* پیشگیری: مردم به دلیل ترس از زندان یا مجازات از ارتکاب جرم خودداری می کنند. لذا این موضوع باعث می شود که فعالیت سیستم قضایی که هزینه را افزایش و سود را کاهش می دهد، نقشی بازدارنده داشته باشد. یکی از راه های افزایش هزینه، افزایش احتمال دستگیری و مجازات است. شواهد نشان می دهد که برخی تاکتیک های پلیسی می تواند احتمال دستگیری را افزایش دهد.

* حقانیت: فرایند های قانونی نشان می دهد که با ایجاد رابطه مثبت با مردم و قضاوت منصفانه، حقانیت سیستم قضایی در دید مردم افزایش می یابد. بررسی حقانیت پلیس بیشتر از جرایم برروی رضایت عمومی تاثیر گذار خواهد بود.

* سلب صلاحیت: مطالعات نشان می دهد که زندانی کردن مجرمان برای جلوگیری از ارتکاب دوباره می تواند میزان کلی جرایم را کاهش دهد به ویژه در صورتی که مجرمان اصلی هدف گیری و سلب صلاحیت شوند. از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که با افزایش زندانیان، تاثیر سلب صلاحیت کاهش پیدا می کند، زیرا بخش کمی از این زندانیان پرکار هستند.

* توانبخشی: شواهد نشان داده است که برخی از برنامه های توان بخشی می تواند باعث کاهش جرایم و ارتکاب دوباره به آنها شود البته در صورتی که ریشه جرم هدف گرفته و رفع شود. با افزایش احتمال دستگیری و تا اندازه ای افزایش سرعت صدور حکم، می تواند تاثیری بازدارنده داشته باشد.

راهبرد مدرنِ پیشگیری از جرم افزایش بازدهی سیستم قضایی برای پیشگیری از جرم با افزایش گشت ها در نقاط داغ را پیشنهاد می کنیم که به نوعی تبادل اطلاعات نیز می باشد:

* واحد های محلی که از داده های مورد نیاز برخوردار هستند می توانند نقاط داغ را بهتر مشخص کنند. در این الگو، پلیس، مقامات محلی با یکدیگر در جمع آوری اطلاعات درمورد زمان و مکان جرایم همکاری مشخص می کند زیرا این اطلاعات برای اقدامات بازدارنده استفاده می شود: بر این اساس قصد ما این است تا در جهت جلوگیری از ارتکاب دوباره مجرمان؛ زندان ها باید به مکانی برای تغییر تبدیل شوند، جایی که مجرمان زندگی خود را تغییر داده و از جرم روی بر گردانند.
در حال حاضر زندان ها در توان بخشی موفق نیستند و نمی توانند از ارتکاب دوباره جرم جلوگیری کنند. تقریبا نیمی از زندانیانِ سابقه دار در کمتر از یک سال پس از آزادی مرتکب جرم می شوند.
قوه قضاییه برای تغییر و مدرن سازیِ به بودجه خاصی نیاز دارد تا امنیت و بازدهی آنها در توانبخشی افزایش پیدا کند. زندان ها باید جایی برای سخت کوشی، آموزش جدی و بلند همتی باشند و زندانیان باید به یادگیری تشویق شوند و کارکنان نیز یادگیری و کار را اولویت اصلی قرار دهند.

** اقداماتی که بایستی صورت گیرد:
- کاربرد ردیاب های ماهواره ای برای جلوگیری از ارتکاب دوباره جرم.
- برای اداره جرایم تازه و در حال پیدایش ظرفیت تازه ای در نیرو های پلیس ایجاد شود.
- محکومیت های صحیح برای محافظت از اجتماع، با استفاده از رشد فناوری صورت گیرد.
- دولت با استفاده از بودجه تغییراتِ پلیسی از نیرو های پلیس برای ایجاد یک برنامه کامل و مشترکِ تحولِ دیجیتال در پلیس پشتیبانی کند. چنین بودجه ای به برنامه بررسی های دیجیتال و اطلاعات اجازه می دهد تا مهارت ها و فناوری مورد نیاز فعالیت در عصر دیجیتال و جلوگیری از جرایم دیجیتال را داشته باشند.
- رشدِ اطلاعاتی به شناسایی نقاط داغِ مربوط به جرایم علیه کودکان کمک می کند و مشخص می شود که در یک حوزه پلیسی تا چه حد جرایم علیه کودکان انجام می گیرد.
- به کارگیری افسران متخصص و نیرو های با مهارت های خاص، به ویژه ICT و تجربه کاری با بخش خصوصی.
ساده سازی فرایند قضایی:
- دیجتالی کردنِ سیستم قضایی برای به حداقل رسیدن تاخیر به داده های دیجیتالی نیاز است تا تمامی تصمیم گیرندگان به سرعت به آن دسترسی داشته باشند و امنیت آن نیز تضمین شود. از آنجا که هرروز جرایم بیشتری شامل شواهد دیجیتالی می شوند، برای بهبود پیگرد قانونی باید سرعت این سیستم افزایش یابد.

بنابراین با اهدافِ زیر فعالیت صورت گیرد:
- ساختاری یکپارچه که امکان مدیریت و پردازش بهتر را ایجاد کند؛
- تضمینِ امکان فعالیت کاملا دیجیتال برای دادگاه ها، که باعث می شود پرونده ها با بیشترین سرعت ممکن بررسی شوند.
- ردیابی جرم، سیستم انلاین و ایمنی که به شما امکان می¬دهد روند یک پرونده را از طریق وب سایت دنبال کنید.
- مدرن سازی و بهبود روند شهادتِ قربانی برای دستگیری و مجازات جدی ترین مجرمان ، قربانیان باید جرات شهادت را داشته باشند و از اهمیت دانسته های خود مطلع شوند. اگر روند شهادت ساده تر و ایمن تر شود ، به ویژه در موارد سو استفاده از کودکان، احتمال ارائه شواهد افزایش پیدا می کند و کیفیت این شواهد نیز بهبود خواهد یافت. در حال حاضر هر دادگاه باید یک ارتباط ویدیوی و پایگاهی از راه دور باشد که با شاهدانِ آسیب پذیر و گریزان، به ویژه کودکان و زنان اجازه دهد بدون حضور در دادگاه شهادت دهند.
...............................................................................
* رییس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.