سید رضا امیرزاده روز سه شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال زراعی جاری (مهر96تا مهر97) با نظارت کارشناسان این مدیریت و مرکز تحقیقات کشاورزی 2 مزرعه نیم هکتاری درمیناب و حاجی آباد از توابع این استان زیر کشت گیاه کینوا قرار گرفت.
وی از مقاومت در برابر شوری و خشکی و نیاز به آب کمتر (نسبت به ذرت دانه ای ، هندوانه و گوجه فرنگی) وبازار صادراتی به عنوان مهم ترین ویژگی های گیاه کینوا نام برد و با اشاره به بافت خاک و نوع آب اکثریت زمینهای هرمزگان پیش بینی کرد که در این استان عملکرد مناسبی داشته باشد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: درراستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تنوع کشت محصولات زراعی و به منظور شناسایی مناطق مستعد و آشنایی بیشتر کشاورزان، سال زراعی آینده (مهر97تا مهر98) نیز کشت تحقیقی و ترویجی گیاه کینوا در سطوح بیشتری از زمین های کشاورزی این استان انجام می شود.
میزان برداشت محصول مزارع کینوا در ایران از هر هکتار حدود یک تن و در کشورهای تولید کننده آن در قاره آمریکا یک و نیم تا 2 تن گزارش شده است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تاریخ کشت گیاه کینوا را دراین استان 15آبان تا 15آذر و زمان برداشت محصول آنرا نیز اردیبهشت ماه اعلام کرد.
هدف از ایجاد مزرعه های تحقیقاتی و ترویجی کینوا در هرمزگان آشنایی کشاورزان با مراحل کاشت، داشت و برداشت، وجین و راههای مبارزه با علف های هرز آن اعلام و گفته شده است.
در سال جدید کشاورزی کشت این گیاه در مناطق بیشتری از این استان انجام می شود.
با توجه به شباهت زیاد آبیاری مزرعه کینوا با گندم و حتی کلزا وهمچنین دوره آبیاری کمتر (نسبت به گندم و کلزا) مزرعه تحقیقاتی و ترویجی کینوا در هرمزگان در مجاورت مزرعه کلزا انجام شده و این بسیاری از کارهای مقایسه ای را سهل تر کرده است.
به گفته امیرزاده مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استانهای یزد، سیستان و بلوچستان، خوزستان و جنوب استان کرمان نیز در زمینه کشت آزمایشی کینوا داشته اند.
پس از بررسی نتایج حاصله ، وزارت کشاورزی دستورالعمل های لازم را برای کشت و حتی ترویج آن در استانهای مورد نظرو حتی دیگر نقاط کشور صادر خواهد کرد.
هم اکنون هر کیلوگرم محصول کینوا رقم سفید در بازار ایران بدون واسطه (خرید مستقیم از شرکت توزیع کننده) 500هزار ریال عرضه می شود درحالیکه هر تن آن در بازارهای بین المللی به قیمت سه هزارو 500 دلار به فروش می رسد.
**گیاه کینوا چیست؟
کینوا یکی از محبوب ترین غذاهای سالم در جهان معرفی شده و به دلیل اهمیت این ماده غذایی، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) سال 2013 را به عنوان سال بین المللی کینوا اعلام کرد.
کینوا بدون گلوتن است، پروتئین بالایی دارد و یکی از معدود غذاهای گیاهی است که حاوی تمام '9' اسیدهای آمینه ضروری است.
همچنین فیبر بالایی دارد و سرشار از منیزیم، ویتامین های ب، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین E ،B6، B2، B1 و B9 و آنتی اکسیدان های مختلف مفید است.
گیاه کینوا (Quinoa)، نام نوعی دانه خوراکی کم کالری، حجیم و بسیار مغذی است که بومی جنوب آمریکا به خصوص کشورهای پرو، اکوادور و بولیوی است که قدمتی 5 هزارساله دارد.
این گیاه امروزه مورد توجه بسیاری از گیاهخواران و همچنین اکثر افرادی که به دنبال تغییر سبک‌ زندگی خود هستند، قرار گرفته است.
از آنجایی که این گیاه نسبت به برنج سبک ‌تر و راحت‌ تر نیز هضم می‌شود بهترین و مناسبت ترین جایگزین برای برنج به شمار می‌رود.
دانه‌های کینوا منبعی غنی از پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین پتاسیم، آهن و ... بوده و 9 آمینو اسید ضروری را داراست.
در اطلاعت منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت زمین های کشاورزی این استان 62هزارهکتار با تولید سالانه افزون بر 2 میلیون و 240هزارتن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
این استان در زمینه تولید سبزی و صیفی خارج از فصل، مرکبات، خرما و انبه در بین 4 استان برتر تولید کنندگان این محصولات قرار دارد.
6149 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.