دکترغلامعلی جاودان روزیکشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر همکاری مردم با ماموران اجرای این طرح، اظهار داشت: اجرای این طرح با مشارکت یک هزار و 750 گروه 2نفره انجام می شود.
وی با اشاره به ایمن سازی 75 هزار کودک زیر پنج سال در بندرعباس در برابر بیماری فلج اطفال، خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح واکسناسیون فلج اطفال هم 18 تا 21 فروردین 97 در استان اجرا می‌شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: اجرای طرح ایمن سازی در برابر ویروس فلج اطفال در اقصی نقاط استان که شاهد ورود اتباع بیگانه از کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان در فصول مختلف سال به ویژه نیمه دوم سال می باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
جاودان ادامه داد: در حال حاضر بیماری فلج اطفال در کشور ریشه کن شده اما به دلیل همسایگی ایران با 2 کشور افغانستان و پاکستان که 22 مورد مثبت فلج اطفال در آنها گزارش شده و با توجه به تردد مهاجران خارجی و کارگران فصلی این کشورها به ایران، طرح ایمن سازی فلج اطفال با جدیت در کشور اجرا می شود.
وی با اشاره به آغاز اجرای این طرح از پنجم اسفند ماه در اقصی نقاط هرمزگان، افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده اجرای این طرح تا هشتم اسفندماه ادامه دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یاد آور شد: اگر خانواده‌ها هنگام مراجعه ماموران طرح واکسن در خانه حضور نداشتند، می‌ توانند به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت مراجعه و قطره فلج اطفال دریافت کنند.
جاودان تاکید کرد: خوراندن قطره واکسن به کودکان زیر 5 سالی که در مرحله نخست قطره فلج اطفال دریافت کرده اند، الزامی است.
سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس را ریشه کن نمایند.
این مصوبه موجب شد در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.
در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال 2013 افزون بر کشورهای یاد شده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.
از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت 2 کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد و به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور هر ساله اجرا می شود.
ایران به عنوان یکی از 27 کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.
7198/ 6048

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.