مسعود بارانی روز چهارشنبه درمصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این شناورها بسته به نوع تخلف صورت گرفته در مجموع یکهزارو 423 روز ازفعالیت های صید و صیادی محروم شدند.
وی اضافه کرد: در سالی که گذشت در راستای برخورد با شناورهای متخلف و طرح پرونده های آنها درکمیسیون های رسیدگی به تخلف صیادی، دادگاه های هرمزگان 100پرونده مربوط به شناورهای متخلف صیادی را در سطح این استان بررسی کردند که 86 مورد آن منجر به صدور رای شد.
این مقام مسوول در ادامه از نصب تجهیزات کنترل دریایی برخط روی شناورهای صیادی، نظارت کارشناسان شیلاتی بر چگونگی صید و ادوات صیادی و همچنین نظارت بر تخلیه صید تمام شناورهای صیادی را از دیگراقدام های نظارتی معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان در سال 96هجری خورشیدی عنوان کرد.
بارانی یاد آورشد: در راستای نظارت بر صید فانوس ماهیان و کنترل هرچه بیشتر صید توسط شناورها نیز پیگیری های لازم برای اصلاح آیین نامه بکارگیری شناورهای ویژه صید فانوس ماهیان انجام شد.
معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات هرمزگان از تعیین فاصله ده مایلی (18کیلومتری) از ساحل، اجباری شدن به کارگیری نیروی انسانی ایرانی دراین نوع از شناورها را از دیگر تغییرهای ایجاد شده در آیین نامه صید شناورهای فانوس ماهیان در سال گذشته نام برد.
بارانی هرمزگان تصریح کرد: با حمایت از صیادان حرفه ای و تجهیز ناوگان صیادی با هدف افزایش صید درآبهای بین المللی وهمچنین صید فانوس ماهیان میزان صید این استان از180هزارتن سال92 به بیش از267هزارتن در سال گذشته افزایش یافته است.
براساس برآورد مرکز تحقیقات شیلات درحال حاضر2 میلیون تن توده زنده فانوس ماهیان در آبهای دور استان هرمزگان وجود دارد که با همکاری بخش خصوصی و توسعه ناوگان صیادی؛ بهره برداری از این منابع درعمق 200 تا400 متری دریای عمان درحال انجام است.
'تنوع زیستی جانوری در خلیج فارس و دریای عمان بسیار زیاد است به طوری که آمارها نشان می دهد حدود 800 گونه ماهی، 15 گونه میگو، 10 گونه پستاندار دریایی، 5 گونه لاک پشت دریایی، بیش از 90 گونه پرنده و تنوع زیادی از پلانگنتون ها در این پهنه آبی وجود دارد''.
براساس اطلاعات منتشره ،هرمزگان از لحاظ صید آبزیان (در5 سال گذشته) ، تعداد بنادرصیادی (22 بندر)، تعاونی های صیادی فعال (74تعاونی)، تعداد صیادان حرفه ای(حدود30هزارنفر) و همچنین مراکز امورصیادی رتبه اول کشور را دربین استانهای ساحلی دارد.
این استان با یکهزارو 400کیلومتر ساحل شامل 900کیلومتر نوارساحلی (سرزمین اصلی با خلیج فارس و دریای عمان) و همچنین 500کیلومتر سواحل جزایر14 گانه به عنوان تنها استان ساحلی قلمداد می شود که در حاشیه آبهای دریای عمان و خلیج فارس قرار دارد.
هرمزگان با توجه به طول نوار ساحلی، تنوع گونه ای و تنوع روش های صید با دارا بودن 4 هزارو 200 فروند شناور صیادی مجاز با صید 40 درصد آب های جنوب به عنوان قطب صید و صیادی کشور محسوب می شود.
دراین اطلاعات برخورداری از رتبه اول صید آبزیان، رتبه اول تولید لارو میگو، افزایش صادرات انواع آبزیان با محوریت مصرف خارج از کشور و بهبود شاخص ها که منجر به تولید پنج برابری میگوی پرورشی شد را از جمله موفقیت های شیلات استان هرمزگان در4 سال گذشته ذکر شده است.
6149 /6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.