شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است. این جزیره به وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.
هم چنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری جزیره قشم است.
افزایش 17 درصدی ورود مسافر و گردشگر به قشم در کنار رشد 65 درصدی بازدید گردشگران از مراکز گردشگری قشم در طرح نوروزی امسال از 25 اسفند 96 تا 13 فروردین ماه جاری به این معناست که این پدیده نتیجه یک حادثه نیست و عوامل مختلفی در رقم خوردن این موفقیت سهیم بوده است.
به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم کاهش زمان عبور و مرور خودروها از 7 ساعت به میانگین 7 و نیم دقیقه با افزایش لندینگ کرافت و گیت در مسیر بنادر پُهل - لافت و ایجاد 14 کمپ پارک در سطح این جزیره از جمله عوامل مهم در افزایش ورودی و ماندگاری گردشگران محسوب می شود.
احداث 83 کاشانه مهمان در سطح جزیره قشم، تبلیغات مختلف در استان های هدف، ارتقاء کیفیت خدمات در مکان های تفریحی و سیاحتی و نظارت مستمر و رفع مشکلات به وجود آمده در کمترین زمان ممکن باعث توسعه گردشگری در این شهرستان شده است.
تحلیل آمارهای گردشگران نوروزی قشم نشان از آن دارد که این جزیره برای توسعه گردشگری بیش از هر چیز دیگر به معرفی نیاز دارد. بازدید 47 درصدی گردشگران از محیط زیست جزیره قشم شامل جزایر ناز، جنگل های حرا و زیستگاه دلفین های هنگام نشان از آن دارد که گردشگران با شناخت زیبایی های قشم، این جزیره را به عنوان هدف گردشگری خود انتخاب می کنند.
با رصد آمار ورودی مسافران نوروزی نیز مشاهده می شود که استان هایی مانند خراسان رضوی که در آن اطلاع رسانی لازم درباره جزیره قشم به مردم شده است بیشترین مسافران به این جزیره را به خود اختصاص داده اند و مسافت طولانی در تعیین این مقصد بی اثر بوده است.
در میان مراکز گردشگری که در بالا اشاره شد جزایر ناز با حدود 106 هزار بازدید کننده نزدیک به 20 درصد گردشگران را به خود جذب کرده است که این امر نشان از آن دارد که تمهیدات مسئولان در این قسمت به نتیجه نشسته است.
ایجاد تفریحات مختلف دریایی، هوایی و زمینی در کنار طبیعت زیبای جزایر ناز نشان از موفقیت طرح ایجاد مکان های تفریحی در کنار مکان های گردشگری دارد. تجربه ای که می تواند در دیگر نقاط نیز مانند غارهای خوربس، جنگل حرا و امثال آن تکرار شود.
در کنار این موفقیت باید در نظر داشت که چگونه می توان روند رو به رشد افزایش گردشگری در قشم را حفظ کرد و بلکه در چشم اندازی وسیع تر آن را جهانی ساخت.
کاهش هزینه مسافرت به قشم از جمله راهکارهایی است که می تواند به افزایش گردشگری کمک مناسبی کند. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از ایجاد ایرلاین اختصاصی قشم تا پایان بهار امسال خبر داده است. پیش بینی می شود با آغاز به کار این خط پرواز، در نمودار مسافرت به قشم یک جهش فوق العاده ایجاد شود، جهشی که البته برای تداوم آن به همراهی و حمایت جامعه فعالان اقتصادی نیازمند است.
احداث هتل و زیرساخت های لازم در سطح جزیره و جلوگیری از تمرکز هتل ها در شهرهای قشم و درگهان نیز می تواند علاوه بر توزیع جمعیت و فعالیت ها در سطح جزیره، زیرساخت های لازم برای پذیرایی از گروه های مختلف فرهنگی، گردشگری، ورزشی و اقتصادی را از سراسر جهان فراهم کند.
امروزه بیش از 60 نوع ورزش و فعالیت آبی وجود دارد که با توجه به آب های آرام قشم امکان ایجاد اکثر این رشته ها و فعالیت ها در این جزیره وجود دارد و می توان با ایجاد و توسعه آن در این شهرستان توسعه گردشگری را رونق بخشید.
در حوزه میراث فرهنگی بررسی های متعدد باستان شناسی از وجود 200 محوطه تاریخی از قبیل تپه ها، دخمه ها، بقایای کنار ساحل مانند غارها، بندرها و سازه های آبی مانند سدها جزیره قشم حکایت می کند.
تا کنون 30 اثر از این آثار شاخص به عنوان آثار ملی ثبت شده اند که این آثار تاریخی در کناره های ساحل و روستاها از جمله کُنارسیاه، رَمچاه، سَلَخ و دولاب پیدا شدند که برخی به دوره اشکانی و هزاره اول پیش از میلاد تعلق دارند.
با این همه سهم مکان های میراث فرهنگی از گردشگری امسال محدود به غارهای خوربس، معماری لافت و قلعه پرتقالی ها شده است که این سه مرکز نیز روی هم رفته با 91 هزار بازدید حدود 15 درصد از بازدید گردشگران نوروزی را به خود اختصاص داده است.
این امر نشان می دهد که در حوزه میراث فرهنگی نیاز به فعالیت بیشتری است تا با احیا، بازسازی و معرفی، مکان های تاریخی جایگاه مهم خود در توسعه گردشگری را به دست آورد.
همچنین یکی از مسائلی که همواره در باره جزیره قشم مطرح است بحث اتصال به سرزمین اصلی از طریق ایجاد جاده است. امری که اگر به انجام برسد به طور مشخص باعث رونق گردشگری در جزیره می شود.
پل خلیج فارس که از سال 1388 آغاز شد تا کنون به دلایل مختلفی نیمه تمام مانده است که استاندار هرمزگان مهمترین عامل را تخریب محیط زیست دریا و جزیره قشم عنوان کرده است. با ایجاد این پل آبرفتی که به همراه مد به جنگ حرا وارد می شود به علت ممانعت سازه پل در هنگام جزر در جنگل باقی می ماند و به مرور باعث تغییر شکل و از بین رفتن طبیعت بکر این منطقه می شود. این مسئله منطقی می نماید. اما آیا ایجاد تونل از زیر دریا می تواند جایگزین مناسبی برای برآورده شدن آرزوی دیرینه بومیان جزیره در اتصال به سرزمین اصلی شود؟
**مسئول دفتر شهرستان قشم
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.