به گزارش ایرنا، براساس اصل سوم قانونی اساسی، دولت موظف است خدمات ورزشی عمومی را برای آحاد مردم فراهم کند که در این راستا معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان طرح 'پارک گام' را برای تعطیلات پایان هفته خانواده ها اجرایی کرد.
هر چند این طرح هنوز در بسیاری از شهرهای کشور اجرایی نشده اما همدانی ها که پیشتاز اجرای طرح های ورزش همگانی کشور به شمار می روند، این بار نیز جزو نخستین شهرها در اجرایی کردن این طرح شدند.
طرح «پارک گام» یا همان «پارک ران» در جهان قدمتی 14 ساله دارد و شروع آن به سال 2004 باز می گردد؛ زمانی که 13 دونده در یکروز بادی در پارکی پُر درخت در منطقه تدینگتون انگلستان به هم پیوستند و شروع این فعالیت را استارت زدند.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان کشور، هم اینک سه میلیون تن در جهان مشارکت فعالانه در این طرح دارند.
طرح ملی پارک گام یک رویداد رایگان و خانواده محور است که در فضای باز و در دامان طبیعت بدون محدودیت سنی، جنسی و توانایی جسمانی، با سهولت مورد دسترسی عموم قرار گرفته است.

** طرحی نشاط آور
رئیس ورزش همگانی منطقه 7 کشور در این باره گفت: این طرح با هدف نشاط همگانی اجرایی شده و میزان شادابی و انگیزه به زندگی، سلامت جسمانی و روانی مردم را به وسیله پیاده روی ارتقا می دهد.
هادی سبزواری افزود: هم اینک این طرح در همدان اجرایی شده و در سایر شهرهای منطقه 7 کشور تحت پوشش استان های کردستان و کرمانشاه نیز اجرایی می شود.
وی بیان کرد: کاهش وزن و چربی اضافه، رسیدن به وزن ایده آل و بهبود سلامت و عملکرد قلب، بهبود نگرش ذهنی افراد نسبت به خود و زندگی، افزایش کیفیت زندگی و طول عمر مفید، ارتقا روحیه و شادابی، کاهش و کنترل استرس روزانه و بهبود زندگی اجتماعی از اهداف اجرای این طرح است.

** پیاده روی تا پنج کیلومتر
سبزواری پیرامون نحوه اجرای این طرح گفت: این طرح در سطح پارک ها، بوستان ها، مسیرهای واقع در حاشیه شهر یا مناطق شهری که مورد تایید دستگاه ورزش استان باشد، قابل اجراست.
وی اضافه کرد: در این طرح شرکت کنندگان بین سه تا پنج کیلومتر پیاده روی می کنند و به لحاظ پزشکی نیز تمامی علاقه مندان مجاز به پیاده روی هستند.
سبزواری تاکید کرد: البته باید مسیرهای انتخابی مسطح و با شیب ملایم باشد و مراکز رفاهی و تفریحی می توانند در این طرح نیز مشارکت داشته باشند.
رئیس هیات ورزش های همگانی همدان خاطرنشان کرد: مسیر سه کیلومتر تعریف شده برای کودکان، نوجوانان، سالمندان و افراد با ویلچر است و مسیر پنج کیلومتری رده های سنی بزرگسال و دوندگان را شامل می شود.

** نصب همراه گام
وی افزود: فدراسیون ورزش های همگانی کشور در راستای سازماندهی شرکت کنندگان در این طرح اقدام به معرفی برنامه (اپلیکشن) همراه گام کرده است.
سبزواری بیان کرد: این برنامه فناوری نوین و رایگانی است که افراد به سادگی می توانند بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنند.
وی خاطرنشان کرد: از این طریق فرد به عضویت باشگاه پیاده روی در می آید و می تواند اطلاعات لازم در زمینه ارزیابی های گوناگونی همچون مسافت طی شده، بازه زمانی، کالری مصرفی و سایر ویژگی ها را کسب کند.
سبزواری اضافه کرد: علاوه بر این، فرد می تواند در قرعه کشی اعضای باشگاه پیاده روی نیز شرکت کرده و جوایز ارزنده ای به قید قرعه دریافت کند.
وی با اشاره به فعالیت برنامه (اپلیکیشن) برخیز گفت: این برنامه نیز مورد تایید ستاد اجرایی و نظارتی پارک گام است و امکان انتخاب مسیرهای مسابقاتی، ثبت امتیاز و شرکت در قرعه کشی، راستی آزمایی هوشمند در مسیرها و قابلیت بهره گیری از امکانات امدادرسانی را دارد.
رئیس ورزش همگانی منطقه 7 کشور یادآور شد: در طرح پارک گام شهروندان می توانند با نصب برنامه مخصوص این طرح در تلفن همراه خود از طریق مراجعه به سایت www.hamrahgam.ir میزان فعالیت ورزشی خود را رصد کرده و بر حسب میزان پیاده روی و فعالیت ورزشی خود جایزه دریافت کنند.
در حال حاضر 26 درصد از جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری استان همدان ورزش می کنند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.