ناظر دهقانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: این افراد با برداشت بی رویه از بستر رودخانه های رودان زخم های ترمیم ناپذیری بر پیکر رودخانه ها وارد می کند.
وی خاطر نشان کرد: هرگونه برداشت خارج از چارچوب ضوابط و مغایر با قوانین و مجوزهای زیست محیطی تخلف است و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و برداشت غیر مجاز شن و ماسه از بستر و حریم رودخانه های این شهرستان با متخلفان به شدت برخورد می شود.
وی با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست عزم و اراده همگانی را می طلبد، بیان کرد: حفظ و صیانت از طبیعت و محیط زیست بدون همکاری، همراهی و مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست رودان، از شهروندان خواست در صورت مشاهده برداشت غیر مجاز از بستر و حریم رودخانه ها و تخریب محیط زیست، مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودان اطلاع دهند.
دهقانی با بیان اینکه محیط زیست سالم از سرمایه های اجتماعی محسوب می شود و همگان در حفظ و صیانت از آن مسوول هستند، اظهار داشت: شهرستان رودان از منابع عظیم خدادادی برخوردار است و صیانت و پاسداری از عرصه های طبیعی بدون همراهی مردم امکانپذیر نخواهد بود.
مشارکت مردم در حفظ حیات وحش، صیانت از رودخانه ها و تالاب ها و پاکیزه نگهداشتن آن ها، تبیین نقش مردم در کنترل و کاهش آلودگی های صوتی و زیست محیطی و حفظ پاکیزگی محیط زیست به منظور بهره مندی از محیط زیستی زیبا، سالم وعاری ازهر گونه آلودگی از دیگر مواردی بود که دهقانی به آن اشاره کرد.
وی یاد آور شد: شهرستان رودان زیستگاه حیواناتی نظیر خرس سیاه آسیایی، گرگ، پلنگ، روباه، گراز، شغال، آهو و پرندگانی نظیر کبک، تیهو، قمری، کمنزیل، هوبره (پرنده مهاجر)، جغد و عقاب است.
وی با بیان اینکه خرس سیاه آسیایی در خطر انقراض است، حفظ بقا و حیات این حیوان را نیازمند تلاش، عزم، اراده و احساس مسئولیت همگانی دانست.
دهقانی در ادامه با اشاره به اینکه صیانت از حیات وحش این شهرستان نیازمند افزایش تعداد پایگاه های محیط بانی است، از انجام اقدام های لازم جهت راه اندازی پایگاه محیط بانی در بخش رودخانه خبر داد.
وی جذب 17 همیار محیط زیست جهت کنترل شکار و صید و حفظ حیات وحش را از یکی از اقدام های مهم اداره حفاظت محیط زیست رودان در سال گذشته برشمرد.
شهرستان رودان با بیش از 124 هزار نفر جمعیت در 90 کیلومتری شرق شهرستان بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.
برخورداری از منابع بکر، جاذبه های گردشگری طبیعی، آب فراوان و رودخانه های دائمی، مناطق کوهستانی و سرسبزی های دلفریب و چشم نواز موجب شده این شهرستان ˈبهشت جنوبˈ لقب گیرد.
7196 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.