حمید دولتی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این افراد در قالب شبکه های مراقبت به صورت روزانه از مزارع زیر پوشش بازدید و گزارش های خود را به این مدیریت ارائه می کنند.
وی افزود: با توجه به گزارش های دریافتی از سوی شبکه های مراقبت، تاکنون در سطح بیش از 3 هزار هکتار ازگندم زارهای این استان با آفت سن گندم مبارزه شده که این روند همچنان ادامه دارد.
این مقام مسوول یاد آور شد: این درحالی است که تاکنون 70 درصد از حجم عملیات مبارزه سالیانه علیه سن مادر، در این استان انجام شده است .
'مبارزه با آفت سن گندم شامل مراحل مختلفی ازجمله حشره کامل یا همان سن مادر، بعد از تخم ریزی با پوره و مبارزه با نسل جدید انجام می شود تا از وارد آمدن خسارت به گندم زارها جلوگیری شود'.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به دستورالعمل جدید خرید محصول گندم، از بهره برداران خواست توصیه های فنی ارائه شده توسط کارشناسان و ناظران و همچنین اخطارهای صادره از سوی این مدیریت را در خصوص مبارزه با سن گندم جدی بگیرند.
دولتی خاطرنشان ساخت: از آنجایی که در سال زراعی جاری (مهر96 تا مهر97) حد سن زدگی ازسوی شرکت غله و خدمات بازرگانی این استان 2درصد تعیین شده، لذا کوتاهی در مبارزه و کنترل نشدن این آفت باعث نخریدن محصول و در نتیجه ضرر و زیان گندم کاران می شود.
به گفته این مقام مسوول در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، حد سن زدگی محصول گندم خریداری شده از گندم کاران در سالهای گذشته 4 درصد بوده که از سال زراعی جاری به 2 درصد کاهش پیدا کرده و محصولی که بیش از این مقدار دارای سن زدگی باشد از چرخه مصرف انسانی خارج و با قیمت پایین تر به مقصد کارخانه های تولید خوراک دام حمل می شوند.
دولتی یاد آورشد: بطور هم زمان این مبارزه در سطح یکهزارو 50 هکتار از مزارع جو استان هرمزگان نیز در حال انجام است.
' سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو معرفی شده که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) این محصول بین 40تا 100درصد می شود.
خسارت مربوط به سن معمولی گندم درایران تاریخچه طولانی دارد که با توجه به رشد شدید آن در سالهای اخیر، هم اکنون نیز مساله گیاه پزشکی کشور محسوب می شود.
در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان وسعت گندم زارهای این استان در سال زارعی جاری 12هزار و261 هکتاراعلام و پیش بینی شده 50 هزار تن محصول از این سطح برداشت شود.
هرچند بیش از 90درصد از سطح گندم زارهای هرمزگان به شهرستان حاجی آباد اختصاص دارد اما از رودان، میناب، بستک و پارسیان بعنوان دیگر مناطق تولید کننده محصول گندم و جو نام برده شده است.
دراین اطلاعات آغاز برداشت محصول از گندم زارهای هرمزگان اواخر اردیبهشت و پایان آن نیز تیرماه اعلام شده است.
6149 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.