به گزارش ایرنا، طبق گفته ماکیاولی، دروغ باید آن چنان محکم ادا شود که مخاطب در پذیرش آن شک نکند؛ با این توصیف درصد بالایی از اخبار و رویدادهای روزمره که از تریبون رسانه های خارجی و برخی مواقع رسانه های داخلی منعکس می شود را می توان نمونه ای از این مولفه ها دانست.
انتشار این قبیل اخبار در رسانه های بدون اخلاق حرفه ای به عنوان شگردی برای القای ناامیدی در دستور کار است تا با تهییج افکار عمومی، ذهن جامعه را برای پذیرش اخبار دروغ مهیا کند.
ماکیاولی از نظریه پردازان قرن پانزدهم معتقد بود «راستی و درستی» بدترین سیاست است، بنابراین بدترین دستورات را در پوششی زیبا برای به کارگیری در بخش های مختلف جامعه توصیه کرد.
هجمه های خبری با بهره گیری از این اصل که جامعه شناسان به عنوان «اصل اهریمنی» یاد می کنند را می توان راهبردی برای ایجاد جنگ روانی علیه ملت و دولت کشورهای رقیب و ایجاد تغییرات متناسب با ذائقه و سیاست های کشورهای مخالف دانست.
به همین دلیل است که در آستانه دهه چهارم انقلاب و درحالی که ملت ایران خود را مهیای برگزاری جشن چهل سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می کنند، دشمنان ایجاد یاس و نامیدی و ایجاد شکاف بین دولت و ملت را در دستور کار قرار دادند.
استفاده از تاکتیک جنگ رسانه ای در کنار جنگ اقتصادی را می توان مهمترین نقشه دشمنان نظام اسلامی در یک سال گذشته برای محقق کردن اهدافشان در منطقه دانست.
رهبری فرزانه انقلاب هفته گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری به این موضوع پرداخته و فرمودند «براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه های جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.»
ایشان افزودند: «اهداف این جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یاس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و دستگاه های مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.»
وزیر اطلاعات نیز که اوایل مرداد امسال به همدان سفر کرده بود در شورای اداری استان عنوان کرد: باید تریبون داران و رسانه ها به گونه ای عمل کنند که مروج امید و دلگرمی در جامعه باشند و از ایجاد ناامیدی و بی اعتمادی در جامعه پرهیز کنند.
به گفته حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی، بیشتر مدیران نظام سالم اند بنابراین نباید به گونه ای القا کرد که مردم تصور کنند تنها درصد اندکی از مدیران سالم هستند.
وی افزود: اگر طوری ترسیم شود که مدیران همه فاسد و دروغگو هستند و بین مسئولان نزاع وجود دارد و دنیا هم با ما دشمن است، مردم چه تصوری خواهند داشت و به چه چیزی امید داشته باشند؟
وزیر اطلاعات از کسانی که در حوزه افکار عمومی تاثیرگذار هستند خواست که به گونه ای عمل کنند که مردم امید داشته باشند و در بیان مشکلات به گونه ای عمل نکنند که مردم ناامید و بی اعتماد شوند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با بیان اینکه دشمن دو جنگ را علیه کشورمان در پیش گرفته است، تحریم و جلوگیری از فروش نفت و تبلیغات مسموم و فضا سازی بی اساس را این جنگ ها معرفی کرد.
آیت الله غیاث الدین طه محمدی اضافه کرد: دشمن با عنوان کردن یک مطلب دروغ و جنجال، وحشت بر دل مردم می اندازد در حالی که دوران جنگ با وجود بمباران دشمن مردم آرامش داشتند.
وی تاکید کرد: برخی افراد با دروغ پردازی درصدد تحریک افکار عمومی هستند؛ به عنوان مثال خبر نادرست غیب شدن 9 هزار میلیارد ریال را نشر می دهند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: افرادی که در فضای مجازی با غوغا سالاری و انتشار اخبار نادرست دل مردم را خالی می کنند، به عذاب جهنم گرفتار می شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز بیان کرد: دشمن دنبال کاشتن بذر یاس و ناامیدی، برجسته سازی نقاط ضعف و کوچک شمردن کارهای مهم است.
سید سعید شاهرخی افزود: دشمنان نظام اسلامی برای دستیابی به اهدافشان به هیچ قاعده و قانونی مقید نبوده و حتی دست به دامن منافقان کوردل و تروریست شده اند.
وی اضافه کرد: بنابراین از تریبون داران و قلم به دستان انتظار می رود که با وحدت و همدلی نقشه دشمن را نقش بر آب کنند.
معاون استاندار همدان تاکید کرد: بیان خدمات نظام نقطه مقابل هجمه رسانه ای علیه ایران به شمار می رود که توسط استکبار جهانی و ایادی آنها آغاز شده است.
شاهرخی ادامه داد: باید اطلاع رسانی درست، شفاف و به موقع داشته باشیم و کارهای بزرگی که در 40 سال گذشته انجام شده است را به خوبی منعکس کنیم.
7526/2090 ** 1908
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.