به گزارش ایرنا، حامد احمد پور روز یکشنبه در نشست کمیته برنامه ریزی شهرستان افزود: 9 میلیارد و 200 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای استان برای اجرای این طرح ها اختصاص یافته است.
وی بیان داشت: طرح های یاد شده شامل توسعه فضای سبز، آبخیزداری و کنترل سیل، جنگل کاری و مطالعات آبخیزداری است.
طبق آمارهای اعلام شده از ایستگاه های باران سنجی، میزان بارش نزولات جوی در سال آبی (زراعی) گذشته (مهرماه 96 تا پایان فروردین ماه 97) در هرمزگان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 82 درصد کاهش داشته است.
کاهش بارش ‌ها در سطح حوزه آبخیز سد‌های استان هرمزگان بیش از 90 درصد است که این آمار در برخی از ایستگاه‌ ها کاهش 96 درصدی را هم نشان می‌ دهد.
خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد شده است.
از 74 دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و 38 دشت ممنوعه بوده و مابقی دشت ها نیز شور است.
با این حال با استفاده از روش های مناسب آبخیزداری می توان با مهار آب باران علاوه بر پیشگیری از تخریب خاک، پدیده خشکسالی را مدیریت کرد.
از مهم ترین راهکارهای حفظ و نگهداشت منابع آبی، انجام فعالیت های آبخیزداری و آبخوان داری در سطح حوزه های آبخیز به شمار می رود.
استان هرمزگان 7 هزار و 451 سازه آبخیزداری با ظرفیت آب گیری سالانه 400میلیون متر مکعب دارد که هم اکنون کمتر از 15 درصد از این سازه‌ ها ذخیره آب دارند.
از 7 میلیون و200 هزار هکتار مساحت هرمزگان، 6 میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل،4 میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7195/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.