به گزارش ایرنا، شهید محمد دژله که در نخستین روز از فروردین سال 49 در بندرعباس به دنیا آمد، در کودکی «ابراهیم» نام داشت اما مدتی به بعد به «محمد» تغییر نام یافت.
پدرش احمد دژله شغل کشاورزی داشت و خرما و نارنگی را به دبی می برد و می فروخت.
شهید دژله تابستان ها به همراه شیخ علی مریدی در مکتب خانه قرآن یاد می گرفت و بعد از اتمام دوران دبستان، راهنمایی را در مدرسه «آیت الله شهید مدنی» گذراند.
وی در نماز جماعت مسجد امام صادق (ع) شرکت می کرد و در پایگاه بسیج آنجا فعالیت داشت و هم زمان نیز در مسجد صاحب الزمان (عج) محله الشهدا نیز حضور داشت.
شهید محمد دژله علاقه خاصی به خانواده داشت و بسیار عاطفی بود، در سن 12-11 سالگی نماز و روزه و امور دینی واجب را به خوبی انجام می داد.
وی درحالی که 13 سال بیشتر نداشت با دست کاری در شناسنامه به همراه شیخ علی مریدی و شهید حسین مریدی در بسیج ثبت نام کردند و اوایل مهرماه 63 به آموزش اعزام شد؛ 40 روز در بندرعباس و 3 ماه در کرمان آموزش دید.
شهید دژله پس از اعزام به جبهه به عنوان تخریب چی در لشکر 41 ثارالله فعالیت کرد و در عملیات های «کربلای4 و 5» و «والفجر 8 »حضور داشت.
این شهید دانش آموز ریز نقش، زرنگ و پرانرژی بود تا جایی که در یکی از عملیات ها با تلاش بسیار خود را به تانک دشمن رساند و نارنجکی را در درون تانک انداخت.
وی یک بار در جبهه یک کتفش شکست و بار دوم عصب پایش قطع شد، زمانی که به خاطر مصدومیت پا در بیمارستان تهران بستری بود به دنبال کفش مناسبی می گشت تا پایش را محکم کند و در توان رزمی اش مشکلی به وجود نیاید.
مادرشهید دژله بسیار نگران بود و اصرار داشت محمد برای استراحت به بندرعباس بیاید اما در پاسخ به اصرارهای مادر گفت: «امام (ره) دستور داده سنگرها نباید خالی بماند».
پس از ترخیص از بیمارستان به منزل یکی از آشنایان در شیراز رفت و چند روز بعد راهی «اهواز» شد و از آنجا با خانواده تماس گرفت و قول داد که چند روز دیگر به بندرعباس برگردد، اما این آخرین تماسش با خانواده بود.
شهید محمد دژله این دانش آموز شهید سرانجام پس از 2 سال و 2 ماه حضور در جبهه در سن 16 سالگی در عملیات کربلای پنج در «شلمچه» بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به گردن شهید شد.
9887/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.