این روزها بندرعباس گرم است آن قدر هوا گرم و شرجی است که تا ضرورتی برای مردم پیش نیاید از خانه های خود بیرون نمی آیند، مردم بندر نزدیک به 8 ماه از سال را به صورت مداوم با کولرهای گازی سر می کنند و کمتر از 4 ماه این کولرها امکان استراحت خواهند داشت.
این روزها گرمای هوا تا حدی در این شهر آزار دهنده است که در بسیاری از خانه ها بیش از یک کولر گازی به صورت شبانه روزی در حال کار کردن است.
شرایط آب و هوایی بندرعباس و کاهش تردد مردم به دلیل گرمای هوا در سطح شهر نیاز مردم را به تفریحات سالم و پرنشاط بیشتر می کند.
اهالی بندرعباس اگر میهمانی خارج از این شهر داشته باشند برای پر کردن اوقات تفریحی او شاید سه راه بیشتر پیش روی خود نداشته باشند، گردش در بازارها و پاساژها، تفریح در ساحل و مزه کردن طعم انواع و اقسام خوراکی ها.
در شرایط فعلی اقتصادی مردم، شاید گردش در پاساژها تفریح مقرون به صرفه ای نباشد، ساحل هم که در ساعت های روز تقریبا هیچ گردشگری به خود نمی بیند و در ساعت های شب نیز شرجی هوا آن قدر زیاد می شود که امکان پیاده روی در کنار ساحل برای زمان طولانی میسر نیست.
خوراکی های متنوع موجود در بندر در فست فودها، رستوران ها، کافه ها و خانه های بوم گردی می تواند تفریح با نشاطی برای مردم بندرعباس باشد اما این مساله دقیقا همان چیزی است که بارها از سوی کارشناسان پزشکی تذکر داده شده و نسبت به منع مصرف فست فودها برای حفظ سلامتی تاکید شده، جالب این است که استان هرمزگان طبق آمار رسمی جزو سه استان اول به لحاظ استفاده از انواع فست فودها در کشور است.
بندرعباس مرکز استانی است که لقب پایتخت اقتصادی کشور را یدک می کشد اما این شهر حتی یک شهربازی روباز ندارد و شهربازی مجهز سرپوشیده نیز در آن دیده نمی شود؛ شاید دلخوشی خانواده ها برای فرزندان زیر 10 سالشان وجود تعدادی خانه های بازی سرپوشیده باشد که استفاده از آن ها بین ساعتی 10 تا 15 هزار تومان هزینه در بردارد.
پارک آبی بندرعباس نیز اکنون به حال خود رها شده و نبود اعتبار مالی جهت ادامه این طرح، تقریبا تکمیل آن را به حالت تعطیل کشانده است.
در حالی که استقبال جوانان شهر 700 هزار نفری بندرعباس از سینما در وضعیتی مطلوب است اما تنها دو سینما با 436 صندلی در بندرعباس فعال است، با توجه به استانداردهای جهانی، به ازای هر 10 هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد و در ایران به ازای هر 30 هزار نفر یک سالن سینما داریم.
بهره گیری از ظرفیت خورها (مسیرهای هدایت کننده سیلاب) برای گردشگری نیز یکی از مطالبات به حق سال های گذشته مردم بوده است؛ این خورها اینک به محلی برای انباشت زباله و عبور فاضلاب به سمت دریا تبدیل شده اند.
نبود کلوپ های مجهز ورزش های دریایی با تنوع ورزش ها در بندرعباس مرکز استانی که باید پایتخت ورزش های آبی کشور باشد نیز جای تامل است، در حالی که نزدیک به حدود 10 کیلومتر از بندرعباس در کنار ساحل قرار دارد فعالیت تنها یک کلوپ ورزش های آبی را شاهد هستیم که آن هم به علت نبود تنوع و جذابیت در ورزش های خود مشتری چندانی ندارد.
شرایط مذکور نیاز به گره گشایی از سوی مسئولان ذیربط شهری و دولت دارد، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز باید در دستور کار این مسئولان قرار گیرد تا مردم هرمزگان این حافظان و پاسداران خلیج فارس در رفاه و آسایش بیشتری گذران عمر کنند.
شهرستان بندرعباس ظرفیت های گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته زیادی را در خود دارد که مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان باید با شکل دهی مناسب به گروه های گردشگری زمینه تفریحات سالم مردم را فراهم آورند. کوهستان پارک بندرعباس و مناطقی چون گنو و سیخوران در این بین باید مورد توجه باشند.
گردشگری دریایی به خصوص گشت های شبانه با کشتی های تفریحی روی دریا نیز گزینه مناسبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.