به گزارش ایرنا، بیشترین زمان نشست عصر شنبه کارگروه اقتصادی هرمزگان که به ریاست فریدون همتی، استاندار هرمزگان تشکیل شد، به موضوع 25 ساله ساماندهی صنوف آلاینده و مزاحم شهر بندرعباس اختصاص یافت.
وی از مدیران اداره های دولتی خواست با توجه به گذشت ربع قرن از آغاز ساماندهی صنوف مزاحم، کسی درباره ضرورت انجام این کار سخن نگوید و افراد پیشنهادهای قابل اجرای خود را بیان کنند.
* شهرداری بندرعباس اصناف را تهدید می کند
رییس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان گفت: ده ها نشست با حضور استانداران، فرمانداران و مدیران مختلف در سال های متمادی برای این منظور برگزار شده و نمی توان موضوعی که در ربع قرن حل نشده را سریع حل و فصل کرد.
عبدالمجید جلالی ادامه داد: 25 سال قبل 300 هزار تومان برای ساماندهی و تهیه مکان استقرار این اصناف گرفته شد ولی تا کنون زمینی واگذار نشده است.
وی ادامه داد: نباید انتظار داشت این اصناف اجاره نشین و کلیددار شهرداری و یا اداره دیگری شوند که این کار ظلم است.
رییس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان همچنین با انتقاد از نحوه تعامل شهرداری بندرعباس با اصناف، گفت: شهرداری بندرعباس هر زمان نیاز به پول داشته باشد اصناف را تهدید می کند.
* ساماندهی صنوف توسط بخش خصوصی انجام شود
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان با توجه به رویکردهای کشور در سال های اخیر برای فعال کردن بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد کشور خواهان انجام این کار توسط غیر دولتی ها شد.
صالح دریانورد تجربه های ناموفق احداث میدان جدید میوه و تره بار شهر بندرعباس و ترمینال مسافربری این شهر را دلیلی بر ناموفق بودن انجام کارها توسط بخش دولتی عنوان کرد.
وی یادآور شد: فرآیند واگذاری زمین در دورن و بیرون شهر مشخص است و با زمان بندی مشخص و نظارت می توان این ساماندهی را به نتیجه رساند.
* اصناف شخصیت حقوقی شوند
رئیس اتاق تعاون هرمزگان هم در این نشست اظهار داشت: اصنافی که از آنها به عنوان مزاحم و یا آلاینده یاد می شود می توانند در قالب شخصیت حقوقی درآمده و امور و مسایل و مشکل های خود را بهتر پیگیری کنند.
عباس سالاری اظهار داشت: این کار به نفع خود فعالان این صنوف بوده و قدرت بیشتری به آنها می بخشد.
* 200 میلیارد ریال برای تسطیح زمین هزینه شده است
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس هم در این نشست گفت: شهرداری مرکز هرمزگان اراده جدی برای ساماندهی صنوف مزاحم دارد.
اسماعیل موحدی اشاره کرد: 200 میلیارد ریال توسط شهرداری بندرعباس در سال 96 و امسال برای تسطیح زمین هزینه شده است.
وی گفت: کوهی برای این منظور اختصاص یافته که اکنون پس از تسطیح قابل استفاده شده و می توان آنرا زمین خواند.
وی ابراز داشت: درصورتی که شهرداری بندرعباس به عنوان متولی ساماندهی صنوف مزاحم انتخاب شود می توانیم از الگوی شهرهای تهران، اصفهان و شیراز استفاده کنیم.
*86 رسته مزاحم و آلاینده شناسایی شده اند
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان که زیر مجموعه اش پس از شهرداری بندرعباس دومین متقاضی انجام ساماندهی صنوف مزاحم شهر بندرعباس است، اظهار داشت: این شرکت می تواند زیرساخت های لازم را در شهرک ها و نواحی صنعتی در اختیار این اصناف قرار دهد.
سید امیر امیری زاد ابراز داشت: اصناف با استقرار در این شهرک ها و نواحی صنعتی می توانند از مزایای مختلفی استفاده کنند که از آن جمله می توان به تسهیلات واگذاری و قیمت مناسب تهیه آن نسبت به شهر اشاره کرد.
وی اشاره کرد: 86 رسته به عنوان صنوف مزاحم که بهتر است از آنها با عنوان آلاینده زیست محیطی و ترافیک زا یاد شود شناسایی و مشخص شده است.
به گفته رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی هرمزگان، برای انتقال این صنف ها 2 قطعه زمین در نظر گرفته شده که در مالکیت شهرداری بندرعباس قرار دارند.
* برنامه ساماندهی ظرف یک هفته آماده شود
استاندار هرمزگان در پایان نشست اظهار داشت: تمام مشاغل آلاینده و مزاحم باید طبقه بندی شده و در چند نقطه بندرعباس ساماندهی و استقرار یابند تا شهروندان دسترسی مناسبی به آنها داشته باشند.
فریدون همتی عنوان کرد: ظرف یک هفته برنامه زمانبندی ساماندهی این صنوف با برگزاری نشست بین اداره های مسوول مشخص و تحویل اینجانب شود.
رییس کارگروه اقتصادی هرمزگان یادآور شد: قصد ایجاد درآمد از محل واگذاری زمین به این صنوف وجود ندارد و استانداری هرمزگان حاضر است برای به سر انجام رسیدن سریع تر این ساماندهی کمک های فنی و اعتباری پرداخت کند.
3219/2094
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.