امید ذاکری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این طرح در حوزه جگین و گابریک و با هدف حفاظت خاک و اشتغالزایی با توسعه زمین کشاورزی و نخسلتان ها اجرا می شود.
وی افزود: مجموع میزان حجم آب قابل کنترل توسط این سازه ها حدود 5 میلیون متر مکعب و اعتبار اجرای ان 71 میلیارد ریال است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: امسال در مجموع 8 طرح آبخیزداری در حوزه های آبخیز آخران، دستگرد ناگرد، زه بارک، تجک، وائن، آهون، درشهر و بشنو بشاگرد اجرا خواهد شد.
ذاکری خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان هر ساله با توجه به کارکردهای چندگانه عملیات آبخیزداری برنامه مستمر و ویژه ای برای گسترش عملیات آبخیزداری در شهرستان بشاگرد دارد.
وی با اشاره به نقش مهم مردم و خیران در تحقق اهداف آبخیزداری در هرمزگان و با تاکید بر ضرورت توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در استان گفت: کنترل آبهای مرزی، تغذیه آبخوان های زیرزمینی، تقویت منابع آب شرب روستایی، پیشگیری و مهار سیل، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب از جمله مهمترین مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی احیای پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی، پایداری منابع آب کشاورزی، کمک به تامین آب شرب دام، پایداری اکوسیستم های طبیعی و بهبود و استمرار تولید و اشتغال را از دیگر مزایای اجرای طرح های آبخیزداری عنوان کرد.
7 هزار و 451 سازه آبخیزداری و بیش از 110 هزار هکتار عملیات بیولوژیک و بیومکانیک با ظرفیت آبگیری 400 میلیون مترمکعب در سال در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.
از مساحت 7 میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان ، شش میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل، 4 میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
شهرستان بشاگرد در 330 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و از جمله مناطق محروم و کمتربرخوردار استان و کشور است که البته در سالهای پس از پیروزی انقلاب و به ویژه در چندسال اخیر گام های مهمی جهت عمران و آبادانی آن برداشته شده است.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.