به گزارش ایرنا، در تقویم، 17 مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسوول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در مزار شریف به‎ عنوان روز «روز خبرنگار» نامگذاری شده است.
این خبرنگار سال 77 در جریان حمله طالبان به کنسولگری ایران در مزار شریف شهید شد.
هر چند با نامگذاری این روز به عنوان روز خبرنگار، گرامیداشت فعالان این بخش سامانی به خود گرفت، اما به نظر می رسد هنوز برخی متولیان، به ارزش کار خبرنگاران واقف نیستند.
از منظر قرآن کریم، خبر رسان فقط مسوول رساندن خبر به مخاطبان برای تامین حس کنجکاوی و رضایت آن ها نیست بلکه در قبال آثار خبر و مخاطبان خود نیز مسوولیت دارد.
خبرنگاران به عنوان سربازان جنگ نرم با پذیرش رسالتی سنگین، حلقه ارتباط مردم و مسوولان هستند و با وجود دسترسی آسان به مدیران ارشد و میانی، حتی اگر خود زیر خط فقر زندگی کنند، حاضر به بهره برداری شخصی از این دسترسی ها نیستند.
اصحاب رسانه با توجه به در اختیار داشتن ابزار قدرتمندی نظیر قلم و رسانه، اما همواره خواسته های مردمی، پیگیری و انعکاس رویدادها و عملکردهای نظام را بر بیان کاستی های خود ترجیح می ‌دهند و این فداکاری و از خود گذشتگی، نشان از ایمان، تعهد، ایثار و عشق به خدمت به میهن و نظام است.
غلامعباس شمس الدینی یکی از فعالان عرصه مطبوعات هرمزگان است که از سال 74 وارد رسانه های این استان شد.
وی درباره فعالیت خود گفت: بعد از فعالیت در رسانه های مختلف، سال 91 سردبیری نشریه سفیر جنوب را بر عهده گرفتم و از سال قبل، سردبیر نگین بندر نیز هستم.
این فعال عرصه مطبوعات هرمزگان بیان داشت: در حقیقت این حرفه را به خاطر ارتباط با مردم برگزیدم و صمیمانه از مردم بخاطر تشویق و حمایت از قلم خود قدردانی می کنم و هر چه دارم از مردم است.
شمس الدینی افزود: به خبرنگاری عشق می ورزم و تا آخر عمر، اگر محدودیتی نباشد با آن زندگی می کنم.

** خبرنگار بودن جسارت می خواهد
اعظم رام، خبرنگار و دبیر صفحه حوادث روزنامه صبح ساحل که خبرنگاری را از سال 79 در روزنامه ندای هرمزگان با قسمت هنری و حوادث و سپس در سال 80 در روزنامه صبح ساحل دنبال کرده معتقد است: خبرنگاری یعنی روایتگری اتفاق های تلخ و شیرین به همراه مطالبه گری خواسته ها و نیازهای مردم.
وی اضافه کرد: با مطبوعات بیگانه نبودم و در همان دوران کودکی، پدرم خواننده جدی مطبوعات آن زمان بود و حتی بعضی از نشریه ها مانند حوادث را آرشیو می کرد.
رام اظهار داشت: برای پیگیری سوژه های خبری و انواع گزارش ها، خبرنگار بودن به اراده مستحکم و جسارت نیاز دارد.
وی افزود: دنیای خبر سراسر هیجان است و برای خبرنگار همه چیز می تواند خبر و سوژه باشد؛ سوژهایی که گاهی تلخ و گاهی شیرین هستند.

** رضایت شغلی خبرنگار در حل مشکلات مردم است
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این باره گفت: سالهاست از خبرنگاری به عنوان شغل سخت و زیان آور نام می برند اما این توصیف برای بیان ویژگی های این هنر- حرفه کافی نیست.
هومن محمدکرمی که از سال 81 در این خبرگزاری در استان هرمزگان مشغول به کار است افزود: یکی از دلخوشی هایی که می تواند مایه احساس رضایت شغلی یک خبرنگار باشد، اثربخشی و پیگیری و حل مشکلات مطرح شده در رسانه است که این مشکل می تواند انتشار درخواست آسفالت یک کوچه باریک توسط اهالی یا خواسته ای بزرگ باشد.

