علی کریمی روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سالی که گذشت افزون بر 15هزارتن میگوی پرورشی دراین استان تولید شد که این رقم 5 هزارتن بیشتر از سال ماقبل آن (95) و حدود 12هزارتن بیشتر از آغاز به کار دولت یازدهم است.
این مقام مسوول در اداره کل شیلات هرمزگان خاطر نشان ساخت: رکورد بیشترین تولید در واحد سطح (هر هکتار) نیز با برداشت 20 تن به مزرعه کشت و صنعت میناب به مدیریت علی حاتمی در سایت تیاب جنوبی اختصاص دارد.
کریمی، استفاده از جدید ترین تکنیک های پرورش ازجمله استخر عمیق، بکارگیری دستگاههای هواده و غذای استاندارد، توجه به توصیه های کارشناسان شیلات بازدید از فعالیت های شیلاتی کشورهای صاحب سبک و سابقه و به روز رسانی دانش فنی را از مهم ترین راههای دستیابی به رکورد تولید 20 تن میگو در هکتار عنوان کرد.
وی افزود: در راستای برنامه ریزی های صورت گرفته امسال نیز سطح زیر کشت مزارع پرورش میگو دراین استان با یکهزارو 200هکتار افزایش به 4هزار و 800 هکتار رسید.
معاون آبزی پروری شیلات هرمزگان با اشاره به 2 دوره پرورش میگو در سال پیش بینی کرد: امسال بیش از 18هزارتن میگو از استخرهای پرورشی این استان برداشت شود.
به گفته کریمی هرمزگان تنها استانی است که سالانه 2 بار از 'اسفند تا تیر' و از 'تیرماه تا اواخرآذرماه' کار پرورش و برداشت میگو و همچنین تولید لارو میگو درآن انجام می شود.
میگوی مورد استفاده درسایت های پرورشی هرمزگان از نوع 'وانامی' است که از مهم ترین ویژگی های آن می توان از ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماریها و داشتن دوره رشد کوتاه مدت نام برد.
وی در ادامه با اشاره به استقبال سرمایه گذاران ازفعالیت های آبزی پروری در هرمزگان خاطرنشان ساخت: درحال واگذاری زمین های استعداد یابی شده منطقه کرگان ازتوابع میناب در قالب قطعه 20 هکتاری به متقاضیان بومی دارای مجوز پرورش میگو هستیم.
وی یاد آور شد: عملیات هم زمان شناسایی، نقشه برداری و حتی واگذاری حدود 21هزار هکتارزمین مستعد پرورش میگو در شهرهای ساحلی این استان انجام شد.
وی ابراز داشت: سطح مفید این زمین ها به 15هزارهکتار می رسد که با در نظر گرفتن 4 هزارو 800هکتار مزرعه درحال بهره برداری میزان تولید سالانه میگوی این استان تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از70هزارتن افزایش می یابد.
ازآنجایی که با ایجاد هر مزرعه 20هکتاری پرورش میگو برای 12 نفر بطور مستقیم شغل پویا ایجاد می شود با واگذاری زمین های شناسایی شده و بهره برداری ازسایت های جدید تاپایان برنامه ششم توسعه برای10هزارنفر از ساحل نشینان هرمزگانی شغل پایدار ایجاد می شود.
دراطلاعات منتشره شیلات هرمزگان وسعت مفید مزارع پرورش میگودرهرمزگان هم اکنون 4هزار و 800هکتار با پیش بینی تولید 18هزارتن در سال عنوان شده که با توجه به کیفیت بالای محصول80 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.
براساس اطلاعات ذکر شده هم اکنون نزدیک به 2 هزارو450نفر بطور مستقیم در سطح 4 هزارو800هکتار از مزارع پرورش میگوی این استان فعالیت دارند.
صنعت شیلات و آبزیان به عنوان قدیمی ترین منبع درآمدی ساحل نشینان جنوب ازجمله هرمزگان است که با حمایت دولت تدبیرو امید باعث افزایش چند برابری تولید شده که درصورت استمرارمی تواند به محور توسعه این استان نیز تبدیل شود.
دراین اطلاعات میزان میگوی پرورشی تولیدی سال گذشته در کشور حدود 32هزار تن ذکر شده که بیش از 15هزارتن آن در استخرهای پرورش میگوی هرمزگان تولید شده است.
6149 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.