به گزارش ایرنا، گرمای بیش از حد در کنار خاموشی های پی در پی در نقاط مختلف شهرها و روستاهای استان هرمزگان، موجب نارضایتی و کلافگی مردم شده است.
با وجود این که شرکت توزیع برق هرمزگان برنامه زمان بندی برای خاموشی و قطعی برق در هر شهر، محله، بخش و روستاها را مشخص کرده است اما عده کمی از شهروندان از این موضوع اطلاع داشته و می گویند اگر به صورت شفاف اعلام زمان قطع برق از طریق رسانه ها و یا تبلیغات محیطی اطلاع رسانی شود، می توانند زندگی خود را به گونه ای تنظیم کنند که در آن ساعت حداقل در منزل نمانند تا کمتر به خاطر گرمای هوا کلافه و عصبی شوند.
برخی از خانواده ها نیز که از برنامه زمان بندی مطلع هستند به این امر از سوی اداره برق معترض بوده و اعلام می کنند در منزل بیمار دارند و یا این که هوا به اندازه ای گرم است که تحمل ماندن در منزل برایشان سخت است و در بیرون از خانه با هوای گرم و دمای بالای هوا حتی قدمی نمی توان برداشت.
طی یک هفته گذشته در نقاط مختلف شهر بندرعباس شاهد خاموشی های پی در پی بودیم که این خاموشی ها نه تنها در زمان پیک بار یعنی ساعت 13 تا 17 عصر بوده است بلکه برخی از مناطق و محله ها حتی در ساعت صبح و پایانی شب نیز با خاموشی مواجه بودند.
یکی از شهروندان بندرعباسی به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به گرمای هوا و استفاده مردم از وسایل سرمایشی، قطعی های برق طبیعی بوده اما بهتر است به صورت شفاف این موارد را به اطلاع مردم رسانده تا برای رهایی از گرما برای خود برنامه ریزی داشته باشند.
زبیده بهروزی پور افزود: در این روزهای داغ تابستان و شدت گرما، قطع های پی در پی برق موجب از کار افتادن وسایل سرمایشی و فاسد شدن مواد غذایی می شود.
وی که برادرش مغازه خوار و بار فروشی دارد، می گوید: برادرم از قطعی پی درپی برق گلایه مند است چرا که موجب آب شدن مواد غذایی منجمد و یخی در فریزرهای مغازه و هم چنین فاسد شدن دیگر مواد غذایی شده است.
عباس غلامی از دیگر شهروندان بندرعباس نیز می گوید: کودکم که تازه به دنیا آمده به علت ابتلا به بیماری یرقان باید در هوای خنک باشد که به علت گرما و افزایش میزان زردی این شرایط در خانه برایمان مشکل ساز است.
وی که در دهستان شمیل بخش تخت بندرعباس زندگی می کند، افزود: مردم شرایط خشکسالی و گرما و نبود آب و خاموشی ها را درک می کنند اما از مسوولان خواستاریم تا برای رفع این مشکلات چاره ای بیندیشند.
فرزانه تیزرو زن خانه دار از دیگر شهروندان هرمزگانی که در محله چاهستانی ها ساکن است، می گوید: دیروز به یکباره برق منزل مان قطع شد و به علت این که از برنامه زمان بندی قطعی برق اطلاع نداشتیم این امر موجب شد تا یخچال خانه مان آسیب جدی ببیند و غذاهای درون آن فاسد شود.
وی گفت: اگر شرایط به همین روال پیش رود با توجه به هزینه های سرسام آور وسایل سرمایشی و دیگر لوازم منزل، جبران آن بویژه برای قشر پایین و متوسط سخت و درد آور است.
این زن خانه دار می گوید: برای در امان ماندن از شدت گرما در طول روز مجبور به دوش گرفتن پی در پی هستیم که دود آن نیز با توجه به بی آبی در استان به خودمان برمی گردد.
کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان نیز اعلام کرد که شرجی و رطوبت نسبی هوا در اواخر تیرماه در مناطق ساحلی استان بین 85 تا 90 درصد بوده و در برخی از مناطق به بالای 90 درصد رسید.
مرضیه سی سی پور اظهار داشت: دمای هوا نیز با شروع فصل گرما در مناطق مختلف هرمزگان به بالای 45 درجه سانتیگراد رسید.

