به گزارش ایرنا، یک سال از ملی شدن صنعت مبل و منبت ملایر گذشت؛ صنعتی که در رگ و خون این شهر ریشه دوانیده و برند گردشگری استان و منطقه شده است.
اینجا ملایر است، پایتخت مبل و منبت ایران، شهر دست هایی که با چکش و مغار رستاخیز می آفرینند و بر تن بی جان و خشک چوب زندگی می بخشند و جان آن می شود منبت؛ هنر صنعتی که یکی یکدانه ایران زمین شده است.
شهر ملی منبت حالا به خود می بالد که به ایستگاه گردشگری همدان 2018 رسیده است و از برکت آن میزبان گردشگران بسیاری است که خود سفیرانی برای معرفی داشته های تفریحی و گردشگری این شهرستان هستند.
ملایر حالا در آستانه تحولی عظیم در حوزه گردشگری است و مفتخر است با برگزاری دومین جشنواره ملی مبل و منبت هنر دست خود را در دل تک تک هموطن ایرانی جا کرده و دروازه های گردشگری اش را برای همیشه به روی علاقه مندانش گشوده است.
10 روز است که همزمان با آغاز عید سعید قربان سور و سات جشن ملی منبت در دیار کریم خان زند برپا شده است و فعالان این صنعت و هنردوستانش از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا به بهترین شکل دومین میزبانی خود را رقم بزنند.
بازار مبل ملایر، شهرک تخصصی مبلمان منبت، جای جای شهر آذین بندی شده است، عید تا عید را به نحو احسن برگزار کردند تا از این فرصت ناب گردشگری خیز بلندتری برای جهانی شدن بردارند.
ساز و دهل پایتخت مبل و منبت ایران و جشنواره شهر ملی، تنها منحصر به شهر ملایر نبود، شهر جوکار مهد مبل و منبت ایران و دهنو آورزمان روستای بدون بیکار نیز بی نصیب از شور و نشاط و جشن مردمی نبودند.
اهالی اش زیباترین جشنواره را در دفتر قطور شهر ملی منبت ثبت کردند و با زبان هنر ثروتی که زاییده هنر دستشان است را ثبت کردند.
هنر صنعت مبل و منبت تا اندازه ای پرآوازه و دارای قابلیت است که محمدناصر نیکبخت استاندار همدان روز گذشته (پنجشنبه) در سفری کوتاه به ملایر عنوان کرد رشته های صنایع دستی ملایر بویژه مبل و منبت در کنار سایر ظرفیت هایش تا اندازه ای است که می طلبد این شهرستان را در راس همه پیشنهادهای توافق ها و سرمایه گذاری های حاصل از اجلاس گردشگری آسیا به میزبانی همدان قرار دهیم.
از سویی دیگر استاندار همدان برگزاری دومین جشنواره ملی مبل و منبت ملایر را افتخار آفرین دانست و تاکید کرد باید این ظرفیت و امکان ویژه را به فرصت های بیشتر تبدیل کنیم.
فرصتی ناب که می تواند پای سرمایه گذاران بیشماری را به این شهر باز کند و به طور قطع وجود بیش از چهار هزار کارگاه و فعالیت بیش از هشت هزار هنرمند به صورت مستقیم ظرفیت ویژه ای است که معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر شامگاه پنجشنبه در اختتامیه جشنواره مبل و منبت به آن اشاره و آن را زمینه ای برای توسعه برشمرد.
باب الله فتحی برپایی جشن و سرور و شادی و رونق بازار مبل و منبت از عید قربان تا عید غدیر را ثمره ملی شدن مبل و منبت ملایر دانست و گفت: ما از خوشحالی مردم بسیار خوشحال هستیم و برای رونق این صنعت به خود می بالیم.
وی ضمن تقدیر از فعالان، دست اندرکاران، هیات مدیره بازار مبل ملایر و مسئولان برگزاری این جشنواره همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیان کرد: فعالان صنعت مبل و منبت ملایر پویایی بی نظیری در زمان برگزاری جشنواره داشتند و از تمام توان خود استفاده کردند.
فرماندار ویژه ملایر با اشاره به ورود مسافران و گردشگران بسیاری به شهر ملی منبت، افزود: در این مدت ملایری ها میزبان بسیار خوبی برای گردشگران بودند و این موجب افتخار است.
فتحی ادامه داد: بسترها و زیرساخت های این شهرستان مهیای سرمایه گذاری است و همواره در کنار سرمایه گذاران هستیم و از آنها حمایت می کنیم.
