به گزارش ایرنا، مدیر ژئوپارک جهانی قشم در آییین آغازین این نشست تخصصی ابراز کرد: این نشست در راستای تایید نقش منطقه ای ژئوپارک قشم در توسعه ژئوپارک ها در سطح خاورمیانه در حال برگزاری است.
علیرضا امری کاظمی ادامه داد: بر این اساس ژئوپارک قشم بعنوان الگویی موفق در دستیابی به کارت سبز شبکه جهانی ژئوپارک ها، خدمات تجربی و کارشناسی خود را به سایر منطقه های نامزد ثبت در شبکه جهانی ژئوپارک ها ارائه می دهد.
وی افزود: رئیس شبکه جهانی ژئوپارک ها، دبیرکل برنامه بین المللی علوم زمین و ژئوپارک های یونسکو به همراه نمایندگان 22 کشور از کشورهای اروپای غربی، آسیای میانه، خاورمیانه و شرق آسیا در این نشست شرکت کرده اند.
به گفته کاظمی، کارگاه آموزشی - تخصصی توسعه ژئوپارک های جهانی از هشتم تا دهم اردیبهشت ادامه دارد که روز سوم به بازدید مهمانان از ژئوسایت های ژئوپارک قشم اختصاص خواهد داشت.
قلمرو ژئوپارک قشم 260 کیلومتر مربع شامل جزیره های قشم و هنگام و 500 متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.
این ژئوپارک دارای 25 سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.
ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.
این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

** ژئوپارک قشم ظرف 2 سال به شبکه جهانی ژئوپارک ها بازگشت
مدیرعامل منطقه آزاد قشم نیز در این نشست گفت: ژئوپارک قشم زمان پنج ساله بازگشت به شبکه جهانی ژئوپارک های بین المللی را ظرف مدت 2 سال پشت سر گذاشت.
به گزارش ایرنا، حمید رضا مومنی اظهار داشت: آن زمان اغلب کارشناسان این کار را تقریبا غیر ممکن می دانستند.
وی ادامه داد: این کار جسورانه و حساب شده بود که با توان مدیریتی، حضور مردم و کارشناسان انجام شد.
وی ابراز داشت: قشم نشان داد پیشرفت زمانی شکل می گیرد که اصول آن در بین مردم نهادینه شود و تلاش و کوشش رمز موفقیت و کامیابی است.
مومنی گفت: رسیدن به رتبه جهانی ابتدای کار است و حفظ کیفیت، ارتقاء سطح کیفیت و تدوام پیشرفت در ادامه کار در دستور کار است.
وی اظهار داشت: تلاش می کنیم سه هدف اصلی و مفهوم ارزشمند یونسکو در خصوص ژئوپارک ها را که شامل حفاظت از میراث به خصوص میراث زمین شناسی، عمومی سازی و آموزش مفاهیم توسعه و زمین گردشگری را ترویج کنیم.
7408/3219
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.