به گزارش ایرنا مردم دارالمومنین همدان همه ساله آیین های سوگواری وعزاداری سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را به بهترین شکل اجرا می کنند.
مردم نقاط مختلف استان همدان امروز/ شنبه/ همزمان با شهادت چهارمین امام شیعیان امام زین العابدین (ع) و سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان اباعبداالله حسین (ع) و یاران باوفایش به سوگ نشستند و عزاداری کردند.
در این آیین ها که از ساعاتی قبل در چند میدان اصلی شهر همدان برگزار شد هیات های عزادار با به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد مظلومیت شهدای دشت نینوا را نشان داده و به نوحه سرایی و عزاداری پرداختند.
هیات های قدیمی و با سابقه شهر همدان از جمله «شالبافان»، «جولان»، «امامزاده یحیی»، «نظر بیگ» و «زینبیه» که اغلب به نام محله قدیمی نامگذاری شده است هر کدام با اجرای عزاداری مخصوص به خود
و با آداب و رسوم خاصی به عزاداری و سوگواری می پردازند.
عاشقان سید الشهدا (ع) در این روز در قالب هیات های زنجیر زن و سینه زن به خیابان ها آمده و در فراق سومین امام شیعیان جهان امام حسین (ع) اشک ماتم ریختند.
هیات های حسینی به ویژه هیات امامزاده یحیی (ع) از سالیان گذشته مسئول برپایی آیین باشکوه سومین روز شهادت امام حسین (ع) است.
سومین روز شهادت امام حسین (ع) یادآور روز دفن شهدای کربلا به دست طایفه بنی اسد است، که در این روز همه عاشقان این امام همام از جای جای همدان در محله امامزاده یحیی (ع) گرد هم می آیند و این آیین را به شکل نمادین اجرا می کنند.
بر پایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم (ع) ، گهواره حضرت علی اصغر و پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر ابا عبداالله الحسین(ع)، صحنه سازی خرابه شام و خیمه های سوخته که حادثه کربلا را روایت می کند از جمله برنامه های مخصوص این روز توسط هیات های شهر همدان است.
آوردن شتر به همدان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و تزیین شترها و به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا از دیگر آداب و رسوم مردم همدان در سومین روز از شهادت امام حسین (ع) است.
از دیگر آداب و رسوم مردم عزادار و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در همدان برگزاری مجالس روضه و عزاداری در منازل و پخت و توزیع حلیم ، شله زرد، نان و سبزی، ماست، خرما و ترحلوا به نیت برآورده شدن حاجات است.
همچنین در این روز همزمان با شنیده شدن اذان ظهر از گلبانگ مساجد، عزاداران حسینی به سوگواری خود پایان داده و به یاد نماز سر وقت امام حسین (ع) و یارانش در ظهر عاشورا در میدان امام خمینی (ره) این شهر نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه می کنند.
به گزارش خبرنگاران اعزامی به شهرستان های استان همدان نظیر چنین آیین های در ملایر، نهاوند، تویسرکان، بهار، کبودرآهنگ، رزن ، اسدآباد و فامنین بر پا شده است و تا اذان ظهر و زمان اقامه نماز ادامه دارد.
2087/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.