این همه پویایی و شادی و سرور مردم دیار ملایر مثال زدنی است، شهری که امروز شهر جشنواره ها لقب گرفته و مسئولان و نمایندگانش در خانه ملت این خوشحالی را حاصل دستان پرتوان منبت کاران و هنرمندان این هنر صنعت می دانند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز هنر دست فعالان این صنعت و زحمات بی دریغ آنان را موجب ثبت ملی این هنر دانست و افزود: از سال گذشته تاکنون 2 جشنواره بسیار باشکوه را برگزار کردیم و شهر ملی منبت به خوبی از رسانه ملی تبلیغ شد.
محمد کاظمی خاطرنشان کرد: در همین راستا، طبق گفته سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، امسال برای نخستین بار استان همدان رتبه سوم کشور را از نظر تعداد گردشگران به خود اختصاص داد.
وی گفت: این رشد و توسعه صنعت گردشگری استان نشان می دهد که اقدامات و حرکت های بسیار خوب و اثرگذاری در این استان انجام گرفته که اثربخش بوده است.
نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم همچنین از ورود روز افزون مسافران و گردشگران به شهر ملی منبت ابراز خرسندی کرد و افزود: باید میزبان بسیار خوبی برای هموطنانمان از نقاط مختلف کشور باشیم.
کاظمی با اشاره به برگزاری جشن های متعددی در ملایر ابراز امیدواری کرد: در ایام دیگر سال نیز شاهد برگزاری جشن ها، کنسرت ها و مراسم های شاد در این شهرستان باشیم.
وی با اشاره اینکه انگور ملایر در آستانه ثبت جهانی در سازمان فائو است، گفت: امیدواریم علاوه بر جشنواره ملی مبل و منبت، از سال آینده نیز برای ثبت جهانی خوشه های زرین ملایر جشن ملی بگیریم.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هیچ زمانی به اندازه این 2 سال که ملایر به عنوان شهر ملی منبت ثبت شد، ندیده ام که این شهرستان روی آنتن برود.
حجت الاسلام احد آزادیخواه با مطلوب ارزیابی کردن ثبت ملی این هنر صنعت، آن را گامی مهم برای توسعه دانست و اظهار داشت: ملایر هم اکنون جایگاه خود را پیدا کرده است.
وی با اشاره به تبلیغ شهر ملی منبت و جشنواره ملی مبل و منبت ملایر از رسانه ملی و استانی و شبکه های مختلف صدا و سیما افزود: برگزاری این جشنواره ها و کسب نشان ملی برای ملایر آثار بسیار خوبی را به دنبال دارد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم همچنین به برگزاری جشنواره هایی همچون جشن انگور، شیره پزی سنتی مانیزان، خوشه برتر انگور و جشنواره آلبالو بیان کرد: انگور ملایر نیز در مسیر ثبت جهانی است.
حجت الاسلام آزادیخواه ابراز امیدواری کرد: از سال آینده با ثبت جهانی انگور، ملایر فراملی شود و میزبان 2 جشنواره ملی و بین المللی باشیم.
وی یادآور شد: سال گذشته ملایر با صنعت مبل و منبتش ملی شد و به طور قطع امسال بین المللی خواهد شد.
اینها نویدهای خوشایندی بود که مسئولان این شهرستان به مردم دیار تاکستان های زرخیز دادند و امیدوار به این هستند که مسیر شهر ملی منبت و شهر جهانی انگور در عرصه بین المللی هموارتر شود.
دومین جشنواره ملی مبل و منبت همزمان با عید سعید غدیر خم به پایان رسید؛ جشنواره ای که میزبانش باغ تاریخی سیفیه بود و هنرمندان بسیاری از نقاط مختلف استان همدان همچون عمو حمید، گروه همخوانی منتظران مریانج و خواننده جوان این استان 'حامد محضرنیا' در این جشنواره هنرنمایی کردند و در خوشحالی مردم این دیار سهیم شدند.
به گزارش ایرنا، سال گذشته ملایر به عنوان شهر ملی منبت به ثبت رسید و در همین راستا به منظور یک سالگی این هنر صنعت، دومین جشنواره ملی مبل و منبت از 31 مرداد تا هشتم شهریورماه به مدت 10 روز در این شهرستان برگزار شد.
ملایر بیش از 70 درصد از تولیدات مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.
7528/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.