** خبرنگاری سختی و مشقت است
صدیقه دشتی از دیگر فعالان رسانه ای هرمزگان است که از ٢٢سالگی و از سال ٨٥ وارد حرفه خبرنگاری شد و کارش را از باشگاه خبرنگاران هرمزگان آغاز کرد و از سال ٨٦ نیز فعالیتش را با معاونت اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس به عنوان خبرنگار ادامه داد.
وی دختر دوم مرحوم قاسمی دشتی، نخستین مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در هرمزگان است که تیرماه سال 65، در 20 کیلومتری بندرلنگه بر اثر سانحه رانندگی حین ماموریت، جان خود را از دست داد.
او می گوید: به دلیل علاقه ای که به خبرنگاری پیدا کردم، این حرفه را انتخاب کردم.
دشتی اظهار داشت: با وجود علاقه زیاد به خبرنگاری به دلیل بی عدالتی ها و تبعیض و نادیده گرفتن حق و حقوقم، با وجود گذشت حدود ٩سال فعالیت، همکاری ام با برخی رسانه ها را قطع کردم.
وی ادامه داد: خبرنگاری هر لحظه اش سختی و مشقت است و شاید بتوان برای آن نام سخت ترین شغل دنیا را گذاشت، زیرا خبرنگاری شغلی ٢٤ساعتی است که تنها با عشق می توان این حرفه را قبول کرد و ادامه داد.
به گفته دشتی، برای خبرنگاری آفتاب داغ تابستان و دریا و کوه و بیابان معنایی ندارد همه جا باید حضور یابد؛ از حضور در کوره های داغ صنایع و کارخانه ها تا بر روی اقیانوس و کشتی ها همه اینها از سختی های شغل یک خبرنگاری است و بنابراین معتقدم برای شغل خبرنگاری باید کفش آهنین پوشید و به دنبال حقوق از دست رفته مردم تلاش کرد.

** انتظار مردم از شخص خبرنگار حل مشکلات جامعه است
آناهیتا رفیعی خبرنگار معاونت اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس نیز ابزار داشت: گرمای هوا و شرایط سخت و بد آب و هوایی، از جمله مشکلات خبرنگاران استان هرمزگان است.
وی افزود: انتظار مردم از شخص خبرنگار، حل مشکلات جامعه با هر راهی است و گاهی تفهیم حدود مسوولیت و امکانات خبرنگار، کاری بسیار سخت تر از گزارش گرفتن در شرایط بد آب و هوایی است.

** رفع مشکلات خبرنگاران در حد شعار باقی مانده است
مصیب رجایی، خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان هرمزگان نیز بیان داشت: به دلیل علاقه به کار اطلاع رسانی و با توجه به جایگاه مهم این حوزه وارد حرفه خبرنگاری شدم و پس از 14 سال فعالیت در این عرصه، هیچ گاه نامهربانی ها نتوانسته از عشق و علاقه ام به کار خبر بکاهد.
وی گفت: اگر خبرنگار عاشق شغلش نباشد نمی تواند در این عرصه دوام بیاورد و چه بسا افراد زیادی که ظاهر این حرفه آنها را جذب می کند و پس از مدتی کوتاه، به خاطر مشکلات فراوان این حوزه، عطایش را به لقایش می بخشند.
رجایی، برخورداری از دانش، جسارت و تجربه و سرعت عمل را از ویژگی های یک خبرنگار سختکوش دانست و افزود: خبرنگاران حلقه واسط بین مردم و مسوولان هستند که یکی از وظایف مهم این قشر انتقال نظرات مردم به مسوولان و تبیین نظرات مسوولان برای مردم است.
به گفته وی نبود امنیت شغلی، مشکلات معیشتی و رفاهی، سختی کار، مسوولیت سنگین اجتماعی دغدغه بیمه، بازنشستگی و مسکن همه از دیگر مشکلات خبرنگارانی است که با عشق و علاقه وارد این حرفه شدند.
این فعال رسانه ای استان هرمزگان ابراز داشت: هرچند خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود اما در عین حال این قشر از بدیهی ترین حقوق خود نیز بی بهره هستند و در واقع رفع مشکلات خبرنگاران طی سالیان گذشته در حد شعار باقی مانده است.

** فقط به موفقیت بیشتر فکر می کنم
ملیحه قاسمی از هفته نامه محلی دریای اندیشه هرمزگان نیز خبرنگاری را علاقه، شور و هیجان می داند و این حرفه را از سال 87 با همین نشریه دنبال کرده و هم اکنون مدیرعامل خانه مطبوعات این استان است.
وی ادامه داد: چون هدفم را پیدا کرده ام، فقط به موفقیت بیشتر فکر می کنم نه به جابجایی شغلی و برای همین هدف نیز این حرفه را ادامه می دهم و بدون شک هر روز با علاقه بیشتر به سمت حرفه ای شدن این شغل پیش خواهم رفت.
وی ابزار داشت: روزنامه‌ نگاری به معنای تعهد، مقاومت و همه جا صدای مردم بودن است و از این رو من این حرفه را دوست دارم و آن را ادامه می دهم.
9887/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.