**خاموشی های برق در هرمزگان تا نیمه شهریور ماه ادامه دارد
مدیر عامل شرکت توزیع برق هرمزگان نیز درباره قطعی برق و برنامه خاموشی می گوید: برنامه زمان بندی خاموشی های برق تا نیمه شهریور ماه ادامه دارد و این برنامه به صورت سراسری بوده است.
محمد ذاکری افزود: شبکه برق به 10 درصد خاموشی نیاز دارد که 5 درصد آن در استان هرمزگان اعمال می شود.
وی بیان داشت: توان تولید برق در استان هرمزگان حداکثر 2 هزار و 300 مگاوات است و نیاز است 3 هزار مگاوات این کسری از شبکه سراسری جبران شود.
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان اظهار داشت: تنها 10 درصد مشترکان به علت قرار گرفتن در شبکه برق مناطق حساس خاموشی کمتری دارند و هیچ تبعیضی در کار نیست.
ذاکری گفت: با توجه به این موضوع تولید کننده ناچار از اعمال برنامه مدیریت بار شبکه یا همان خاموشی ها است که در اعمال آن عدالت اقلیمی رعایت شده و بیشترین مدت زمان آن هم یک و نیم ساعت است.
وی ادامه داد: اگر هر مشترک خانگی در ساعت اوج مصرف تنها یک کولر گازی استفاده کند نیازی به اعمال خاموشی ایجاد نخواهد شد و مراکز حساس مانند بیمارستان ها مشمول این برنامه نمی شوند.

**یک سوم خاموشی های هرمزگان برای مشترکان خانگی است
مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان یادآور شد: دو سوم خاموشی ها برای صنایع و شرکت های بزرگ و یک سوم برای مشترکان خانگی اعمال می شود.
وی بیان داشت: پیش بینی می شد با تغییر ساعت کاری اداره های دولتی، 100 مگاوات از میزان مصرف برق کاسته شود که تنها 50 درصد آن محقق شده است.
این مسوول تصریح کرد: برخی اداره های دولتی حتی بعد از ساعت کاری به فعالیت خود ادامه می دهند که برای جلوگیری از فعالیت های آنان بازرسی ها ادامه دارد و تاکنون 40 بازرسی از اداره های دولتی منجر به قطع برق شده است.
ذاکری اظهار داشت: 2 شرکت توزیع برق هرمزگان و برق منطقه ای استان دارای مشترک هستند که ابتدای تیرماه میزان مصرف مشترکان شرکت توزیع برق این استان در ساعت اوج مصرف به 2 هزار و 77 مگاوات رسید.
وی گفت: 30 درصد شبکه توزیع برق هرمزگان فرسوده است و سالانه یک درصد بر آن افزوده می شود اما این فرسودگی ها نقش چندانی در مدیریت بار شبکه ندارند.
ذاکری عنوان کرد: شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی ها باعث شده میزان تولید انرژی برق توسط نیروگاه های برق آبی کاسته شود و با وجود راه اندازی نیروگاه های جدید توسط وزارت نیرو، پیش بینی سالانه افزایش 5 درصدی تولید محقق نشود.
وی ادامه داد: اگر شبکه از حالت تعادل بین تولید و مصرف خارج شود نیروگاه های کشور از مدار خارج می شوند.
این مسوول بیان داشت: اگر 2 هزار و 770 میلیارد ریال مطالبه های شرکت توزیع هرمزگان از مشترکان دریافت شود اتفاق های خوبی رقم می خورد، یک سوم این مطالبه ها از بخش نظامی، یک سوم از بخش اداری و یک سوم دیگر از بخش خانگی و تجاری است.
وی یاد آور شد: برنامه مدیریت بار شبکه مقطعی و با توجه به شرایط اضطراری درحال انجام بوده و بهتر است رعایت ضوابط و مقررات مدیریت بهینه انرژی هنگام ساخت در ساختمان (مبحث 19 ساختمان) اجباری شود.

