به گزارش ایرنا فریدون همتی روز یکشنبه در آیین تجلیل از بهره برداران نمونه هرمزگان با اشاره به اهمیت طرح های صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی ابراز امیدواری کرد تا پایان برنامه ششم همه زمین های باغی و زراعی استان به آبیاری نوین مجهز شود.
وی از آبخیزداری به عنوان یکی دیگر از راههای تامین آب و تقویت سفره های زیر زمینی نام برد و افزود: با کمک جوامع محلی تا پایان امسال 200طرح آبخیزداری و آبخوان داری چند منظوره در سطح این استان ساخته می شود.
نماینده عالی دولت در هرمزگان از کشت گلخانه ای به عنوان یکی دیگر از راه های صرفه جویی آب و افزایش تولید در واحد سطح نام برد و ابراز داشت: تا پایان برنامه ششم توسعه وسعت گلخانه های کشاورزی این استان از 220هکتار فعلی به بیش از پنج هزار هکتار می رسد.
استاندار هرمزگان با اشاره به کاهش 200میلیمتری میزان بارندگی در سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه در این استان اضافه کرد: همه باید با درایت و تکیه بر روش های علمی امسال را مدیریت کنند تا روند فعالیت های کشاورزی این خطه همچنان رو به رشد باقی بماند.
در ادامه این مراسم رییس مجمع نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی از کشاورزی دانش بنیان به عنوان بهترین الگو و تنها راه تامین امنیت غذایی کشور در آینده نام برد.
احمد مرادی اضافه کرد: بهره برداران نمونه شرایطی ایجاد کرده اند که می توانند بهترین الگو برای دیگر بهره برداران این استان باشند.
وی افزود: از آنجایی که بیشتر بهره برداران ما خرده پا هستند بایستی با تشکیل تعاونی ها نسبت به تامین نقدینگی مورد نیاز خود از طریق بانک ها و سرمایه آورده اقدام کنند تا دست دلال ها کوتاه بشود.
نماینده مردم شرق هرمزگان (میناب، رودان، سیریک ، جاسک و بشاگرد) در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن انتقاد از صندوق تامین خسارت بیمه محصولات کشاورزی گفت: میزان پرداختی این بیمه به خسارت دیدگان بسیار ناچیز است و می توان ادعا کرد با بهره برداران خسارت دیده مانند مستحق و نیازمند برخورد می شود.
حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر با اشاره به امحای 12هزار هکتار از باغ های لیموترش مبتلا به بیماری جاروک در هرمزگان ابراز داشت: انتظار می رود دولت به قول های خود در زمینه جبران خسارت های وارد شده عمل کند.
یکی دیگر از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از بهره برداران نمونه هرمزگان افزود: با گفتار درمانی نمی شود یک صنف و یا تشکلی را که خشکسالی 20ساله کمرش را خم کرده است، اقناع کرد.
ناصر شریفی اضافه کرد: در بخش طیور تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک سپه در اختیار مرغداران قرار داده شده که برای مناطق کمتر توسعه یافته بایستی 10ساله با سود پنج درصد و جریمه تاخیر 10درصد باشد.
به گفته نماینده غرب هرمزگان متاسفانه شاهد هستیم که این بانک بر خلاف شیوه نامه عمل کرده و اقساط پنج ساله با سود هفت درصد و جریمه تاخیر32درصد را اعمال می کند و معنای این رویه چیزی غیر از نابود کردن صنعت مرغداری نیست.
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد و قشم در مجلس شورای اسلامی نیز تملک زمین های کشاورزی به عنوان منابع ملی را یکی از مشکلات بهره برداران در هرمزگان دانست.
به گفته حسین هاشمی تختی زمین هایی که سالیان سال روی آنها فعالیت کشاورزی انجام می شده در نقشه برداری های هوایی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان اموال ملی به ثبت رسیده و در صورتی که بهره بردار بخواهد روی آنها اقدامی انجام دهد، با قانون و دستگاه قضایی مواجه می شود.
عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد و بندرخمیر نیز گفت: کشاورز امنیت شغلی ندارد و ادامه فعالیت نیاز به فداکاری دارد که قابل ستایش است.
محمد آشوری با اشاره به شرکت در نشست هایی با حضور وزیر و استاندار برای گره گشایی از مشکلات بهره برداران هرمزگان خاطرنشان کرد: بانک ها مشکل اصلی هستند و حتی به قانون مصوب نیز عمل نمی کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی نیز در این مراسم از توسعه کشت های متراکم (گلخانه ای) بعنوان یکی از مهم ترین برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در راستای افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف نهاده های کشاورزی به خصوص آب نام برد.
محمد علی طهماسبی تصریح کرد: براساس هدف گذاری های صورت گرفته و در راستای افزایش میزان بهره وری از آب و خاک در 10سال آینده وسعت گلخانه های کشور به 57 تا 60هزار هکتار و استان هرمزگان به بیش از پنج هزار هکتار افزایش می یابد.
6149/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.