به گزارش ایرنا، مردم هرمزگان همه ساله در ایام نوروز شاهد حضور خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی هستند که طبق آماراعلام شده ازسوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح نوروزی 96 بیش از4 میلیون و800 هزارنفرسفر ترابری مسافر و گردشگر در بنادر این استان انجام شده است.
نکته مهم این سفرها، صرف نظر از رونق اقتصادی که حضور این شمار از گردشگران برای منطقه فراهم می آورد، انجام آنها در کمال ایمنی و بدون کوچکترین حادثه ای بوده است.
ظرف سال های اخیر، سازمان بنادرودریانوردی با حمایت بی قید و شرط از صنعت مسافرت های دریایی، شناورهای استاندارد را جایگزین قایق‌های غیر استاندارد کرده تا سفرهای دریایی با اطمینان و آرامش خاطر بیشتری انجام شود.

** هرمزگان و تب و تاب انتخابات
اما هرمزگان نیز همچون اقصی نقاط کشورمان سال 96 را با تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا آغاز کرد.
انتخاباتی که مردم این استان با حضور پرشور در آن، همچون بیشتر افراد جامعه ، رأی به تداوم فعالیت دولت تدبیر و امید دادند و حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی را به عنوان رییس جمهوری منتخب خود برای 4 سال دیگر انتخاب کردند.
بیش از 76درصد از مردم استان هرمزگان (887 هزار و 969 نفر ) روز 29 اردیبهشت امسال در انتخابات دوازدهمین ریاست جمهوری ،میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شرکت کردند.
از مجموع رای های اخذ شده در هرمزگان، 640هزار و 130 رای صحیح بوده که از این شمار480 هزار و742 رأی به دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان اختصاص داشت.

** تابستانی بدون جیره بندی آب در بندرعباس
بندرعباس مرکز استان هرمزگان همه ساله در روزهای گرم تابستان به دلیل تداوم بیش از 20 سال خشکسالی و کاهش نزولات جوی در سالهای اخیر، شاهد قطعی آب برای ساعت ها و گاه 2 یا 3 روز بوده، اما تابستان 96 با پیش بینی منابع جدید آبی و اصلاح بخشی از شبکه فرسوده توزیع از سوی دستگاه های متولی ، قطعی یا جیره بندی آب در بندرعباس صورت نگرفت.
البته بحران کم آبی همچنان برهرمزگان سایه افکنده و دشت های این استان هر روز بی آب تر و تشنه تر از روز قبل می شوند و این موضوع متولیان حوزه آب را سرانجام به فکر شیرین سازی آب دریا انداخته و هم اکنون چند پروژه در این بخش در دست انجام است که شاید روزی سایه کم آبی از هرمزگان رخت بربندد.

**شهریوری سیاه برای هرمزگان
شهریورماه 96، یکی از تلخ ترین ماه ها و روزهای این سال برای مردم هرمزگان بود، ماهی که در آن شاهد از دست دادن تعدادی از دانش آموزان این استان در اثر واژگونی اتوبوس بودیم.
حادثه تلخ واژگونی اتوبوس حامل دختران دانش آموز عضو تشکیلات فرزانگان استان هرمزگان ساعت سه و 59 دقیقه با مداد جمعه دهم شهریورماه جاری در شهرستان داراب روی داد و در این حادثه 7 دانش آموز، سرپرست آنها و همچنین کمک راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند.
این اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی عضو تشکیلات سازمان دانش آموزی بود که با هدف شرکت در اردوی ملی فرزانگان راهی شیراز شده بودند.
در پی جان باختن این دانش آموزان روز شنبه 11 شهریورماه در استان هرمزگان عزای عمومی اعلام شد.
مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب و زهرا زرنگار دانش آموزان جان باخته این حادثه تلخ بودند.
در این حادثه تلخ و شهریور سیاه، چند دانش آموز نیز دچار جراحت های بسیار سختی شدند که هنوز هم خود و خانواده هایشان با این جراحت ها دست و پنجه نرم می کنند.
جراحت هایی که به طور یقین آینده و زندگی شخصی و شغلی آنها را تحت تاثیر قرار داده و خواهد داد.

** فریدون همتی استاندار هرمزگان شد
یکی از شاخص ترین اخبار و موضوع های سیاسی مهم هرمزگان در سال 96 ، انتصاب فریدون همتی به عنوان استاندار از سوی هیات دولت است.
در آخرین روزهای شهریورماه امسال، فریدون همتی که در دولت یازدهم استاندار قزوین و یکی از گزینه های جدی برای استانداری تهران و البرز در دولت دوازدهم بوده، درمراسمی با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان استاندار هرمزگان معرفی شد.
وی در نخستین گام کاری خود و تنها چند ساعت پس از مراسم معارفه اش ، نشستی با نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برگزار و بر لزوم همدلی و همکاری تمامی ارکان برای پیشرفت و ارتقای جایگاه استان در عرصه های مختلف تاکید کرد.
پیش از همتی، جاسم جادری استاندار هرمزگان بود که همواره کشمکش های بسیاری میان وی و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی وجود داشت که این کشمکش ها همواره خوراک روزنامه ها و برخی سایت های خبری استان بود.

