزاری این اجلاس امیدواریم به جایگاه واقعی خود برسد.
عضو دبیرخانه برگزاری نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) افزود: دفتر اصلی این اجلاس در کشور اسپانیا است و تا کنون تعدادی از کشورهای مختلف برای شرکت در این نشست بین المللی ثبت نام کرده اند.
ملکی با اشاره به اینکه با ثبت نام کنندگان برای شرکت در این اجلاس ارتباط برقرار شده است، ادامه داد: تسهیلاتی برای شرکت کنندگان در این اجلاسیه در نظر گرفته شده است تا آنها به راحتی و با پروازی مناسب به همدان سفر کنند.
وی تعداد اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری را 490 عضو اعلام کرد و افزود: از ایران علاوه بر شرکت علیصدر 10 عضو دیگر در این سازمان حضور دارند.

*** نام همدان در سایت های گردشگری خارجی
ملکی برگزاری اجلاس جهانی گردشگری در همدان و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 را موجب رشد و پیشرفت صنعت گردشگری استان دانست.
وی عنوان کرد: با برگزاری این رویدادها بدون شک آمار گردشگری استان افزایش می یابد چرا که این رویدادها باعث شده از سال گذشته نام ایران و همدان در سایت های تبلیغات گردشگری خارجی مشاهده شود.
ملکی گفت: آژانس های گردشگری داخلی و خارجی تاثیر به سزایی در جذب گردشگر به همدان و غار علیصدر دارند.

*** علیصدر یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کشور
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز اظهار داشت: غار علیصدر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان است که در کنار جاذبه های تاریخی همدان، به عنوان یکی از مهمترین جاذبه طبیعی گردشگری کشور مطرح است.
علی خاکسار به خبرنگار ایرنا گفت: شرکت علیصدر می تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی و همچنین رونق صنعت گردشگری استان موثر باشد.
وی با اشاره به اینکه نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) از 21 تا 23 آبان ماه امسال در همدان برگزار می شود، عنوان کرد: در حاشیه این اجلاس نمایشگاه صنعت گردشگری در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی همدان برگزار می شود.
خاکسار افزود: رونمایی از «کتاب گردشگری ایران» و همچنین برگزاری پنل های تخصصی گردشگری نیز از دیگر برنامه هایی است که در حاشیه این اجلاس برگزار می شود.
مسئول دبیرخانه برگزاری نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تاکید کرد: این فرصت مناسبی است تا صنعت گردشگری استان را توسعه دهیم چراکه ممکن است تا چندین سال آینده خبری از این میزبانی ها نباشد.
وی تاکید کرد: در این رویداد بزرگ هدفگذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بلندمدت است.
به گزارش ایرنا، غار علیصدر در سال های 1341 توسط تعدادی از کوه نوردان و غار نوردان گروه سینای همدان شناسایی شد و قایقرانی در این غار با وسایل ابتدایی در سال 46 آغاز شد.
استان همدان از 5 تا 7 شهریور ماه امسال میزبان همایش بین المللی همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 میلادی بود و از 21 تا 23 آبان ماه سال جاری میزبان نشست بین المللی اعضای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است.
9904/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.