امین قصمی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: همه تمهیدات لازم برای ورود آب این آب شیرین کن به شبکه آب شرب شهر بندرعباس آماده است.
وی به سهم هرمزگان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی طرح ساقی کوثر نیز اشاره کرد و گفت: تخصیص در نظر گرفته شده وزارت نیرو برای این استان باید در کوتاه مدت تبدیل به قرارداد حقوقی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان ادامه داد: بندرعباس از نظر تامین آب شرب یکی از بحرانی ترین شهرهای کشور است و در صدر اخبار وزارت نیرو قرار دارد.
وی ادامه داد: مخازن سد شمیل و نیان به صورت کامل خشک شده و در حال برداشت از حجم مُرده سد استقلال میناب هستیم.
قصمی بیان داشت: برای تامین آب شرب شهر بندرعباس 22 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال و نسبت به نیاز واقعی 35 درصد کمبود وجود دارد.
وی یادآور شد: آب در دسترس برای شرب در شهر بندرعباس یک هزار و 650 لیتر برثانیه است که در سال قبل 2 هزار و 100 لیتر بر ثانیه بود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان افزود: کمترین نیاز آب شرب در دسترس برای شهر بندرعباس 2 هزار و 550 لیتر بر ثانیه است تا بتوان کل نیاز آبی را به صورت 24 ساعته تامین کرد.
هرمزگان دارای جمعیتی افزون بر یک میلیون و 600 هزار نفر است که شرکت آب و فاضلاب این استان 37 شهر با جمعیتی حدود یک میلیون و 100هزار نفر را تحت پوشش خدمات خود دارد.
18سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و مابقی دشت ها نیز شور است.
برای رفع مشکل کم آبی بندرعباس مرکز استان هرمزگان طرح های مختلفی تعیین شده که از جمله مهم ترین آنها طرح احداث آب شیرین کن 100هزار متر مکعبی این شهر است که تیرماه سال 91 کلنگ احداث آن به زمین خورد.
با تلاش ها و نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و ایجاد فضای امن برای سرمایه گذاران بخش خصوصی، از مجموع 108 میلیون متر مکعب آب تولیدی، سالانه حدود 15.3 میلیون متر مکعب آن از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود که حجم سرمایه گذاری انجام شده و در حال اجرا در این بخش افزون بر 11 هزار میلیارد ریال است.
براساس برنامه ریزی های انجام شده تا سال 1410 هجری شمسی سه سایت آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی، یک میلیون متر مکعبی (با تخصیص سهم هرمزگان از این سایت) و 50 هزار متر مکعبی، به عنوان منابع تامین کننده آب کلان شهر بندرعباس شامل؛ بندرعباس، بندر خمیر،رویدر، 16 شهرک در شمال و شرق و غرب بندرعباس ، مراکز اداری، تجاری، صنعتی و نظامی و 90 روستای حومه با جمعیتی افزون بر 740 هزار نفر خواهد شد.
با تحقق این امر، سهم منابع آبی کلان شهر بندرعباس از آب شیرین کن ها به 66 درصد خواهد رسید.
3219/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.