در این سرمقاله به قلم علی زارعی آمده است: در حالی هرمزگان سالانه مازاد درآمد چند هزار میلیاردی دارد و بایستی براساس قانون 50 درصد از این مازاد درآمد به استان برگردد که اینگونه نمی شود و از آن طرف روستاها و محلات حاشیه ای بسیاری دارد که از نبود کمترین امکانات رنج می برد.
بندرعباس بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده دارد که یکهزار و 372 هکتار آن در بندرعباس واقع شده و 34 محله را شامل می شود.
محله های شهرک توحید، شمال داماهی، طلابند، نخل ناخدا، نایبند شمالی و جنوبی، خواجه عطاء، فرودگاه قدیم، سیم بالا، آیت الله غفاری، پُشت بند، شاه حسینی، بُرکه گرد، محله بلوچ ها، نظرآباد، سید کامل، چهار باغ، سرریگ، کارگزاری، بازاراوزی ها، 22بهمن، شمیلی ها، حسین آباد، پشت شهر، اسلام آباد، گل کنی، سورو، چاهستانی ها، 600 دستگاه، پشت شهر، کمربندی، بهشت زهرا، تپه الله اکبر و دوهزار جزو بافت های فرسوده شهربندرعباس می باشد.
این وضعیت در حالی در قطب اقتصاد کشور وجود دارد که تاکنون اقدام اساسی برای رفع مشکلات این مناطق نشده است و ساکنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
محله «سنگ کن شرقی» در ضلع غربی فرودگاه بندرعباس و ضلع جنوبی پارک جنگلی و ضلع شرقی بلوار خلیج فارس واقع شده است و برخی از ساکنان بیش از نیم قرن و چندین نسل در این محله زندگی می کنند، اما متاسفانه این محله هنوز بلاتکلیف مانده واعلام شده است که خارج از محدوده شهری قرار دارد و از برخی از خدمات محروم می باشد.
در این محله در ایام انتخابات شوراها، کاندیداهای شورای اسلامی شهر بندرعباس برای کسب رای وارد محله می شوند و از طرفی در سایر ایام به آنها گفته می شود که سنگ کن شرقی در حریم شهر قرار ندارد.
ساکنان در بلاتکلیفی مانده اند که این منطقه اگر شهر نیست و روستاست، پس چرا شورای اسلامی روستا ودهیار ندارد؟ البته سئوال اساسی این است که چطور یک محله چند کیلومتر بعد از آغاز محدوده شهری از پلیس راه و...، در حریم شهر نیست؟ کوچه های محله همچنان خاکی است و تاریکی هم باعث ناامنی این محله و سایر محلات حاشیه ای شده است و بنظر می رسد با توجه به تاکید مسئولان ارشد در خصوص رفع مشکلات در بافت های حاشیه ای و فرسوده، نیاز است برنامه جامعی در این خصوص تدوین شود.
رئیس جمهور بارها در مصاحبه های مختلف و از جمله در زمان حضورش در بندرعباس در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اراضی بافت های فرسوده به صورت رایگان به ساکنان توسط راه وشهرسازی و شهرداری ها واگذار می شود که این مهم همچنان در هرمزگان اجرایی نشده است و ساکنان محلاتی مانند «آیت الله غفاری» بلاتکلیف مانده اند و زمین ها رایگان به آنها واگذار نمی شود تا بتوانند خانه های فرسوده شان را از نو بسازند.
7195/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.