به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، واکسن هایی که برای مبارزه با سرطان استفاده می شوند، سیستم ایمنی را تحریک و با شناسایی و تخریب سلول های تومور، با سرطان مبارزه می کنند.
گاهی اوقات واکنش ایمنی ناشی از واکسن مطلوب نیست و محققان دانشگاه ژنو، فرایبورگ و مونیخ برای افزایش دقت این روش، میکروکپسول هایی توسعه داده اند که مستقیما مرکز سلول های ایمنی و به ویژه لنفوسیت های T را هدف قرار می دهد.
سیستم ایمنی معمولا بر مبنای دو گروه سلول لنفوسیت B و T قرار دارد. لنفوسیت های B با تولید آنتی بادی، در مقابل عفونت از بدن دفاع می کنند و لنفوسیت های T مانند سربازهای مبارز هستند. در سرطان و بیماری های عفونی مانند سل، سلول های T برای مقابله با بیماری، باید تحریک شوند و مکانیسم تحریک آنها پیچیده تر از نوع B است. برای تحریک سلول های T از قطعات کوچک پروتئین به نام پپتید استفاده می شود که اگر این سلول ها به تنهایی به بدن تزریق شوند، قبل از رسیدن به نقطه هدف تجزیه می شود.
محققان برای حل این مشکل از پلیمرهای زیستی مصنوعی ابریشم عنکبوت استفاده کرده اند که موادی سبک، زیست سازگار و غیر سمی هستند و در برابر نور و گرما مقاومت بالایی دارند. در واقع این ابریشم در محیط آزمایشگاهی به گونه ای تولید شده است که قطعات میکروسکوپی پپتید روی آن قرار می گیرد.
این میکروکپسول ها پس از تزریق به بدن سلول های T را تحریک می کنند و پس از اثر گذاری بدون هیچ عارضه جانبی در بدن تجزیه می شوند. محققان معتقدند این روش می تواند تحولی در تولید واکسن های گوناگون با اثرگذاری فوق العاده باشد.
این روش علاوه بر پیشگری از سرطان، در درمان بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Biomaterials منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.