«مناسب سازی به معنای اصلاح محیط و تدارک وسایل حمل و نقل است به طوری که افراد معلول قادر باشند آزادانه و بدون خطر در محیط پیرامون خود اعم از اماکن عمومی، معابر، محیط شهری و بین شهری و ساختمان های عمومی حرکت کنند و از تسهیلات محیطی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با حفظ استقلال فردی و رعایت شان و منزلت انسانی بهره مند شوند.»
به گزارش ایرنا، سید حسین خادم حسینی شامگاه یکشنبه در بازدید از وضعیت مناسب سازی محیط و اماکن شهری در سطح استان هرمزگان افزود: این افراد شامل معلولان، جانبازان، سالمندان، زنان باردار و افراد ناتوان جامعه می باشد.
وی بیان داشت: موضوع مناسب‌ سازی محیط شهری و اماکن عمومی مربوط به شخص خاصی نیست بلکه همه مردم ایران باید به نحوی از مزایایی این طرح بهره‌ مند ‌شوند.
قائم مقام رییس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور اظهار کرد: روند مناسب سازی محیط های عمومی در شهرهای کشور محسوس نیست اما کارهای خوبی صورت گرفته که امیدواریم این روند با سرعت بیشتری در جریان بوده به نحوی که برای افراد معلول و کم توان جامعه مشهود باشد.
خادم حسینی ادامه داد: برای ترویج فرهنگ مناسب سازی برنامه های مهم در کشور و استان ها انجام شده که نیاز به هماهنگی و تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی است.
وی افزود: بدنبال این هستیم که خیلی سریع تر، مناسب سازی در محیط های عمومی و شهری در استان ها با مشارکت دستگاه های دولتی اجرایی شود.
این مسوول خاطر نشان کرد: موضوع مناسب سازی محیط دومین سال است که در شاخص های ارزیابی دستگاه های دولتی در کشور قرار گرفته است و توسط کارشناسان دبیرخانه ستاد مورد رصد قرار می گیرد.
وی گفت: امسال نیز بنا به درخواست رییس سازمان بهزیستی کشور، بازدید میدانی در جهت سرعت بخشی به امر مناسب سازی محیط در داخل شهرها در دستور کار قرار گرفته تا صحت عملکرد استان ها را مورد پایش و امتیاز دهی قرار دهیم.
خادم حسینی خاطرنشان کرد: همه محیط های شهری از جمله معابر و اماکن عمومی که شامل محیط های تجاری، اداری، درمانی، مغازه ها و غیره باید به نحوی طراحی شده باشند که یک فرد صرف نظر از میزان توانمند های جسمی خود، به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.
این مسوول تصریح کرد: نباید محیط زندگی مان به گونه ای باشد که فرد چه به صورت دائم و چه موقتی، دچار محدودیت جسمی حرکتی به آن دسترسی نداشته باشد و خانه نشین شوند.
خادم حسینی یاد آور شد: در این زمینه مشکلات زیادی داریم و باید به سمت اصلاح آن قدم برداریم.
29 هزار و 744 نفر در هرمزگان معلول هستند که 62 درصد از جامعه هدف بهزیستی را شامل می شود.
7195/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.