سلیمان رنجبری روز شنبه در بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قشم افزود: این در حالی است که از سال 92 تا 95 حدود 7هزار و 417 نفر در این جزیره مشغول به کار شدند.
وی ادامه داد: از تعداد یاد شده 6 هزار و 140 نفر در حوزه شرکت ها و بیمه شده جدید در تامین اجتماعی هستند و 2 هزار و 147 نفر نیز در حوزه گردشگری و بومگردی دارای شغل شدند.
وی ادامه داد: در حوزه تجارت با توجه به افتتاح مجتمع های تجاری و راه اندازی آن با ظرفیت بیش از5 هزار واحد پیش بینی شد حدود 10 هزار شغل ایجاد شود که اما فقط 3 هزار و 963 شغل در حوزه اصناف و تجارت ایجاد شد.
رنجبری گفت: در راستای تمرکز زدایی و توسعه متوازن قشم سال گذشته طرح سرمایه گذارانی که در طرح خود حدود 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند مورد حمایت این سازمان قرار گرفت.
وی تصریح کرد: برهمین اساس در روستای سهیلی 40 میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل طرح اقامتی شامل 20 سوییت، رستوران سنتی، سالن همایش، گشت در جنگل حرا و تور دور جزیره پرداخت شد.
رنجبری افزود: همچنین برای توسعه 9 کاشانه - مهمان در روستاها، تسهیلات اشتغال پایدار و فراگیر روستایی تا سقف یک میلیارد و 500 ریال اعطا می شود.

**43 طرح اشتغالزایی به بانک معرفی شد
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در سال 96 با هدف ثبات جمعیت روستایی مردم در روستاها 63 طرح اشتغالزایی بررسی و 43 طرح با 550 میلیارد ریال اعتبار تصویب شد که طرح ها برای دریافت وام به بانک معرفی شدند.
رنجبری یاد آور شد: این طرح ها بیشتر در روستاهای غرب جزیره مانند سُهیلی، دوستکو، سَلَخ، دِفاری، سوزا، باسعیدو، تولا، برکه خَلَف، رَمکان، هنگام، لارک و دولاب به اجرا می رسد که با اجرای آن بیش از 800 فرصت شغلی ایجاد می شود.

** شناسایی 2500 نفر بیکار در جزیره قشم
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با همکاری فرمانداری شهرستان، دهیاری ها و شوراهای روستاها حدود 2 هزار و 500 بیکار شناسایی شد که در بررسی ها مشخص شد 600 نفر از آنان دارای شغل آزاد هستند.
وی افزود: افراد بیکار سامان دهی شده اند و در طرح های مختلف با توجه به محل اجرای آن طرح ها از روستاهای اطراف تامین نیرو می شود.
رنجبری ادامه داد: هم اکنون کل اشتغال جزیره توسط این اداره رصد می شود و شغل اولی ها در سامانه رصد اشتغال کشور ثبت می شود که در ماه فروردین امسال بیش از 250 شغل اولی در جزیره قشم به ثبت رسید.

** 1500 نفر در قشم مهارت های فنی حرفه ای را کسب کردند
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم اظهارداشت: سال گذشته یک هزار و 500 نفر از مردم این جزیره در واحدهای وابسته به این اداره در شهرستان قشم مهارت های لازم فنی و حرفه ای را فرا گرفتند.
وی افزود: این آموزش ها در 3 آموزشگاه زیر نظر سازمان منطقه آزاد قشم و نیز به صورت سیار در بیشتر روستاهای جزیره ارائه شد.
رنجبری ادامه داد: بیشتر این افراد در رشته های تاسیسات ساختمان، مکانیک، برق کشی، طراحی، نسب تابلو های صنعتی، جوشکاری، گلدوزری، خیاطی، پرورش قارچ، اخلاق حرفه ای رانندگان تاکسی و قایقداران مهارت کسب کردند.
وی تصریح کرد: برگزاری این دوره های مهارتی یک میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه در بر داشت که از سوی سازمان منطقه آزاد قشم تامین اعتبار شد.
رنجبری خاطرنشان کرد: از سال 93 تا کنون 4 هزار نفر از مردم جزیره قشم در دوره های مختلف فنی و حرفه ای آموزش یافتند.

**500 تبعه بیگانه غیر مجاز در قشم شناسایی شدند
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سال گذشته بیش از 500 اتباع غیر مجاز شناسایی شدند که هم اکنون در حال تشکیل پرونده و ساماندهی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه روادید برای اقامت کمتر از یک ماه در فرودگاه صادر می شود، اظهار داشت: در سال 96، یک هزار و 716 روادید برای مسافران و گردشگران خارجی که درخواست اقامت بیش از یک ماه را داشتند، صادر شد.
رنجبری افزود: پارسال همچنین در بخش صنعت 40 نفر جایگزین نیروی خارجی شدند اما در بخش تجارت امکان جایگزینی نیروی کار با نیروی خارجی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: سال گذشته 143 پروانه برای اتباع خارجی صادر، 700 پروانه تمدید و 7 شرکت نیز تایید صلاحیت شد.

** طرح 420 فقره شکایت کارگری در قشم
مدیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در سال گذشته 420 فقره شکایت کارگری به ثبت رسید که در 178 پرونده منجر به صدور رای و بقیه موارد با کار کارشناسی منجر به سازش شد.
وی افزود: پارسال همچنین 184 نفر در قشم بیمه بیکاری دریافت می کردند که 30 نفر از آنان با شرکت در دوره های فنی و حرفه ای یا جذب شدن در شرکت ها خودکفا شدند.
رنجبری ادامه داد: در سال 96 حوادث ناشی از کار منجر به مرگ 3 مورد رخ داد که نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش نشان می دهد که در هر 3 مورد بی دقتی کارگر منجر به وقوع حادثه شد.
56 هزار نفر جمعیت کارگری جزیره قشم را تشکیل می دهند که در حوزه بازگانی، شیلات، صنعت و غیر آن فعالیت می کنند. این جزیره دارای 517 تعاونی ثبت شده است که 252 تعاونی فعال است.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.