به گزارش ایرنا، فریدون همتی روز سه شنبه در نشست ستاد راهبردی گلخانه های هرمزگان اظهار داشت: این اقدام با توجه به بحران کم آبی حاکم بر هرمزگان
یک اقدام ضروری است.
وی ادامه داد: با توافق صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی استان، باید تا شهریور ماه امسال 200 هکتار از زمین هرمزگان زیر کشت گلخانه ‌ای قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت گلخانه ای باید با جدیت پیگیری شود، افزود: به منظور تسریع در فرآیند صدور مجوز کشت گلخانه ای باید این روند از طریق ستاد راهبردی گلخانه‌ های استان پیگیری و در مدت یک هفته نتیجه از دستگاه های مربوطه گرفته و اعلام شود.
همتی بیان داشت: باید برنامه هایی به منظور سازگاری با کم آبی و در راستای ارتقای بهره برداری از عوامل تولید با محوریت توسعه گلخانه ای برای مقابله با کمبود آب در بخش کشاورزی استان تدوین و انجام شود.
استاندار هرمزگان در این نشست فعال سازی گلخانه‌ های متروکه را یکی از اولویت های ستاد راهبردی گلخانه‌های هرمزگان دانست و بیان داشت: اقدام لازم برای راه اندازی مجدد این گلخانه انجام شود.
وی با تاکید بر جذب سرمایه گذار توسط دستگاه های زیرمجموعه ستاد راهبردی گلخانه های استان، تصریح کرد: بانک کشاورزی متولی پرداخت تسهیلات به متقاصیان احداث گلخانه در هرمزگان است.
همتی اظهار کرد: به منظور جذب سرمایه‌ گذار باید دستگاه های مربوطه اتاقی تحت عنوان جذب سرمایه گذاری تشکیل دهند تا از طریق آن سرمایه گذاران بتوانند اقدام لازم برای سرمایه‌ گذاری را در کمترین زمان انجام دهند.
هم اکنون وسعت گلخانه های استان هرمزگان 205 هکتار با تولید سالانه 50 هزار تن محصول خارج از فصل است که این میزان طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان باید در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های 10ساله به 5 هزارهکتار افزایش یابد.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان زمان کشت گیاهان در گلخانه های این استان شهریور و آغاز برداشت محصولات نیز آذر تا اواخر اردیبهشت ماه سال بعد اعلام شده است.
مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از فلفل رنگی، خیازسبز ، گوجه فرنگی، بادمجان و کدو به عنوان کشت های عمده درگلخانه های این استان نام برده که همه ساله افزون بر 40 درصد محصولات برداشتی به خارج از کشور صادر می شود.
در این اطلاعات میزان تولید محصول در گلخانه ها در مقایسه با کشت های سنتی بین 10 تا 15 برابر اعلام شده به طوری که در تولید خیار یا گوجه فرنگی به عنوان دو کشت عمده متراکم به روش غرقابی در هر هکتار حداکثر 25 تن برداشت می شود درحالیکه این رقم در هر هکتار گلخانه به 250 تا 300 تن نیز می رسد.
وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 163 هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 320 هزار تن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.
7198/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.