به گزارش ایرنا، امین قصمی روزسه شنبه در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: در مخزن های ذخیره سدهای استقلال و شمیل و نیان هیچ حجم مفید آبی وجود ندارد و از همین رو در صورت ادامه روند مصرف کنونی، از ابتدای تابستان مشکل جدی در تامین آب خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه بندرعباس در حال حاضر با کمبود 800 لیتر بر ثانیه آب مواجه است، هشدار داد: اگر رفتار مصرفی مشترکان تغییر نکند، تابستان امسال در بخش خانگی با مشکلات جدی در تامین آب شهرهای استان به ویژه بندرعباس و بندرخمیر مواجه خواهیم بود.
قصمی با اشاره به قطعی های موقت در مناطق مختلف شهر بندرعباس، افزود: هنوز برنامه جیره بندی و نوبت بندی در دستور کار نیست و دلیل این قطعی ها اعمال مدیریت فشار بر روی شبکه توزیع آب است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی موجود، برخی مرکزهای مصرف غیر اولویت دار و صنایع غرب بندرعباس از اولویت آبرسانی خارج شده اند.
وی در این نشست بر ضرورت کاهش سهم آب شرب در فضای سبز شهری تاکید کرد و گفت: در حال حاضر 120 لیتر بر ثانیه از شبکه آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می شود که شهرداری باید با توجه به تنش جدی کم آبی، به دنبال منابع جایگزین برای تامین آب فضای سبز شهری باشد.
قصمی یکی از طرح های مهم این شرکت جهت گذر از بحران کم آبی در بندرعباس را بهره داری از آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی این شهر عنوان کرد و گفت: مرحله اول این طرح با ظرفیت تولید 20 هزار مترمکعب آب در روز تا پایان تیرماه امسال وارد مدار بهره برداری می شود که امیدواریم این طرح بخشی از کمبود آب شرب شهر بندرعباس را برطرف کند.
شرکت آب و فاضلاب شهری استان هرمزگان خدمات رسانی به جمعیتی افزون بر یک میلیون و 100 هزار نفر را در قالب 36 شهر و جزیره برعهده دارد.
بیش از 18 سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365 حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است .
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آن ها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و باقی دشت ها نیز شور است.
تداوم خشکسالی و کاهش نزولات جوی موجب شده این استان در طول شبانه روز با 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه شود.
در حال حاضر میزان تولید آب در استان هرمزگان برابر با 3 هزار و 600 لیتر بر ثانیه در شبانه روز است اما نیاز آبی این استان برابر با 4 هزار و 500 لیتر بر ثانیه در این بازه زمانی است.
برای رفع مشکل کم آبی بندرعباس مرکز استان هرمزگان طرح های مختلفی تعیین شده که از جمله مهمترین آنها پروژه آب شیرینکن 100هزار مترمکعبی این شهر است که تیرماه سال 91 کلنگ احداث آن به زمین زده شد.
آب شیرین کن 100 هزار مترمکعبی شهر بندرعباس در نزدیکی صنایع بزرگ در غرب بندرعباس در دست ساخت است.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.