** افزایش 4 درصدی مصرف برق در هرمزگان
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق هرمزگان نیز گفت: در 3 ماه نخست امسال، 2 میلیون و 917 هزار کیلووات ساعت برق در استان مصرف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش یافته است.
حمید رضا ساعد پناه، بیشترین مصرف برق را مربوط به شهرستان بندرعباس دانست و افزود: از حدود 664 هزار مشترک برق در هرمزگان، 82 درصد مشترکان خانگی بوده که این مشترکان 65 درصد مصرف انرژی برق را به خود اختصاص داده اند.
وی بیان داشت: علت افزایش برق در هرمزگان، افزایش دمای بی سابقه هوا و افزایش تعداد مشترکان در استان هرمزگان است.
معاون بهره برداری شرکت توزیع برق هرمزگان یادآور شد: با توجه به این که ساعت اوج مصرف برق بین 13 تا 17 عصر است، شهروندان در این ساعت ها در مصرف برق نهایت صرفه جویی را داشته باشند.
وی، شست و شو و کنترل به موقع وسایل سرمایشی و تنظیم آن در دمای 24 درجه، کاهش مصرف برق در ساعت های اوج (13-17) و توجه به برچسب انرژی در هنگام خرید لوازم برقی را راهکاری مهم در کاهش مصرف برق عنوان کرد.

**برنامه زمان بندی قطعی برق هرمزگان از طریق رسانه ها اعلام شد
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق هرمزگان گفت: برنامه ریزی خاموشی و قطعی برق استان از طریق فضای مجازی و رسانه ها به مردم اطلاع رسانی شده و به خاطر این که مردم با شبکه های اجتماعی سر و کار دارند ضرورتی به تبلیغات محیطی در سطح شهر نیست.
حسینی افزود: برنامه خاموشی ها تا نیمه شهریور ماه اعلام شده اما در صورتی که مشترکان در مصرف برق صرفه جویی داشته باشند و مصرف برق کاهش یابد، این برنامه پایان مرداد خاتمه می یابد.

**30 نیروگاه خورشیدی مددجویان کمیته امداد به شبکه برق وصل شد
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان گفت: از سال گذشته تاکنون، تجهیزات 52 نیروگاه خورشیدی خانگی ویژه مددجویان این استان آماده شده که تاکنون 30 نیروگاه به شبکه برق وصل شده است.
عبدالرضا خسروانی افزود: این تعداد نیروگاه خورشیدی در شهرستان‌ های میناب، رودان، بخش رودخانه، بستک و حاجی‌ آباد راه‌اندازی شده است.
وی بیان داشت: برق تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی به قیمت هر کیلو وات 8 هزار ریال توسط شرکت توزیع برق هرمزگان از خانواده ها خریداری و وارد شبکه برق می شود که این طرح موجب اشتغال زایی و درآمد پایدار مددجویان کمیته امداد می شود.

**مردم و مدیران صرفه جویی برق را جدی بگیرند
فرماندار بندرعباس نیز گفت: مردم، مدیران و اداره های دولتی با توجه به محدودیت های تامین انرژی بویژه برق، صرفه جویی را جدی بگیرند.
احمد پویافر اخیرا در نشست شورای اداری شهرستان بندرعباس افزود: کاهش بارندگی و محدودیت های تامین برق در کشور به همراه افزایش میزان مصرف، بر ضرورت صرفه جویی افزوده است.
وی بیان داشت: این امر باعث شده دولت با تغییر ساعت کاری اداره ها موافقت کند و مسوولان اداره های دولتی در شهرستان بندرعباس باید توجه ویژه نسبت به دیگران برای صرفه جویی مصرف آب و برق داشته باشند.
رییس شورای اداری شهرستان بندرعباس اظهار داشت: بازرسان شرکت توزیع برق هرمزگان بر این امر نظارت دارند و با متخلفان رفتار مناسب را انجام می دهند.
در فصل داغ تابستان که گرمای هوا به‌ طور بی ‌سابقه‌ ای افزایش یافته و هرمزگانی ها از آن به عنوان خرما پزان نام می برند، تنها راهکاری که می تواند نتیجه بخش از این بحران باشد، مدیریت بهینه در مصرف آب و برق است.
در این شرایط لازم است همه کمک کرده تا با خاموش کردن وسایل پر مصرف در کاهش مصرف برق موجب برخورداری از آن در این فصل از سال شوند.
7195/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.