در حقیقت هزینه های سرسام آور تامین سوخت های فسیلی از یک طرف و از سویی دیگر هزینه های زیستی غیرقابل جبران استفاده از این سوخت ها از جمله وارد آمدن خسارت به وضعیت عمومی آب و هوای کره زمین، راهی برای کشورهای توسعه یافته جز، حرکت به سمت انرژی های نو را باقی نگذاشته است.
براساس آمارهای اعلام شده از وضعیت جهانی تجدیدپذیرها در سال 2015، سرمایه گذاری در انرژی های نوین بیش از دو برابر سرمایه گذاری در نیروگاه های جدید زغالی و گازی بوده که این موضوع نشان از رویکرد جهانی به انرژی های پاک دارد.
در میان انرژی های نو و تجدید پذیر که دریافت انرژی از عمق زمین تا گرفتن انرژی از موج دریا و دیگر موارد را شامل می شود؛ شاید آنچه در حال حاضر برای فلات ایران و استان هایی همانند هرمزگان منطقی تر، عقلانی تر و به صرفه تر به نظر می رسد، انرژی خورشیدی است.
انرژی خورشیدی که یکی دو دهه اخیر در دنیا در 'صنعت کسب و ذخیره' به مراحل خوبی رسیده است، می‌تواند نسخه‌ای کارگشا برای سرزمین گرم و پرآفتاب ایران باشد تا شاید کورسویی از امید را در حوزه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در پی داشته باشد.
دریافت و ذخیره ‌سازی انرژی‌ خورشیدی که امروز دیگر تکنولوژی پیاده ‌سازی آن برای بسیاری از کشورها قابل دستیابی است، می تواند با توجه به شرایط جغرافیایی سرزمین ایران البته با اعمال نگاه‌ های دغدغه‌ مند کمک شایانی به توسعه پایدارتر کشور در دهه پیش رو داشته باشد؛ هرچند که کشور ما در حال حاضر از این قافله عقب است و تاکنون آنگونه که باید و شاید از این نعمت های الهی بهره کافی نبرده است.
همین عقب ماندن از قافله انرژی های تجدید پذیر است که امروز ایران عزیزمان را با مخاطره ها و بیماری های زیست محیطی بسیاری مواجه کرده است.
امروز زنگ خطر برای محیط زیست کشورمان به صورت جدی به صدا درآمده و زمین و هوای ایران، خواستار شتاب بخشی برای رسیدن کشور به قافله استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است.
براساس آنچه که کارشناسان محیط زیست می گویند، انتخاب سوخت های فسیلی و ادامه استفاده از آن، در گام اول انتشار انواع گازهای سمی و غیرسمی (گازها با اثر گلخانه ای) را به دنبال دارد که گرم شدن زمین و رخ دادن پیاپی وارونگی دما، آلودگی هوا، کاهش بارندگی و بارندگی بصورت باران های اسیدی و غیره را باعث می شود.
هر چند تولید گازهای گلخانه‌ای و گرمایشی در ایران از بسیاری از کشورها کمتر است، اما طبق پیش بینی های کارشناسان در صورت عدم اتخاذ راهکاری مناسب در این حوزه در شرایط فعلی، ایران در دهه‌ های آینده باید هزینه‌ های هنگفتی را دست کم برای استخراج و تامین سوخت ‌های فسیلی مورد نیاز بخش ‌های انرژی انجام دهد که به این هزینه‌ ها باید هزینه‌ های محیط زیستی را که اکنون نیز دامان کشور را فرا گرفته اضافه کرد.
از طرفی برای کشوری همانند ایران که در کنفرانس تغییر اقلیم 2015 سازمان ملل متحد در پاریس یا COP21 که متعهد به کاهش چهار درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای شده، بسیار شایسته است که با حرکت به سمت انرژی ‌های نو و تجدید پذیر در این برهه از زمان اعتماد جامعه بین ‌المللی را نیز به دست آورده و در این پروژه جهانی در کنار سایر کشورها قرار گیرد.
به نظر می رسد استفاده از انرژی های نو و پاک همچون انرژی خورشیدی در استان هایی همانند هرمزگان که از استان های اصلی در تولید انرژی ایران نیز به شمار می آید، می تواند یک رویداد الهام بخش برای سایر استان های کشور نیز به حساب آید.
هرمزگان، استانی که با وجود بهره مندی از موهبت های الهی همچون تابش نور خورشید در 95 درصد از روزهای سال که بهترین امکان برای استفاده از انرژی پاک و بدون آلایندگی خورشید است، در حال حاضر هم در حوزه دریایی و هم در حوزه جوی با خطرها و ریسک های زیست محیطی بالایی مواجه است.
از همین حیث است که انتظار می رود علاوه بر تاکیدهای مراکز تصمیم‌ گیری کلان کشور برای حرکت به سمت توسعه دریافت انرژی های نو از جمله انرژی خورشیدی، در مراکز استانی و مراکز تصمیم‌ گیری محلی نیز از طرف مسئولان امر توجه بیشتری به این موضوع ها شود.
هرچند که گام هایی در این مسیر در کشور و استان هرمزگان برداشته شده اما با توجه به خطرات روزافزون استفاده از سوخت های فسیلی که قیمتی گزاف و شاید برابر با حیات انسان دارد، باید نگاه جدی تر به مقوله استفاده از انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی به ویژه در استان هایی همانند هرمزگان داشت .
7198/7408/1772
* خبرنگار مرکز بندرعباس
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.