به گزارش ایرنا، مجید وفادار عصر شنبه در یک نشست خبری افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز در این زمینه نامه نگاری ها و رایزنی هایی با شهرداری بندرعباس داشته و برخورد با واحدهای متخلف را دنبال می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، شعار امسال روز جهانی محیط زیست (پنجم ژوئن_15خرداد) را « حذف آلودگی پلاستیکی » اعلام و اضافه کرد: مصرف پلاستیک در هرمزگان سه برابر استانداردهای جهانی است که البته این وضعیت در سایر استان های کشور نیز وجود دارد.
وی راه اندازی پویش های استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی، چهارشنبه های بدون پلاستیک و تشویق استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت در فروشگاه های زنجیره ای را از جمله برنامه های اجرا شده در هرمزگان برای کاهش مصرف پلاستیک اعلام کرد.
*کمبود 70درصدی نیروی انسانی انجام وظیفه را مشکل کرده است
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان در پاسخ به پرسشی درباره نظارت و مراقبت غیرکافی از عرصه های زیست محیطی به ویژه در غرب استان، کمبود 70درصدی نیروی انسانی را دلیل اصلی مشکلات در نظارت و مراقبت از این عرصه ها اعلام کرد.
وی اظهار داشت: بر اساس استانداردها باید به ازای هر 2هزار هکتار یک محیط بان داشته باشیم اما اکنون به ازای هر 16هزار هکتار یک محیط بان فعالیت می کند.
وفادار تصریح کرد: تا پیش از اتفاقات چهارماه گذشته و بازداشت افرادی در حوزه محیط زیست از توان تشکل های زیست محیطی مردمی استفاده می کردیم تا بخشی از مشکلات ناشی از کمبود نیروی انسانی جبران شود که رویدادهای اخیر بر این همکاری ها تاثیر منفی گذاشته است.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، با توجه به شرایط موجود نمی توانیم به همه عرصه ها سرکشی کنیم و نهایت هنر و توانمندی این مجموعه، نگهداری مناطق حفاظت شده است.
وی ضمن استقبال از تلاش های مردمی برای حفظ حیات وحش در خشکسالی چند سال گذشته استان اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آماده است در اموری مانند ساخت آبشخور برای حیوانات به علاقمندان ساخت این سازه ها مشاوره های کارشناسی دهد.
به گفته وفادار این موضوع بسیار مهم بوده و در صورت کارهای غیراصولی، هر آبشخوری که با نیت خیر ساخته می شود می تواند به کمینگاه شکارچیان تبدیل گردد.
*تخریب کوه های جزیره هرمز غیرعاقلانه است
وی همچنین با اشاره به اعتراض ها و مخالفت های مردمی چند روز گذشته در فضای مجازی نسبت به تخریب کوه ها در جزیره هرمز تصریح کرد: این اقدامات توسط هر مجموعه و با هر نیتی که انجام شده باشد غیرعاقلانه است.
وفادار یادآور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست در این زمینه نظر مثبتی ندارد و هیچ فرد یا سازمانی نیز برای تخریب و برداشت از کوه های جزیره هرمز از این مجموعه استعلام و مجوز نگرفته است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را مسوول صدور مجوز یا جلوگیری از فعالیت های غیرمجاز معدنی در منطقه یاد شده معرفی کرد.
به گفته وفادار طبیعت و کوه های رنگی جزیره هرمز دلیل اصلی ورود گردشگران به این منطقه است و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این جزیره، اصل جاذبه های گردشگری طبیعی تخریب و نابود شود.
*آلودگی پساب تصفیه خانه بندرعباس همچنان زیاد است
این مسوول زیست محیطی همچنین درباره تداوم ورود فاضلاب و پساب شهری بندرعباس به دریا گفت: میزان آلودگی پساب خروجی از تصفیه خانه بندرعباس همچنان بالاتر از حد استاندارد است.
وفادار یادآور شد: فقط در مقطعی چندماهه در سال 95، میزان آلودگی پساب خروجی به حد استاندارد رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد:یکی از ایرادهای اصلی تصفیه خانه بندرعباس این است که فاضلاب ورودی به آن بیش از ظرفیت است که موجب اختلال جدی در فعالیت آن شده است.
وی درباره اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست در این باره اظهار داشت: بر اساس قانون به عنوان یک مجموعه دولتی فقط می توانیم نامه نگاری کنیم و حکمیت اصلی با استانداری است که هفته گذشته نیز در این زمینه مکاتبه هایی انجام شده است.
*مرکز تحقیقات زیست محیطی جزیره هرمز اهمیت بین المللی دارد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره شائبه تغییر کاربری مرکز تحقیقات زیست محیطی جزیره هرمز به مکان گردشگری و اقامتی اظهار داشت: این مرکز دارای اهمیت و جایگاه بین المللی است و با رایزنی های انجام شده با مدیریت عالی استان، نگرانی ها در این زمینه برطرف شده است.
وفادار توضیح داد: اولین بار پدیده کشند قرمز در خلیج فارس توسط محققان همین مرکز شناسایی شد و هم اکنون نیز طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست مناطق ساحلی جنوب کشور با کمک آژانس همکاری های بین المللی ژاپن «جایکا» با محوریت مرکز تحقیقات زیست محیطی هرمز آغاز شده است.
وی پایش دریایی قسمت شمالی تنگه هرمز را یکی دیگر از وظایف اصلی این مرکز دانست که به آن اهمیت استراتژیک داده است.
به گفته وفادار برخی نگاه ها و مشاوره ها و گزارش های غیرکارشناسی موجب شکل گرفتن ذهنیت هایی برای تغییر کاربری این مرکز شده بود که هم اکنون نگرانی جدی در این زمینه وجود ندارد.
2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.