به گزارش ایرنا، سیروس اسدپور روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هر کیلوگرم کلزا با قیمت تضمینی مصوب 28 هزار و 830 ریال و با افت مفید 2 درصد و رطوبت 10 درصد از کشاورزان خریداری شد.
وی بیان داشت: تاکنون بیش از 90 درصد ازدانه های روغنی خریداری شده در هرمزگان به استان های دارای کارخانه روغن کشی ارسال شده است.
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان اظهار داشت: امسال 9 مرکز خرید در شهرستان های رودان، میناب، بستک، حاجی آباد و پارسیان وابسته به تعاونی و اتحادیه‌های روستایی در مناطق مختلف استان هرمزگان اقدام به خرید دانه روغنی کلزا از کشاوزان کردند.
اسدپور هدف از کشت کلزا را رفع نیاز کشور به روغن دانه های خوراکی و تناوب زراعی و حفظ حاصلخیزی خاک در کنار مصرف آب کمتر با توجه به خشکسالی های موجود عنوان کرد.
وی تاکید کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، توسعه کشت محصول دانه‌ های روغنی کلزا به علت کاهش مصرف آب، تناوب زراعی مناسب و پایداری کشت محصولات استراتژیک از جمله گندم و جو مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی است.
کلزا از جمله زراعت ‌های مهمی است که دارای مزیت های اصلاح و افزایش حاصلخیزی خاک، کنترل بیماری‌ های خاک زی و کنترل علف‌ های هرز است.
در سال زراعی جاری حدود 2 هزار و 300 هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان به زیر کشت کلزا رفت که نسبت به سال گذشته 6 برابر افزایش داشته است.
دانه کلزا با دارا بودن 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست و اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول از کیفیت تغذیه‌ ای بالایی برخوردار است.
7195/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.