** سفر کاروان تدبیرو امید به ریاست دکتر روحانی به هرمزگان
هرمزگان با توجه به موقعیت راهبردی و ویژه اش و بهره مندی از ظرفیت های بسیار مهم اقتصادی از جمله چند پالایشگاه نفت و گاز، بندر شهید رجایی، جزیره های قشم و کیش و بسیاری موارد دیگر، در بیشتر ایام سال شاهد حضور وزیران و مدیران ارشد کشوری است.
اما یکی از مهمترین سفرهای دولتی ها به هرمزگان در سالجاری در قالب کاروان تدبیرو امید و در روزهای نهم و دهم اسفندماه صورت گرفت.
سفری که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان به همراه چهار تن از معاونان و 13 نفر از وزیران کابینه انجام شد و ره آوردهای بسیاری برای این استان داشت.
سفری که ره آوردش برای هرمزگان تصویب یک هزار و 189 میلیارد تومان اعتبار به اضافه 300 میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به منظور اجرای 39 طرح عمرانی بود.
طرح هایی که به طور یقین اجرای آنها ، روند رشد استان مهم و راهبردی هرمزگان را افزایش خواهد داد.
همزمان با سفر دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان به هرمزگان، 15 طرح مهم عمرانی به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر به دستور رییس جمهوری آغاز شد.
از جمله مهمترین این طرح ها، آغاز مرحله 3 طرح توسعه کانتینری بندر شهید رجایی، بهره برداری از کارخانه صبا فولاد و طرح افزایش بنزین پالایشگاه بندرعباسروشن شدن مشعل سکوی 14A فاز 14 پارس جنوبی ، بهره برداری از مجتمع فرآورش گاز جزیره هنگام است.
البته این نخستین سفر دکتر روحانی به هرمزگان در سالجاری نبود، بلکه رییس جمهوری کشورمان دهم اردیبهشت ماه نیز به منظور بهره برداری از مرحله اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس به این استان سفر کرده بود.
مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت روزانه 120هزار بشکه میعانات گازی با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید که در این مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
از بهره برداری مرحله نخست این پالایشگاه باید به عنوان تبلور سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در راستای جلوگیری از خام فروشی و تبدیل میعانات گازی به فرآورده های با ارزش تر نام برد که با تدبیر دولت یازدهم به بار نشست.

** رخدادهای حوزه فرهنگ و هنر
یکی از رویدادهای مهم فرهنگی هرمزگان که تاثیری ملی و شاید هم فراملی دارد، برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس در دهم اردیبهشت ماه است که امسال هفتمین دوره آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قشم برگزار شد.
در تقویم رسمی کشورمان دهم اردیبهشت ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.
یکی دیگر از مهمترین رویدادهای فرهنگی هرمزگان در سال 96، برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان در روزهای یکم تا هفتم بهمن ماه و با حضور 572 ناشر کشوری بود.
در این نمایشگاه برای نخستین بار در نمایشگاه های کتاب استان، 17 غرفه به رسانه های استان اختصاص یافت که خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز هرمزگان نیز با حضور در این نمایشگاه، ضمن معرفی فعالیت های ایرنا، اخبار این رویداد فرهنگی را از محل برگزاری نمایشگاه تهیه و منتشر کرد.
برگزاری یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در روزهای 19 تا 22 آذرماه در بخش صحنه ای و عروسکی به میزبانی بندرعباس و بخش خیابانی در میناب یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی مهم هرمزگان در سال 96 است.

** سالی پویا برای ورزش هرمزگان
هرمزگان در سالجاری میزبان برخی از رقابت های کشوری و اردوی تیم های ملی در رشته های هندبال، فوتسال، والیبال، ووشو، قایقرانی، شطرنج و دیگر رشته ها بود.
ورزشکاران هرمزگان در این سال حضوری درخشان در رقابت های ملی و بین المللی داشتند و صاحب مدالهای رنگارنگی در بیشتر رشته ها به ویژه در ووشو ، قایقرانی و هندبال ساحلی شدند.
هرمزگان از استعدادهای ورزشی بسیاری برخوردار است که در این سال شاهد دعوت ورزشکاران هرمزگان به اردوهای کشوری و حضور در رقابتهای بین المللی بودیم.
**آغازفعالیت ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی با حضور وزیر راه وشهرسازی
در روزهای پایانی سال و همزمان آغاز سفرهای نوروزی با حضور وزیر راه وشهر سازی ستاد تسهیل سفرهای نوروزی دریایی روز جمعه 25اسفندماه جاری در هرمزگان فعالیت خود را آغاز کرد.
با حضور وزیر راه وشهرسازی؛

**آغاز تسهیل سفرهای دریایی نوروز 97
طرح تسهیل سفرهای دریایی 97 به صورت رسمی روز جمعه با حضور وزیر راه و شهر سازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بندرعباس مرکز هرمزگان آغاز شد.
عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی دربندر شهید حقانی، یکی ازبزرگترین اسکله های پایانه مسافری از طریق بیسیم فرمان آغاز طرح نوروزی را صادر کرد.
دراین روز همچنین 3 فروند شناور مسافری جدید به نام های کیهان پیشرو، اطلس پیشرو و قشم پیشرو به ارزش 120میلیارد ریال وبا ظرفیت مجموع ۳۳۶ صندلی هریک با ظرفیت حمل ۱۱۲ نفر به ناوگان مسافری دریایی این استان افزوده شد.
در بعد ازظهر این روز 6 طرح عمرانی شامل 5 اسکله و یک موج شکن توسط وزیر راه و شهر سازی در جزیره قشم به بهره برداری رسید.
از 6 طرح یاد شده 4 اسکله در روستاهای ساحلی کندالو، شیب دراز، گورزین و سهیلی وموج شکن در جزیره قشم و یک اسکله در جزیره هنگام است.
استان هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی با داشتن بیش از 40 فروند شناور مسافری ظرفیت جابجایی مسافر تا 18 میلیون سفردریایی درسال را دارد.
هرمزگان بواسطه ساحلی بودن و در امتداد آبهای خلیج فارس و دریای عمان از جمله 32 بندر فعال شامل بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک است که به اسکله های تجاری و صیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابه جایی مسافر معروف هستند.
7198/6048
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.